Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
13. maj 2007 - 21:38 Der er 3 kommentarer

Domæne ændring/web

Hej.

Jeg har en server 2003 kørende med exchange 2003 også.

Vi kalder lige mit domæne for 123.dk  :)

jeg har lavet en add som hedder 123.local, som jeg bruger intern. Og min mail hedder xxx.123.dk

Men nu da jeg har fået fingre i et nyt domæne. kan jeg ændre dette på min server og evt hvordan?

Ved i ogsp hvordan man lige gøre for ikke at skulel skifte ens postkasse ud ?

pft.

//Bjørn
Avatar billede cmoz Praktikant
13. maj 2007 - 23:51 #1
Du skal tilføje det nye domæne til din recipient policy.

Her er hvordan man laver en ny recipient policy:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;249299&sd=tech

..men du kan bare rette den der er, også tilføje den nye domæne der.

Du kan også sætte hvilken skal være primær e-mail og ændringen skal foreteages nu på alle brugere når du klikker OK.
F.eks. hvis du vil bruge den nye e-mail som afsender e-mail, sætter du den som primær, og lader den gamle stå tilbage.
Så modtager du stadig på den gamle også, men for folk udefra ser det ud til at du sender fra det nye. Man kan kun have en afsender e-mail per konto, men mange modtager e-mail-adresser i Exchange.

Der er en kort intro til det her også:
http://computerperformance.co.uk/exchange2003/exchange2003_recipient_policy.htm

Udover det skal du også ændre din offentlige DNS pegning for domænet. Dvs at dine MX records for det nye domæne skal være de samme MX records som for 123.dk, eller de skal i sidste ende ramme samme IP. (f.eks. kan mail.123.dk og mail.nydomæne.dk jo pege på samme IP)

Hvis man ikke gør det virker det kun internt i din Exchange. MX records fortæller andre mail-server, hvilke mail-server(e), der hoster netop dit domæne, så de kan aflere mail til dig.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
14. maj 2007 - 10:04 #2
Hej.

Perfekt. Lyder meget nemt.

Det prøver jeg lige i aften, om jeg kan få det til at spille. DU skal nok høre nærmere,  :)  Der skal nok komme nogle tvivl eller spørgsmål..

Ved du også hvordan man laver alias på sin mail konto ?  Hvis jeg nu bruger initialer ?? bba@123.dk, men gerne vil have mit fulde navn istedet  bjarne boss andersen, som udgående mail og indgående, men så man også kan bruge bba@123.dk ?

Roder ogsp med at få laver global add liste, men kan ikke fide ud af helelr hvordan jeg skal oprette dem så alle kan se dem. ??

PFT.

Bjørn
Avatar billede cmoz Praktikant
14. maj 2007 - 16:17 #3
I link2 står der hvordan du sætter policy op til at oprette e-mail-adresser ud fra de parametere du angiver.

F.eks. Hvis bruger hedder John Doe, så ved at sætte policy til dette: %g.%s@ditdomæne.dk vil brugeren få john.doe@ditdomæne.dk.

Du kan sagtens have flere e-mail-adresser fra samme domæne per bruger som indgående. F.eks. en john.doe@ditdomæne.dk og jd@ditdomæne.dk osv. Det er ikke noget problem. Men kun en udgående.

Hvis du vil SENDE med flere forskellige e-mail-adresser, skal du oprette ekstra brugere med mailboxe og give din bruger tilladelese til at må sende for dem.

evt. se her:
http://www.eksperten.dk/spm/723708