Avatar billede denz Nybegynder
15. april 2007 - 16:04 Der er 2 kommentarer

Replace i filupload

Hey står med en filupload som skal replace æøå troede jeg havde gjordt det rigtig men tjeck lige?

Koden:
$uploaddir = '../images/galleri/';

$filnavn = $_GET['gallerinavn']."_".$_FILES['Filedata']['name'];
$replacename = str_replace(" ","_",$filnavn);
$replacename = str_replace("æ","ae",$filnavn);
$replacename = str_replace("ø","oe",$filnavn);
$replacename = str_replace("å","aa",$filnavn);

$uploadfile = $uploaddir . $replacename;

if (move_uploaded_file($_FILES['Filedata']['tmp_name'], $uploadfile)) {
  echo "File is valid, and was successfully uploaded.\n";

  mysql_query("INSERT INTO play2_galleri_img SET name='". $replacename ."', img_kat = '". $_GET['galleriID'] ."'");
} else {
  echo "Possible file upload attack!\n";
}

Men i stedet for at replace æåø med de tegn som jeg har skrevet, udskifter den det med f.eks tegn som æ.

Meget mærkligt! hvad har jeg gjordt forkert ? og hvordan for jeg lavet det så det dur:) ?

Mvh Dennis
Avatar billede johan.o Nybegynder
15. april 2007 - 17:42 #1
Du har så vidt jeg kan se ikke lavet noget direkte forkert :), derimod ligner det et UTF-8 'problem', altså noget med tegnsættet. Udskiftningen af æøå med bl.a. det tegn du viser, sker 'før' dit script afvikles, nemlig i forbindelse med file transfer.

Men hvad gør du så ?...tja, hvis jeg sad derhjemme kunne jeg rode lidt med det, men her hvor jeg sidder er det temmeligt omstændigt :), så hvis ikke andre byder ind må du vente til senere :)

Mvh. Johan
Avatar billede johan.o Nybegynder
15. april 2007 - 22:12 #2
Prøv at sætte dette ind i <head>..</head> sektionen på den side hvorfra du sender din form.

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

Mvh. Johan