Avatar billede akdk2007 Nybegynder
15. august 2007 - 22:08 Der er 6 kommentarer

Dårligt bredformat-skærmbillede på XP

Jeg har for ca. 14 dage siden købt en ny bærbar, en Compaq nx9420.

Da den præinstallerede Vista ikke kunne snakke sammen med vores servere, har vi installeret XP på maskinen i stedet.

Der er dog et problem med skærmopløsningen, når den kører XP. Med Vista stod billedet superskarpt, men med XP står det "uldent", utydeligt og pixeleret. Ligeledes er det som om skræmen ikke udnytter bredformatet, men blot strækker billeder, så alle knapper m.v. blot bliver bredere - i stedet for at give mig mere skærmbillede.

Vores IT-folk har siddet med den i dag, men har ikke løst problemet. Drivere m.v. ser ud til at fungere korrekt.

Hvad gør jeg?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
15. august 2007 - 22:25 #1
Hvilken opløsning kører du med?
Avatar billede akdk2007 Nybegynder
15. august 2007 - 22:42 #2
Jeg kører med 1152x864 (den højest mulige) - samme problem med mindre opløsning. Og har kun 3 at vælge mellem.

PS. Jeg er ikke super teknisk, så jeg ved ikke så meget om Windows, hardware m.v.
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 23:18 #3
Har du installeret nye drivere til bundkort, mv.

prøv at se om du kan finde en bedre grafikdriver og de andre også her

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=1839212&prodSeriesId=1839153&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093#11360
Avatar billede akdk2007 Nybegynder
15. august 2007 - 23:32 #4
Hej Kabbak. Tak, men det ved jeg sgu ikke rigtig hvordan jeg gør... :-( Og aner ikke, hvad jeg skal hente ned.
Avatar billede kabbak Professor
16. august 2007 - 16:40 #5
1. vælg det sprog du ønsker øverst.
2. vælg Driver - Graphics
3. find ud af om det er ATI eller NVIDIA, der er på din bærbar.
4. ved at klikke på Description, kan du se hvilke styresystemer den understøtter.
5. Tryk Download, gem filen, kør programmet.
Avatar billede kimgregergsen Nybegynder
17. august 2007 - 09:26 #6
en nx9420 kan køre 1680x1050 som std. hvilket betyder, at du ikke kører "native opløsning" på skærmen.

Du har sikkert ikke installeret den korrekte grafikdriver - hvis du da har installeret nogen overhovedet.