Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 17:03 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Golfsæt, hvor lang hver enkelte køle/jern kan skyde!

Hej !

Jeg har et spørgsmål omkring golfkøler/jern i et sæt. Jeg er 100 % amatør på det område.

Jeg har tit gået og tænkt på, hvor langt kan hver enkelt kølle/jern endlig kan skyde og i hvilket situationer de skal bruge i ?

Så vil jeg sætte sån nogle små sedler på hver enkelte, så jeg kan se hvor langtid de kan skyde, det vil sku hjælpe meget!

Jeg har et sæt, hvor det er følgende køller/jern i:

Kølle: 1-3-5-7
Jern: 4-5-6-7-8-9-P-S

Håber i kan hjælpe !

Mvh
tiger_dk
Avatar billede supermanden Nybegynder
15. august 2007 - 17:42 #1
fandt faktisk en ganske udemærket folder her du kan DL gratis
http://onlibri.dk/e-books/kultur/20_download.aspx

det er jo ufattelig svært at sige at et 3"jern slår  f.eks 200 meter
hvis nu det er lille peter og store peter der spiller  kan det jo nok være at lille peter slår noget kortere end store peter  forstår du hvad jeg mener ;-)

altså hvis nu jeg er meget stærkere end dig slår jeg jo nok længere
hvis altså man rammer RENT  hehe
Avatar billede supermanden Nybegynder
15. august 2007 - 17:45 #2
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. august 2007 - 17:57 #3
ja, det er svært at finde et enkelt svar/tabel over hvert jern, da det afhænger meget af hvilken person der skyder. nu siger du at du er amatør, så du kan nok ikke slå så langt, som de tal der står i evt. tabeller osv. Jeg vil foreslå at du på driving range selv prøver dig frem, der er ofte nogle afstands-markeringer, så kan du slå nogle slag med hver jern, og så tage gennemsnittet og skrive det ned.

Men når du har spillet i et stykke tid kommer det helt naturligt hvilket jern du skal bruge, da du kender dig selv og dit spil bedre.

Men for en nybegynder gælder det ca. (det gjorde det i hvert fald for mig)
9 jern = 100 m
6 jern = 135 m
4 jern = 170 m
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 18:05 #4
tak for svarene, de fine ! Men jeg kunne bare godt tænke, at vide findes der ikke en side/bog, hvor der står hvad enkelt kølle/jern kan skyde ! Hvad kan en almindelig person på 1.80 Cm og 80 Kg skyde f.eks, hvis du forstår hvad jeg mener !

Man hører, f.eks når man er så langt fra hullet, jamen så skal du bruge jern 9, hvor langt kan det så skyde, hvor langt fra huller skal det så bruges, 100-150 eller 175 osv., det er sån jeg mener !

Det sån jeg mener ved hver enkelte kølle/jern ! Jeg har prøvet at stå ude på Firwayen, og tænkt: Øhh, hvad skal jeg bruge her, nåå jamen jeg tager den her... osv. !
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 18:06 #5
Ja, egr_sli, det er det jeg mener, for hver enkelte jern/kølle !
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 18:10 #6
sagt på en anden måde, findes der ikke sån en "ca tabel" over hver enkelte jern/kølle, så i gennemsnit for en alm. golfspiller på hvor langt de kan skyde !
Avatar billede jojosk Praktikant
15. august 2007 - 18:19 #7
Som de andre debatører: det er umuligt at sige.
Hovedreglen er dog, hvis man ellers rammer nogenlunde rigtigt:

Højt tal = højt men kort slag
Lavt tal = lavt men langt slag

Når du slår ud som nybegynder så slå ud med et 5 el. 6 jern på par 4 og 5
Brug et 8 el. 9 jern på par 3.

Lad køllerne ligge i starten.

Er du ude på banen (fairway) kan/skal man bruge alle jern afhængiig af boldens leje.

Er du i et dårligt leje, sand eller meget tæt på Green så så brug P el. S

Men ha´tålmodighed. Nogen lærer det lynhutigt, mens andre må gå længe inde det
hænger sammen.

Jeg har selv spillet i 16 år, og det tog mig i hvert fald 5 år at komme op på et
hæderligt niveau, men det er som sagt meget forskellig fra spiller til spiller.
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 18:23 #8
Er der ikke standart mål på hvor langt på hver enkelte jern/kølle sån ca. kan skylde, man må da have en eller form for tabel fra fabrikken side der fortæller det ! Ellers ville de jo ikke lave dem, der er jo en grund med galdskaben !
Avatar billede jojosk Praktikant
15. august 2007 - 18:26 #9
Mit umiddelbare bud på afstand ville være. Hvis der absolut skal tal på

7 70-140  osv.
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 18:33 #10
ja, det er sån noget, tak, smæk et svar, det var faktisk sådan noget jeg søgte !!

men tror du ikke fra fabrikkens side, de må have sån nogle ca. målinger fra hvor langt hver enkelte jern/kølle kan slå !
Avatar billede jojosk Praktikant
15. august 2007 - 18:51 #11
Jo det er der sikkert, men det er svært, fordi det afhænger af om man svinger
igennem, bruger halvsving, 3/4 sving, har man kroppen med i slaget, rammer man bolden rigtigt osv.
Selv hos proff. er der forskel, helt op til 50-100m på et udslag.
Jeg ved godt det lyder vagt og ukonkret, men prøv dig frem, gør dig event.
notater over dine slaglængder med dine jern, og slå hellere for kort end for langt
især omkring Greens.
Avatar billede supermanden Nybegynder
15. august 2007 - 18:56 #12
hej igen

nu har jeg søgt og søgt og endelig fundet det, DU vil ha  hehe
http://home1.stofanet.dk/agc/beginners_guide.htm    her er en rigtig go side
gå ca 75 % ned på siden og der står hvad du søger

Kølle
Gennemsnitlig afstand

Driver (1-kølle)
200-220 meter

3-kølle
180-200 meter

5-kølle
170-190 meter

3-jern
175-185 meter

4-jern
155-165 meter

5-jern
145-155 meter

6-jern
135-145 meter

7-jern
125-135 meter

8-jern
115-125 meter

9-jern
105-115 meter

Pitching Wedge
85-100 meter

Sand Wedge
65-85 meter
Avatar billede supermanden Nybegynder
15. august 2007 - 19:00 #13
synes lige jeg vil dele dette citat med jer  LOL

Tip: Husk at du skal til at begynde og spille golf. Ingen har bedt dig om at slå bolden ihjel!

;-)  læs guiden den er på dansk og knaldgo for en begynder
Avatar billede jojosk Praktikant
15. august 2007 - 19:17 #14
Rigtig god side fra supermanden, den kan klart anbefales til nybegyndere.
Husk slagtallene er en gennemsnitspillers ikke en nybegynders.
Det ligner tallene for en en handicap.36 spiller
Avatar billede supermanden Nybegynder
15. august 2007 - 19:25 #15
ja det er rigtig men det står der jo også at det er gemmensnittet
og som der også står hellere slå for kort end for langt
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 22:44 #16
det var kanons, her er pointene til de forskellige !
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2007 - 22:46 #17
Det er var LIGE præsis det jeg søgte, thanks a lot !! Bare kanont !

Hvad brugte du af søgeord !
Avatar billede supermanden Nybegynder
16. august 2007 - 07:22 #18
jeg skrev bare 9" jern længde på google

http://www.google.dk/search?hl=da&q=9%22jern+l%C3%A6ngde&meta=
Avatar billede tiger_dk Mester
16. august 2007 - 09:52 #19
Jeg siger mange tak for jeres ihærdighed og tid i har brugt på det her ! Det har været til stor hjælp, sikkert også for andre der måske ikke tænker tænkt over det når de spiller !!

Jeg er ikke selv medlem af en golfklub (det er for dyrt, min økonomi tillader der ikke lige), men har været i praktik i 4 mdr. i en golfklub og der må jeg sige, jeg blev jeg lidt bid af sporten. Jeg er ved at have det de diverse ting, jeg mangler dog golfskoene plus nogle andre småting !

Som i her kan se, har jeg også haft nogle andre spørgsmål i gang omkring goldsporten !

f.eks. det seneste nye, jeg har opdaget (der er sikret andre før mig der har opdaget det), hvis man vil have en boldt fuldstændig ren, smæk den i opvaskemaskinen. Jeg prøvede det med en gamle sø bolte, som var fuldstændig sort og affarvet. Den smækkede jeg opvaskemaskinen, og da maskinen var færdig var den faktisk hvid hvid igen, det skal således siges, at der stadig var der lidt "sort" tilbage, der tog jeg så en stiv svamp (dem med rå og blød side på den anden side). Og gnubbede på den mens den stadig var lidt fugtigt, og derefter også gik snavset så af, og blev hvid igen ! Ret smart synes jeg !

Golfbolde, hvordan gøres de fuldstændige rene ?
http://www.eksperten.dk/spm/727806

Jeg fik fat i såndan nogle billeder, som hedder Visiball Classes http://www.visiball.com/products.htm , de er udmærke dog ikke perfekte, men hvis man ser på en græsplæse f.eks, så kan man se en boldt, som man normalt har svært ved at se uden !

Golfbolde, en måde at finde dem på!
http://www.eksperten.dk/spm/721826
Avatar billede Bent Hansen Mester
17. oktober 2016 - 11:09 #20
Jeg spiller ikke selv golf IN REAL LIFE. Det her spil er uden for mit økonomisk råderum. Men jeg hygger mig da nogen gange med at spille lidt på www.wgt.com
( og man kan ( hvis man kan faktisk spille her. 100 % GRATIS! Hvis man kan finde ud af at bruge det gratis udstyr man får til at begynde med )
Jeg er ikke sikker på at mit udstyr passer til de her omtalte mål. eks. har jeg en driver (Ping  G25 ) som skyder mere end 300 YDS. ( ca. 275 meter. ) samt min rekort er 329,5 yds. altså godt 300 m...... ( det er da ganske godt gået synes jeg selv :-) )
Men ok. her taler vi om at købe et udstyr ( eks. Ping G25 sættet ( ligger i en pris af ca. 150 kr. + Nike Z bold får level 60 + alt i alt ca. 200 kr.
Skulle du ( eller andre ) hoppe ind på denne side, så vil jeg gerne lige sige. LAD NU VÆRE MED AT KØBE ALLE MULIGE UDSTYR! Det er spild af penge. Køb et ( hvis du som mig, ikke kan styr det gratis udstyr ) og vent med at købe nyt ind til du når level 30 ca. selv om at der er forskæld på udstyreret, så er der ikke meget at komme efter fra level 10 til 25 - 30 ( ca. ) og igen fra level 30 til level 50 Så det vil være spild af penge, og det er ikke nødvendig at købe alt det udstyr. ( gætter mig til at det vil man heller ikke gøre IN REAL LIFE. )
Men jeg fandt så ikke lige svar på mit spørgsmål som er. Hvordan får en driver enlig en bold der ud ?! Altså hvordan virker en driver. Er den hul ? Eller ligger der et eller andet inde i den, som gør, at når den rammer bolden, så får den lige et "EXTRE KLAP" bag i, så den flyver længer. ?!Ja det fandt jeg ikke lige svar på, men ok fair nok. jeg spiller jo ikke spillet på den måde, så jeg overlever nok. :-)
Avatar billede Bent Hansen Mester
17. oktober 2016 - 11:20 #21
Åh. Jeg vil ha rettet mit indslag, men det kunne jeg ikke lige se hvordan man gør.
Men .... Jeg vil ha skrevet: Du kan spille her 100 % gratis, hvis du kan styre det gratis sæt+ bold. Når du opretter din profil på siden, får du dit første golfsæt HELT GRATIS, du skal IKKE ind og oplyse alle mulige konto oplysninger ( osv. ) du får også gratis bold. Jeg kan dog ikke styre det, da spiller fårgår på den her måde. Når du gør dig klar til at skyde ( ved brug af musen ) kommer der en "METER RUN " linje. Og den tid man har her ( ved det gratis sæt ) er ALT for hurtig for mig. Men kan man styre det ( og det er vel et spørgsmål om øvelse ) så kan man spille 100 % gratis.
Det er også muligt at vinde penge ( JA!! RIGTIG PENGE ) og rejser osv. Men det kræver dog at du oplyser bankkort nr.  osv
Men ellers kan man jo bare nøjes med at spille med det gratis udstyr.. :-)
Held og lykke hvis du kigger ind på siden.... .