Avatar billede Rune Sommer Mester
23. juni 2007 - 22:29 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

ændring af root folder til user-folder

Jeg har en dualboot med xp og ubuntu v7.04.

Nu har jeg et fælles NTFS-formateret drev hvor jeg lægger alle mine dokumenter og andet godt. Jeg har således ændret/oprettet en folder/mappe i min "linux"mappe inde fra windows. Nu har jeg så fortrudt placeringen af denne mappe med navn AQ og vil flytte den ind i en anden mappe - men nu fra Linux.
Dette kan jeg nu ikke gøre, da mappen har et ikon (den der røde lås) hæftet på sig. når jeg skriver ls -l fra terminalen kan jeg se, at mappen har præcis samme rettigheder som alle de andre mapper i nærheden - MEN:
drwxr-xr-x 4 rune rune 4096 2007-06-17 16:53 Andet
drwxr-xr-x 2 root rune 4096 2007-06-23 13:24 AQ

Dette er mit problem. Den mappe jeg vil have ændret, hedder "root rune" og ikke bare "rune rune".
Jeg antager at den hedder root fordi jeg har lavet mappen inde i windows og så bliver linux lidt forvirret :D

Men hvordan ændrer jeg mappen til en rune rune mappe i stedet for denne der root rune mappe??
Avatar billede oz2kas Nybegynder
24. juni 2007 - 15:02 #1
chown rune:rune AQ

ellers er der god læsning hvis du skriver "man chown" :-)

god fornøjelse.

/Kasper
Avatar billede Rune Sommer Mester
24. juni 2007 - 18:58 #2
Takker mange gange :D

svar=points
Avatar billede oz2kas Nybegynder
25. juni 2007 - 22:31 #3
Jeg takker mange gange, 15 er dog mere end rigeligt. :-)

/Kasper
Avatar billede Rune Sommer Mester
26. juni 2007 - 00:19 #4
Ok. Du får så 20 poins for svaret.

Ang. root:root rettigheder - så har jeg (som mange andre nye linux-brugere) formateret en partition med Ext3 og den er med i fstab som Ext3 default 0 2.
I ls -l står rettigheden som root:root
Da jeg vil bruge denne partition ofte til dokumenter og backups, ville det være rart, hvis den kunne komme til at blive user:user i stedet for root:root ved opstart.
jeg har prøvet at tilføje default,user 0 2 til min fstab, men uden success. Stadig skrivebeskyttet.

30 points ekstra (Total 50) hvis du kan løse denne hurdle også :D
Avatar billede Rune Sommer Mester
18. august 2007 - 16:07 #5
xxx