Avatar billede slide Nybegynder
25. maj 2007 - 15:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rykker med rykkergebyr

Når jeg udsender en rykker i Summa Summarum vil jeg gerne sætte et rykkergebyr på af 100 kr. på.
Hvordan gør jeg det og hvordan angiver jeg at de 100 kr. ekstra er et rykkergebyr?

Skal jeg evt:
- Oprette en vare der hedder rykkergebyr med en pris på 100 kr.
- Lave en kreditnota på den eksisterende faktura.
- Lave en ny faktura magen til, blot med 1 stk. rykkergebyr.
Men hvis jeg gør dette, hvordan henviser jeg så til den gamle faktura?

Eller er der en helt anden måde jeg bør gøre det på?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. maj 2007 - 15:52 #1
Avatar billede slide Nybegynder
29. maj 2007 - 20:45 #2
Det kunne jeg også komme frem til via hjælpefilen i SS.

Det jeg leder efter er en trin-for-trin guide til hvad jeg skal gøre, hvis jeg vil oprette en rykker med rykkergebyr og morente.(gerne for beggemetoder: ny faktura/Samme faktura).
Jeg vil gerne have det skåret lidt ud i pap - så jeg ved at metoden jeg benytter er korrekt.

Altså:
----------------------------------------------------------------------------
Ny faktura:
1. Lav en kreditnota på den gamle faktura.
2. Opret en vare der hedder rykkergebyr på 100 kr. (er det sådan man gør?)
3. ... osv.

Samme faktura:
1. Unskriv rykkeren fra bilagsoversigten.
2. Husk at udfylde ... osv.
7. Husk at bogføre rykkergebyr og morente i kassekladen på følgende måde:
  ... osv.
----------------------------------------------------------------------------
Avatar billede freekyzone Nybegynder
24. juni 2007 - 14:20 #3
Hvad med at lave en faktura på rykkergebyret og renten, og efterfølgende udskrive et kontoudtog.
Ellers kan du manuelt bogføre et gebyr og rente i kassekladen, og efterfølgende udskrive et kontoudtog.

Normalt får man ikke tilsendt en faktura eller andet bilag på renter og gebyrer. De fremgår "kun" af et kontoudtog som udsendes i forbindelse med en rykker.

Men husk hvad loven siger....
Max kr. 100 i rykkergebyr, og mener max man kan gøre det 3 gange med 20 dage i mellem (mener jeg)..