Avatar billede screem_brille Novice
15. april 2007 - 12:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilket OS ?

Har bestemt mig for at ville lære noget mere om linix/unix men hvilken ? (fordele/ ulemper ved f.eks Freebsd, kontra Solaris).

Altså hvilket OS, og hvorfor ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. april 2007 - 16:11 #1
Det er ikke et spørgsmål man sådan lige kan svare på fordi der er så mange varialber, herunder konomi og den viden du besidder. Det er vel lettere og også mere fornuftigt at tage udgangspunkt i hvad du skal med systemet og hvad du selv kan. Indledningsvis lader det til at der erlidt begrebsforvirring. Hvis du vil lære noget om linux, så behøver du ikke blande FreeBSD og solaris ind i billedet. Og hvis du er et jern på Linux, så vil du meget let kunne arbejde på både FreeBSD og solaris der jo er nix.

Start på Linux med en distribution der opfylder dine ønsker og krab og skal du så noget af det som Solaris eller FreeBSD er gode til så brug dem
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. april 2007 - 22:38 #2
Jeg kom lige på en ting som du måske kan få ganske meget ud af.

Ved at installerer en VMWare server (som vist er gratis, jeg har den selv og mener ikke jeg har set at den udløber) kan du starte Live CD distributioner som virtuelle maskiner. Du laver en virtuel maskine og sætter derefter Det virtuelle CD rom drev tl at pege på den iso fil du har downloadet så starter den som om du havde bootet fra CD'en. på denne måde kan du arbejde med et stort antal forskellige live distributioner

På dette link kan du se en oversigt over distributioner samt hvad den enkelte distro er lavet til, så er det "bare" at hente lidt forskelligt til formålet

http://www.frozentech.com/content/livecd.php
Avatar billede screem_brille Novice
15. april 2007 - 22:51 #3
hehe benytter allerede WMVare, men synes nu det er nemmere med en fysisk maskine (og har maskiner nok at lege med ;) ) vil det være nemmere at gå fra linux til *nix end omvendt ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. april 2007 - 22:55 #4
Og så kunne jeg vel også sige et par ord om de enkelte:

FreeBSD:
Sikkerheden og stabilitet i top, en meget dedikeret følgerskare, men udviklingen går ikke helt så hurtigt, og du forventes at kunne meget selv eller at ville bruge tid på at sætte dig ind i tingene før du spørger

Solaris:
Er et professionelt produkt med alt hvad der følger, Hvis du skal anvende SUN's produkter ligger den lige for, Virker mere Kommerciel end de andre.

Linux
Totalt frihed. du kan vælge hvad du ønsker, nogle distributioner er sikre og stabile som grundide, andre har alt det nyeste, nadre igen er specialiserede til hacking, forensigs, firewall eller andet mulighederne er uendelige. En kæmpe stor dedikeret følger skare der gerne hjælper folk igang
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. april 2007 - 23:16 #5
Jeg vil nok sige først linux så nix, men jeg tror i virkeligheden det er lige let. Linux er bare meget tilgængeligt og der er meget hjælp at hente så der ville jeg starte
Avatar billede screem_brille Novice
15. april 2007 - 23:29 #6
det jeg i første omgang vil bruge den til, er mail og news server, og muligvis firewall, men hvilken distro der vil være bedst må jeg vist lige læse lidt mere om ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. april 2007 - 23:57 #7
Til news og mail ville jeg nok bruge en minimums installation af Debian linux med Qmail (der findes endda et par bøger om Qmail der er ganske gode og Qmail kan rigtig meget.

Til firewall ville jeg starte med den indbyggede netfilter og så på sigt gå over til en FreeBSD, da netop firewall rollen er en af de steder hvor FreeBSD virkelig kommer til din ret
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 00:19 #8
kan det passe den skal fylde 12GB ? (3 DVD) for det lyder da ret voldsomt ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. april 2007 - 07:46 #9
hmmm. Den sidste version (og der er lige kommet ny) jeg hentede fyldte 14 CD'ere hvis jeg husker ret, så det er ikke umuligt. Fidusen med debian er netop at alle dependencies er løst så længe du holder dig inden for det der følger med pakken. Installations programmet "apt-get install" er helt genialt, men for at det skal virke optimalt, så skal alle programmer været kontrolleret op mod hinnanden og verificeret, så installationen af et program ikke kræver noget som ødelægger installationerne af andre.

Når du skal installerer en mailserver, så behøver du selvfølgelig ikke medtagae alt det andet, men det skal selvfølgelig downloades
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 11:07 #10
sidder lige og leger lidt med ubuntu, imens de 12 GB hentes, så senere på efter midddagen går jeg igang med den istedet for (og såvidt jeg husker så bugger ubuntu ovenpå debian), og den er jo rimelig nem at gå til, dog fatter jeg ikke helt filstrukturen samt navigering i denne endnu, mangler stifinder *G*
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 21:11 #11
så kører det da nogenlunde (dette indlæg skriver jeg da fra Debian :D), men det kræver da vist lige en tilvæning mht installation af programmer, men det kommer jo nok (sidder nu og slås med at få FF 1.5 installeret, apt-get vil installere 2.0 men der virker et par af mine mest benyttede plugins ikke :S)