Avatar billede andersblarsen Nybegynder
20. juli 2007 - 22:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved install af XP Pro på ny computer

Hejsa,

Jeg har netop købt en ny computer uden præinstalleret styresystem. Derfor har jeg forsøgt selv at installere Windows XP Pro.

Jeg har valgt to partitioner, den første hvor OS skal installeres og så en parition til andre ting - ingen problemer så langt.

Efter problemfri install af XP Pro booter computeren op, men efter den har vist XP-logoet under opstart og forsøger at loade styresystemet, kommer den frem med en Blue Screen of Death.

"Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren. Fjern eventuelle nyligt intallerede harddiske og sørg for, at haddisken er korrekt konfigureret og afsluttet. Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart computeren".

Hvordan løser jeg dette problem? Har i flere omgange forsøgt at geninstallere OS, også uden flere partitioner.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2007 - 22:21 #1
Når nu systemet selv foreslår det så ville det da være en god ide at køre en gang "chkdsk /f " http://www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
20. juli 2007 - 22:27 #2
Jeg forsøgte at køre en CHKDSK, men kunne ikke vælge /f kun /p og /r. Iøvrigt kan jeg ikke genskabe konsolen, hvor jeg kan køre en chkdsk igen - hvordan får jeg det frem?
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2007 - 22:44 #3
kan kun køres fra genoprettelseskonsollen - du skal bruge din WinXP-CD

skriv  chkdsk C: /p /r

C:  specificerer drevet der skal checkes
/p    udfører en udtømmende test også selv om drevet ikke er markeret til at chkdsk skal køre. Parameteren laver ingen ændringer til drevet.
/r    lokaliserer dårlige sektorer og genopretter læsbar information. Forudsætter /p
Avatar billede Jensen DK Novice
21. juli 2007 - 06:30 #4
Du skal bruge helgec link i første indslag.
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
21. juli 2007 - 15:37 #5
Det var ikke noget chkdsk kunne hjælpe med. Gik ned til butikken og der var en fysisk fejl der skulle udbedres - tak for diverse indlæg.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2007 - 16:43 #6
Og hvad var det for en fejl??
Avatar billede hcma Novice
21. juli 2007 - 16:48 #7
er også interesseret i at få oplyst fejlen, da det måske kan hjælpe andre  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2007 - 18:21 #8
Nemlig!
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
21. juli 2007 - 20:44 #9
Teknikkeren forsøgte lidt forskelligt.. Både at udskifte SATA-kabler, udskifte harddisk og udskifte RAM-klodser.
Avatar billede Jensen DK Novice
22. juli 2007 - 06:32 #10
Må vi høre, hvad var den virklige fejl? det du nævner er jo bare forsøg.
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
22. juli 2007 - 09:26 #11
Der blev ikke lokaliseret en entydig fejl, der var årsag til systemets nedbrud. Som sagt prøvede teknikkeren i butikken forskellige ting i baglokalet, og jeg fik kun en kort rapportering da han var færdig om, at han havde gjort det ovenstående nævnte og at nu kunne han afvikle Windows XP Pro. Jeg tog derfor computeren med hjem, registrerede butikkens unattended version og derefter fungerede det.
Avatar billede hcma Novice
22. juli 2007 - 09:39 #12
vil det sige at der IKKE blev udskiftet noget ??
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
22. juli 2007 - 10:30 #13
Han skiftede de tre ting jeg har nævnt!
Avatar billede hcma Novice
22. juli 2007 - 11:36 #14
hold da op, det hele, når det nok kun var den ene ting som fejlede  ;o)
men det vigtigste er at det nu virker  :o)
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
22. juli 2007 - 11:44 #15
Kablerne var en quick & dirty løsning, selve fejlmeddelelsen tydede på at det var noget med harddisken, RAM-klodserne blev udskiftet da det typisk forårsagede en BSOD fik jeg at vide.
Avatar billede hcma Novice
22. juli 2007 - 12:12 #16
;o)