Avatar billede egr_sli Nybegynder
16. august 2007 - 20:38 Der er 24 kommentarer

Hvem er verdens bedste Guitarist?

Hej.
Nogle venner og jeg har snakket om dette emne for evigt, og vi kan aldrig blive enige. Hvad synes I? Skriv gerne en lille kommentar hvorfor i synes lige netop han er den bedste guitarist.

Her er nogle af de navne vi har snakket om:
- Jimmy Hendrix
- Slash (guns and roses)
- Jimmy Page (Led Zeppelin)
- Kirk Hammett (metallica)
- Mark Knopfler (dire straits)
- Eddie Van Halen (VAN HALEN)
- Eric Clapton
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. august 2007 - 20:40 #1
I må da endelig ikke glemme David Gilmour fra Pink Floyd :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. august 2007 - 20:41 #2
Prøv at lytte til hans solo på Comfortably Numb fra Pulse (Live), så vil I forstå...
Avatar billede enya Nybegynder
16. august 2007 - 20:56 #3
Enighed opnås nok ikke..? :) I ét nr. Mark Knofler og ét andet Eric Clapton.. (efter min mening)
Avatar billede strych9 Praktikant
16. august 2007 - 20:59 #4
Jeg tror ikke du kan tage een guitarist og sige at han er den bedste til ALT. Det må afhænge af genren.

Altså, feks kan man sige at verdens bedste rytmeguitarist i metal genren er Dave Mustaine fra Megadeth. Check feks Symphony of Destruction pladen. Han har indspillet sin rytmeguitar 8 gange og dubbet dem over hinanden, men det lyder stadig barberbladspræcist. Det er der ingen som kan gøre efter.

Bedste latin guitarist - Carlos Santana?

Bedste jazz fusion guitarist - Al DiMeola? John McLaughlin?

Bedste heavy metal shredder - Yngvie!

Bedste blærerøvs stil - Steve Vai?

Slash, Page, Hammett vil jeg nu nok tage ud af nomineringen med det samme. Hendrix var noget aparte siden han spillede med en højrehåndsguitar i venstre hånd. Van Halen gjorde tapping teknikken populær, men egentlig mest et 80'er fænomen og afgjort ikke den bedste indenfor sin genre.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. august 2007 - 21:22 #5
Mark Knopfler
Eric Clapton
Jimi Hendrix
Stevie Ray Vaughan
Jeff Healey

Se en anden liste her
http://blogcritics.org/archives/2003/08/28/123326.php
Avatar billede haverslev Novice
16. august 2007 - 21:24 #6
Glem endelig ikke Hank Marvin (Shadows) ;o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. august 2007 - 21:26 #7
Hank B selvfølgelig godt husket

De kan i øvrigt alle både høres og ses på youtube
Avatar billede egr_sli Nybegynder
16. august 2007 - 21:34 #8
enighed opnår vi nok aldrig, men det kunne være meget sjovt at se om der var en guitarist som folk ligesom synes var lidt over de andre :P

Personligt er jeg mest til Page og knoplfer. Jeg synes at Hendrix er for syret, men ingen tvivl om at han var talentfuld.
Avatar billede gurly Praktikant
16. august 2007 - 23:58 #9
Gary Moor, måske ikke den bedste, men da iblandt  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
16. august 2007 - 23:59 #10
jeg syntes i hvert fal soloen i "still got the bluse" ligger et trin over normalen
Avatar billede hoeks Nybegynder
17. august 2007 - 00:46 #11
Kan ikke forstå Carlos ikke er nævnt....
Avatar billede hoeks Nybegynder
17. august 2007 - 00:46 #12
Ah, det var han så også...
Det er vist sengetid for mig....
Avatar billede dytti Novice
17. august 2007 - 07:41 #13
Malcolm Jones - RunRig. Han formår ene mand, at få det til at lyde som om der er 2-3 guitarister.
Brian May - Queen. Hør bare den legendariske Brighton Rock.

Helt enig med thesherif: Den er lige blevet kåret som den bedste guitarsolo nogensinde.

Og så må vi ikke glemme Joe Walsh og Glenn Frey - Eagles. At høre dem spille duet på akkustisk guitar, er som at høre englende synge.
Avatar billede dytti Novice
17. august 2007 - 07:46 #14
Fandt lige denne liste http://blogcritics.org/archives/2004/02/01/150828.php
Meget interessant
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. august 2007 - 08:41 #15
Mange lister siger i hvert fald at stairways to heaven er en af de bedste rock and roll sange ever, hvis ikke den bedste! Jeg må sige at Page gør det godt i den solo!
Avatar billede torotune Nybegynder
17. august 2007 - 13:12 #16
Jeg giver strych9 ret mht. metalgengren:

Dave Mustaine er klart dygtig og totalt tight på guitaren i Megadeth, og måske nok også noget overlegen i forhold til rivalen Kirk Hammeth - men det skal heller ikke glemmes at James Hetfield heller ikke er helt ringe, selvom han "bare" er rytmeguitarist. Hans stil i de soloer han spiller i nogle af Metallicas numre har sin helt egen stil og feeling, hvor Kirk måske er mere hurtig og "blærerøvs"-agtigi sinen soloer.. :-) - I denne hurtige stil skal også nævnes John Petrucci fra Dream Theater.
Avatar billede enya Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:31 #17
Lukketid..??
Avatar billede enya Nybegynder
16. december 2007 - 15:48 #18
Lukketid...???
Avatar billede dytti Novice
16. december 2007 - 21:21 #19
At kåre verdens bedste guitarist, er ikke nemt.
Når han bliver enig med sig selv, lukker han vel???
Avatar billede enya Nybegynder
16. december 2007 - 21:52 #20
Ja, det er svært - men det gør han vel...? :)
Avatar billede enya Nybegynder
05. januar 2008 - 17:31 #21
Mon ikke det er lukketid her...?
Avatar billede enya Nybegynder
10. februar 2008 - 04:24 #22
Lukketid...???
Avatar billede enya Nybegynder
23. september 2008 - 18:23 #23
Mon dette spm. er gået i glemmebogen...???
Avatar billede torotune Nybegynder
24. september 2008 - 22:35 #24
Jeg kan godt lide du følger op på tingene =)