Avatar billede htmlkongen Novice
27. juni 2007 - 18:20 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

RAID hvad er det?

Ligeså let at jeg hurtigt kan svare at CPU er "hjernen i computeren" - hvem kan så forklare mig hvad RAID er på et plan hvor ingen fagsprog er? Hvad man bruger det til mv...

Jeg kender godt define google, og wikipedia
Avatar billede webmasterdk Praktikant
27. juni 2007 - 18:25 #1
Det er at din disk clones over på en anden real time hvis det er raid1, sådan findes der forskellige udgaver
Men alle går ud på at du har et redundant system hvor du kan tåle at en disk går død.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2007 - 18:37 #2
Avatar billede oskar Nybegynder
27. juni 2007 - 18:51 #3
RAID 0: To diske deles om filerne = Hurtig
RAID 1: To diske er nøjagtige kopier af hinanden = Stor sikkerhed
De to kan kombineres hvis man har 4 diske
RAID 5: 3 eller flere diske deles om filerne. Kombinerer sikkerhed og hastighed.
Avatar billede htmlkongen Novice
27. juni 2007 - 19:04 #4
Webmaster - vil det sige at når jeg gemmer en fil så gemmer den også på en anden harddisk nøjagtig magen til? Der er mange af de ord jeg ikke kender....

Arne - jeps. Se ovenfor :)

Oskar - hvad er mest almindeligt? Hvad er praktisk?

Hvordan sætter man det op?
Hvad koster de forskellige?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
27. juni 2007 - 19:14 #5
Redundans vil sige at du har en backup løsning.
Og ja. og så er det ellers meget beskrevet som oskar gør.
Dog skal man ved Raid0 være opmærksom på at ens data ikke er sikret, dør den ene disk mister man data på begge!
Avatar billede oskar Nybegynder
27. juni 2007 - 20:02 #6
Aner ikke hvad det koster. Du må nok spørge en forhandler eller søge på priser på raidcontrollere harddiske eller servere med det hele.

Og  jeg synes jeg har set alle mulige og umulige løsninger. Der hvor jeg arberjder lige nu har vi raid 1 til styresystem, ad osv og raid 5 til brugerdata. Hvis det skulle være hurtigere skulle vi måske have raid 0+1, men det er vist overkill.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2007 - 20:46 #7
Jeg vil ikke kalde RAID for backup - man skal stadig tage backup.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2007 - 20:48 #8
Der er forskellige RAID loesninger i hardware og software afhaengig af hvad det skal
kunne og hvad det maa koste.

Du bliver noedt til at studere det lidt. Og den wikipedia artikel er ikke et
daarligt sted at starte.

Naar du ved hvad du vil have, saa kan vi snakke pris og konfiguration.
Avatar billede scorch Nybegynder
28. juni 2007 - 06:31 #9
Mange bundkort idag har allerede en RAID-kontroller, så hvis du allerede har sådan et er det eneste der kræves(minimum) to identiske hardisks.
Avatar billede htmlkongen Novice
01. juli 2007 - 20:17 #10
Ok tak for svar. Ser de fysisk anderledes ud? Er det andre stik? Understøtter de fleste bundkort idag ikke RAID? Skal der ikke en ekstraordinær driver til i forbindelse med installation/geninstallation osv osv?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
01. juli 2007 - 20:22 #11
Samme stik som alminde diske/controllere.
Avatar billede htmlkongen Novice
01. juli 2007 - 21:14 #12
Understøtter de fleste bundkort idag ikke RAID? Skal der ikke en ekstraordinær driver til i forbindelse med installation/geninstallation osv osv?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2007 - 21:19 #13
Der er rigtigt mange bundkort idag med RAID 0 og 1 support.

De fleste af dem kræver en speciel driver.
Avatar billede scorch Nybegynder
01. juli 2007 - 22:41 #14
Hvis der er integreret raid-kontroller på bundkortet følger driverne med. Ellers kan de hentes på producentens hjemmeside.
Avatar billede htmlkongen Novice
05. juli 2007 - 00:21 #15
Tak smid svar :-)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
05. juli 2007 - 06:39 #16
..
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2007 - 12:49 #17
Mig inkl. ? (du var jo ikke saa begejstret for wiki ...)
Avatar billede htmlkongen Novice
14. juli 2007 - 15:25 #18
Oscar og Web var tættest på svar :) Thansk anyone