Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
28. juli 2007 - 08:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

printer med offentlig ipadresse til Lan

Hej

Jeg har et lille netværk, som jeg har et lille problem med.

Netværket består af 5 offentlige ipadresser, jeg har to printere som er via USB kabel koblet til en pc, og bliver delt her. De 4 pc'er som har en offentlig ip adresse, kan sagtens skrive ud, men den sidste forbindelse har jeg kørt ind i en router, som så virker som dhcp server til 2 andre computer, som så har en lokal adresse. 192.168.1.2 osv. Men de kan ikke skrive ud på printeren. De kan sagtens gå på nettet.

Jeg har prøvet at stoppe og starte printer spooleren og genstarte printerne, uden held.
Kan det være en opsætning i routeren?
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
28. juli 2007 - 09:07 #1
Jeg kan sagtens pinge den computer, som har printeren delt.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2007 - 12:23 #2
Har du på den PC hvor printerne er installeret været i Printere og faxenheder, højreklikket en printer og valgt punktet Deling...?
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
28. juli 2007 - 12:39 #3
Ja de er delt.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2007 - 18:00 #4
Ja, Sorry. Var for hurtig til at trykke på send tasten uden at læse dit indlæg ordentligt.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din opsætning af netværk, men lad mig prøve: (Jeg har kun lavet netværk v. hj. af router/switch, hvor alle pc'er får tildelt intern IP)

Du har fire pc'er som hver får en off. IP. Den femte IP går til en router, hvortil er forbundet TO pc'er som hver får en intern IP, dvs. i alt seks computere. Er det forstået korrekt?
Er de fire førstnævnte koblet op sådan: Modem -> switch -> pc'er?
Må indrømme, jeg ikke forstår, hvordan de fire kan dele printer, når de ikke er i et LAN. De har jo ekstern IP ifølge dine oplysninger. Betyder det at kommandoen Print går fra PC1 -> internet -> din udbyder -> internet retur til -> PC2 m/tilsluttet printer? Kan du forklare mig det?

Er problemet ikke at de fire pc ligger i et eksternt netværk (udbyder) med ens submask, mens de to tilkoblet via router ligger i et lokalt netværk (=interne IP'er) og en anden ens submask.
Har du på de to aktiveret Fil- og udskriftsdeling i netkortenes konfiguration? Kan de to se hinanden og dele filer mellem sig? - men ikke dele filer med de fire øvrige?
Det var godtnok mange spørgsmål - håber det går.
----------------------------

Som sagt er min mistanke at de fire og de to ligger i hver sit netværk.
Undersøg opsætningen på en af de fire, hvor DNS adresse er en IP fra din udbyder (mit gæt) samt subnet mask, OP opsætningen på en af de to, hvor DNS adresse er routerens IP (bør det være) og subnet mask sikkert er 255.255.255.0

Til sidst - nysgerrighed. Hvad er grunden til at de ikke alle er koblet op i et ægte LAN, når du har router og svitch til rådighed?
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
30. juli 2007 - 07:15 #5
venter lige med at svare på det hele. Men tror du har fundet fejlen. De ligger ikke i sammen subnet! Havde jeg ikke lige tænkt på. Dem som har en offentlig ip adresse, ligger i 255.255.255.248, og de to andre i det andet netværk ligger med 255.255.255.0
Det vil jeg lige prøve at ændre. DNS har jeg skrevet ind i routeren, for ellers kan de jo ikke komme på nettet. Men DHCP serveren deler jo en intern dns og subnet ud til de to pc'er. hmmm... Burde de to netværk ikke kunne snakke sammen alligevel. Jeg kan jo pinge den pc som har printeren delt. Eller er det fordi når han deler printeren så er det kun på det offentliges netværk( de offentlige ip adresser sider i deres egen switch). Prøver mig lige frem og så vender jeg tilbage.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
31. marts 2008 - 08:57 #6
lukket