Avatar billede jkhaledsoueidan Nybegynder
10. maj 2007 - 21:45 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

tv-out (ingen lyd)

Hejsa,

Jeg har købt en Geforce 8800 med HDTV, Sony LCD fjernsyn som undstøtter HDMI, jeg har også købt en kabel DVI->HDMI som jeg vil gerne tilslutte mellem min grafikkort og fjernsyn.

ALT fungere som det skal, billedet kommer op på min fjernsyn, men jeg får ingen LYD?

Hvordan får jeg lyden over til min fjernsyn :( ?

Håber nogen kan hjælpe...
Avatar billede screem_brille Novice
10. maj 2007 - 21:52 #1
DVI har IKKE lyd, det er kun HDMI der overfører lyd, og nu du tager signalet fra DVI vil du ikke kunne få lyd på på den måde (jo hvis du har en DVI -> HDMI med lyd indgang også, og bemærk det er digital lyd der skal overføres)
Avatar billede gurly Praktikant
10. maj 2007 - 23:22 #2
screem_brille > > du siger >
jo hvis du har en DVI -> HDMI med lyd indgang også, og bemærk det er digital lyd der skal overføres

jo men findes der overhovedet et kabel DVI - HDMI  som har en extra ledning ind med lyd til HDMI indgangen ? eller en lille DVI - HDMI adapter som har en indgang til den digitale lyd  ?  for jeg har ikke lige set det, og det har undret mig for du har ret i at så burde det være en mulighed, ved at man så tilslutter lyden fra et lydkort i pc´en som har en digital spdif lyd udgang udgang
men findes det ?

jkhaledsoueidan > > hvad er dit TV for et mærke/model
har det et stik/indgang for almindelig analog lyd ?
for så kan du måske tilslutte lyd udgangen fra dit lydkort til lydindgangen på dit tv. hvis det har en sådan indgang altså, og hvis vel at mærke at denne indgang kan køre samtidig med HDMI indgangen.
findes der i indstillingerne af dit tv, en eventuel indstilling, hvor du kan indstille at når den står på HDMI indgang, at du så kan vælge om lyden skal komme fra den digitale lyd i selve HDMI indgangen, eller om man kan køre med en eventuel almindelig analog lyd indgang ?
Avatar billede gurly Praktikant
10. maj 2007 - 23:33 #3
Jeg vil mene at man kan bruge den her
http://avconnection.dk/?PNo=22-201&ML1=1&ML2=69&ML3=213&ML4=245

Den har tilslutning til et DVI signal fra pc´en, og i pc´en skal man så også have et lydkort som har en digital SPDIF lydudgang, denne slutter man så til boksen også, og så kan boksen så levere et HDMI signal til dit tv, som indeholder både billede og digital lyd.
du får den bedst mulige digitale lyd ved dette, dette indebære også at der ikke opstår brum på lyden, selv ved lange kabler.

men jeg kan godt se at det er en dyr løsning, men jeg kan ikke finde andre muligheder. (hvis ikke dit tv har en analog lydindgang som jeg skrev længere oppe)
Avatar billede gurly Praktikant
10. maj 2007 - 23:40 #4
Avatar billede screem_brille Novice
10. maj 2007 - 23:48 #5
jeg ville ALDRIG nogensinde giver 2000 for den smule, det er direkte tyveri! (det er 3 stik, og en kasse, det er ikke rakat videnskab ;) )
Avatar billede gurly Praktikant
11. maj 2007 - 00:06 #6
screem_brille  > >
næ jeg giver dig ret, men jeg er altså ikke sikker på om ikke det kræver en smule mere end du skriver, for den digitale lyd indgang kan være anderledes end SPDIF fordi det kan køre med noget kopisikring.
men ja det er lidt dyrt, men har du andre løsninger hvis der ingen analog lydindgang er på tv´et  ???????????

ja det koster da lidt, men nu mit ejet 42 tommers plasma tv, det har kun en DVI indgang, som ef forbundet med min pc som står 25 meter væk, en sådan længde på 25 meter er bestemt i overkanten for en analog lyd overførsel, lydkortet opsamler for meget brum. så derfor bruger jeg en digital SPDIF lyd udgang på pc, en, og så 25 meter antennekabel til at overføre lyden, SPDIF kabel koster nemlig let 100 kr. meteren, men det er 75 ohm impedans som et antennekabel, og det virker fint.
mit tv har jo kun en analog lydindgang, så jeg har købt en "M AUDIO" lyd konverter
(3200 kr) som konvatere SPDIF lyden til et analog signal som jeg kan bruge til lydindgang i tv og steroanlæg.

men det er ikke kun brum fra lange kabler man undgår, en pc er et digitalt støjhelvede, som let laver støj som blivet optaget i de følsomme analoge kredsløb i et hvert lydkort, bruger man analog lydudgang fra pc og slutter til stereoanlæg og skruger højt op, så kan man høre en masse støj fra pc´en, disse støjproblemer slipper man helt for ved at køre digital lyd.
så jeg har da selv brugt nogen flere penge på at få god lyd.
men det kommer jo an på hvor meget man går op i det  c",)
AUDIOFIL kalder man det vist  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
11. maj 2007 - 00:40 #8
en bemærkning til konverter boksen jeg linkede til.
den fra "av connections" der står der at lydindgangen er SPDIF, hvilket man også kan se hvis man zoomer billedet af den.
men kigger man på boksen fra stjernholm, så skriver de at lydindgangen er TOSLINK som jo er en optisk indgang, og de skriver igså at der er et toslink kabel med. kigger man på deres billede så ligner det nu mer en SPDIF indgang, men billedet er lidt sløret sååå ?

et lydkort til pc´en kan jo have både SPDIF og TOSLINK udgange
men det er jo altså vigtigt lige at få det på plads hvis det er den løsning man vælger
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 01:38 #9
lige en rettelse, TOSLINK er optisk, men signalet er stadig et SPDIF signal, og nej det har intet med kopisikring.

Hvis man giver 100 pr meter for et SPDIF kabel, så snyder man i den grad sig selv, for det er et ganske alm. 75 ohms coax kabel, præcis som man kan købe til 3-4 kr meteren, men så kaldes det et antenne kabel.

og find et DVI hun stik til print montage, og et HDMI stik til printmotage, så skal jeg hurtigt bakse sådan en boks sammen, som du så må købe til 1500 :D
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 01:42 #10
det signal man får ud af en TORX176 (mener jeg er nummeret på en meget bneyttet toslink modtager), er et SPDIF signal, så det er så utrolig simpelt at lave en converter fra toslink til coax og omvendt.
Avatar billede gurly Praktikant
11. maj 2007 - 02:00 #11
det er fordi at rigtig spdif kabel har en extra skærm af forsølvet kobber
http://avconnection.dk/?PNo=02-075&ML1=1&ML2=71&ML3=77&ML4=197
profesionbelle bruger det da, men ja antennekabel er udemærket

den digitale lyd i en HDMI førbindelse er IKKE almindelig SPDIF, for den digitale lyd i en HDMI forbindelse supportere op til 6 lydkanaler og kopisikring.

derfor sker der i boksen en konvatering fra SPDIF Til HDMI Digital lyd

jeg har intet skrevet om at et toslink ikke også skulle være et spdif signal ?
jeg påpegede bare at boksen fra av connections har en koaksial spdif indgang, imend den fra stjernholm har en optisk toslink indgang, selv om det må næsten være en fejl at de har skrevet det, det er jo samme produkt ?

det er muligt at du kan lave en boks selv, men andre foretrækker måske at købe den  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
11. maj 2007 - 02:08 #12
og i øvrigt kan et spdif signal også indeholde kopibeskyttelse, det hedder SCMS (serial copy mangement system"  blandt andet brugt ved cd minidisk osv.

men det er et andet system der bruges ved hdmi
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 09:49 #13
11/05-2007 02:00:46 det er rablende ligegyldigt med en ekstra sølvbelagt kobberskærm, det er utroligt at folk den dag idag tror på hokus pokus når det kommer til kabler der skal overføre et lyd signal (og så et digital signal, enten er der lyd ellers er der ikke), under min udd. som radiomekaniker, prøvede vi faktisk at fjerne en del bits i et alm 8/14 encodet PCM signal, og der var en del bits man kunne fjerne FØR lyden forsvandt, eller blev målbart dårlig.

og jo et HDMI kabel overfører også SPDIF, men ja kan også overføre et dolby digital eller DTS signal.

HDMI er ikke en signal type, det er forbindelses type, signalerne er 100% de samme som du normalt kan trække ud af en digital lydudgang, og en DVI udgang (og det kan så enten være single eller dual link)
Avatar billede jkhaledsoueidan Nybegynder
11. maj 2007 - 11:01 #14
Overraskende så mange svarede på kort tid, det er jeg meget glad for, takker :D

Min fjernsyn er en Sony TAV L1, og min geforce er en Nvidia 8800 som har HDTV, kabelt DVI->HDMI koster omkring 600 kr, og er KUN 2 meter lang "Home Theater", min bundkort på computeren er en Asus Striker Extreme, bundkortet har en SPDIF output, men jeg ved nu ikke om min fjernsyn har sådan indgang.

Her har jeg samlet min specifikationer til de forskellig ting, det kan være det kan hjælpe med at løse min problem.

Sony TAV L1 - Tekniske specifikationer:
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=TAV-L1&site=odw_da_DK&pageType=TechnicalSpecs&category=HCS+Surround+Kit+%26+DVD+Player

Inno 3D Geforce 8880GTS (popup vindue SHG.dk)
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=341455

Asus Striker Extreme (popup vindue SHG.dk)
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=311314

Læg mærk til min fjernsyn har surround lyd som jeg gerne vil udnytte når jeg ser film på fjernsyn fra computeren, så jeg vil helst sende digital lyd til fjernsyn :D

PS: Min lydkort er seperat på en PCI kort.
Avatar billede jkhaledsoueidan Nybegynder
11. maj 2007 - 11:05 #15
Den kabel ser fint ud, men findes der en indgang til den på min fjernsyn?
http://avconnection.dk/?PNo=02-075&ML1=1&ML2=71&ML3=77&ML4=197

Den her boks er meget dyr :(
http://avconnection.dk/?PNo=22-201&ML1=1&ML2=69&ML3=213&ML4=245

Min fjernsyn har normal lyd ingang som på computeren, men jeg vil ikke bruge den da er standard, og vil ikke lave surround når jeg ser film :(

Det der SPDIF hvis det ser i høj kvalitet og digital som I har skrevet så kan jeg godt købe kablet, men vil gerne vide om min fjernsyn har en SPDIF input?
Avatar billede jkhaledsoueidan Nybegynder
11. maj 2007 - 11:13 #16
Findes der ikke programmer til at sende lyd og video ud af DVI udgang, da min kabel kan godt sende lyd med som der står på pakken. (audio+video)

Google Resultater:

jcavanaugh
05-06-2005, 09:54 AM
"I saw a problem about someone not getting it to work period with a Phillips TV because what happened was is when you hooked up the HDMI on the TV it doesn't accept inputs from anything else and its trying to get the audio via HDMI but since my receiver doesn't have an HDMI plug its not doing anything"
Avatar billede screem_brille Novice
11. maj 2007 - 11:58 #17
DVI har IKKE lyd i stikket, det er kun HDMI der har det, og nej du kan ikke få et program der kan sende lyd ud af dit grafikort ;)
Avatar billede gurly Praktikant
12. maj 2007 - 01:11 #18
nej der vil jeg give scream brille ret, DVI supporte IKKE lyd

nej dit tv har helt sikkert IKKE en spdif indgang.

altså > > du skriver at dit bundkort har en SPDIF udgang, for at få det mixet sammen med dit DVI signal, så tilslutter du begge dele til boksen  (SPDIF + DVI)
http://avconnection.dk/?PNo=02-075&ML1=1&ML2=71&ML3=77&ML4=197
boksen har så en HDMI udgang som du slutter til dit tv, så får du både biller og lyd ind i tv´et gennem HDMI

angående kabel til SPDIF
nej det ville være vildt at købe det kabel her
http://avconnection.dk/?PNo=02-075&ML1=1&ML2=71&ML3=77&ML4=197
du kan sagtens bruge antenne kabel
og så sådan et stik her i hver ende
http://avconnection.dk/?CPage=PView&ML1=1&ML2=71&ML3=76&ML4=183
væl type/kvalitet efter pengepungen, bemærk dog at til antenneledning skal stikket kunne klare 8 mm kabel
hvis du kun skal føre lydsignalet over kortere afstande, altså bare få meter
så kan du bruge en almindelig phono ledning som den her
http://avconnection.dk/?SPage=Stereo-Phono-RCA_Kabler
(ved SPDIF skal du jo kun bruge et stik i hver ende, både højre og venstre kanal er i en ledning)
Avatar billede gurly Praktikant
12. maj 2007 - 01:26 #19
når jeg kigger på spesifikationerne for dit bundkort, så står der følgende >

Optical SPDIF Input  0 stk
Optical SPDIF Output  0 stk
Coaxial SPDIF Input  0 stk
Coaxial SPDIF Output  0 stk

Så det må betyde at du IKKE har en SPDIF lyd udgang på din pc
så skal du sætte et lydkort i den som eksempelvis
http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=5112
Avatar billede gurly Praktikant
12. maj 2007 - 01:41 #20
SCREANBRILLE > > >

Du Sagde > > > "det er rablende ligegyldigt med en ekstra sølvbelagt kobberskærm"
Ja men jeg er helt enig, du skrev bare at der ingen forskel var, og det er der jo c",) men du har ret, til normalt brug er antennekabel af en rimelig kvalitet ok

Du sagde så > og jo et HDMI kabel overfører også SPDIF, men ja kan også overføre et dolby digital eller DTS signal.
Det kan godt være at jeg må give dig ret her.
men i så fald kræver det jo egentlig ikke nogen boks, hverken købt eller hjemmelavet, så kan man bare tage et kabel med DVI i den ene ende og HDMI i den anden
og så i HDMI stikket lodde en extre lille breakout ledning på til SPDIF lyden.

men hvor for i ald verden kan man så ikke købe sådan en ledning færdig ?
så hvis ikke man lige kan finde ud af at "microskop lodde" i et hdmi stik, så er boksen jo tilsyneladende eneste løsning.
men mindre at du opretter en prodiktion altså  c",)
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 02:11 #21
gurly der er ingen forskel på et kabel med eller uden sølvbelagt kobber, vi taler jo ikke kabler på 125KM, selv et ganske alm phono kabel vil ikke give problemer ved 5-10 meter.
Avatar billede gurly Praktikant
12. maj 2007 - 02:41 #22
screanbrille > >
nej men det vil det ved mine 25 meter c",)
Ingen forskel ? altså hvis det ene har en extra førsølvet skærm, hvad almindelig antennekabel ikke har, så er der en forskel

jeg skrev da også følgende
så kan du bruge en almindelig phono ledning som den her 12/05-2007 01:11:52
http://avconnection.dk/?SPage=Stereo-Phono-RCA_Kabler
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 07:11 #23
gurly du skulle prøve og kigge på hvordan HF signaler fordeler sig i et kabel, (altså hvor i kablet det overføres i forhold til frekvensen), så ville du opdage at den ekstra skærms betydning er = 0.
Avatar billede jkhaledsoueidan Nybegynder
13. maj 2007 - 19:26 #24
Okay, Jeg fik lyden på min fjernsyn :)

Jeg takker pænt alle sammen og fordeler pointene mellem jer to :)
Avatar billede gurly Praktikant
14. maj 2007 - 01:07 #25
screem_brille
bruger jeg kabel af en dårlig kvalitet, så kan kablet ikke engang blive 10 meter uden at signalet forsvinder, bruger jeg dyrere kabel med bedre skærm går 25 meter fint and.
så at påstå at kvaliteten af skærmen er underordnet det er ikke rigtig.
Avatar billede screem_brille Novice
14. maj 2007 - 01:54 #26
når du siger dårligt kabel hvad mener du så præcist for et kabel ? alm phono kabel eller ?