Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2007 - 14:21 Der er 10 kommentarer

Fjernelse af fernis

Under vores renovering af vores Patricia Villa fra 1932 er jeg kommet til trappen. Der er indklistret i fernis, som efter vurdering har siddet der siden krigen!

Jeg har prøvet:

Brunsæbe og dækket ind med film - virkede ikke
Kaustisk soda - minimal virkning
Slibning uden succes

Ovenstående blandet - minimal virkning. Derfor søger jeg RÅDET fra dig.
Avatar billede passiflora Juniormester
23. juni 2007 - 14:32 #1
Fernis er et godt produkt ... :)

Jeg har afsyret en del.

Hvis du sliber, så giv det engang lugtfri petrolium først, så sætter det sig ikke i sandpapir.

Jeg afsyrede min trappe med kaustisk soda. Efter påsmøring dækkede jeg det med plastik, og lod det sidde, måske natten over, vigtigt er det at det ikke må tørre ud.
Jeg blandede så kraftigt som muligt, brugte kun lige den mængde vand der var nødvendig for at opløse sodaen

Min erfaring med brunsæbe er at den flydende ikke duer, det skal helst være den faste. Og så dækket med plastik.

Jeg synes det var lettest at rydde op efter kaustisk soda.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juni 2007 - 14:33 #2
Fyffer pyffer, det er ikke en sk.d sjovt at fjerne, der er kun knofedt og elværktøj, ELLER en masse tålmodighed.
http://www.dr.dk/GDS/Artikler/Hus+inde/fjernelseaffernis.htm
Avatar billede huset Praktikant
23. juni 2007 - 15:36 #3
hm hm jeg giver det lige et stød mere så og vender tilbaws
Avatar billede thov Forsker
24. juni 2007 - 19:56 #4
Prøv med en varmeblæser. Med forsigtighed - hytten skulle nødigt brænde ned.
Avatar billede dytti Novice
25. juni 2007 - 07:46 #5
Hvad med det hersens "Bums" fås det ikke mere? Jeg kan huske at det var ret effektivt.

Huset->  har også lige købt hus, med en lignende trappe. Den knirker og brager når vi går på den, og jeg har en ide om at det er lakken som gør det.

Jeg følger lige med her, så kan du være "forsøgskanin" inden jeg går i gang ;-)
Avatar billede huset Praktikant
25. juni 2007 - 07:50 #6
dytti > Vi købte for år siden og er nu kommet til trappen.
Bums er prøvet, men uden virkning,
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2007 - 08:09 #7
smid et svar - projektet er dødlagt pt
Avatar billede fromsej Praktikant
18. juli 2007 - 10:35 #8
Det kender jeg godt.*S*
Avatar billede passiflora Juniormester
18. juli 2007 - 11:11 #9
Også jeg ...
Avatar billede madseksperten Nybegynder
14. januar 2016 - 11:33 #10
lukketid?