Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 13:50 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

XP crash efter tåbeligt forsøg på repair.

Fakta:
Hp Pavilion Dv5000 med Præinstalleret XP Home SP1a opgraderet til SP2a med alle opdateringer. Der er medfølgende programmer præinstalleret. Der ligger et D-Drev "HP_RECOVERY" med komplet XP installation og alle fabriks leverede programmer. Dette D-drev er urørt og intakt. Maskinen er 100% scannet med AVG antivirus og AVG AntiSpyware 3 timer før crash = Alt ok.

Forløb:
1. Jeg ville fremstille de genoprettelses CD'ere som man skal generere. Denne process bliver afbrudt. Herefter kan XP ikke starte op.
2. Jeg kører en HP gendan ved at trykke F11 under opstart. Alt forløber normalt og jeg genstarter. XP kan stadig ikke starte.
3. Herefter laver jeg 2 fejl lige efter hinanden. Jeg kører en repair UDEN formatering hvilket er ok. Men for det første bruger jeg en gammel XP prof dansk CD. For det andet vælger jeg at installere i C:\WINDOWS istedet for at trykke E=ERASE. Derved får jeg en slags 2*XP i samme partition.
4. Jeg har så arbejdet en del med Boot.ini for at forsøge at få gang i en recovery fra D-drevet. Det er ikke lykkes endnu.
5. Du kan se hele historien på
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40560

Nuværende situation:
Jeg kan se ALT på C direkte eller indirekte, men jeg kan ikke få fat i det. Jeg kan se katalogstrukturen til de gamle programmer + prog-indhold. Jeg kan også se MrsX, men hvis jeg tager egenskaber siger den 0byte. Imidlertid melder XP at der er 20Gb benyttet på disken. Ved lidt sammentælling af de andre kataloger, kan jeg se at MrsX fylder ca. 10Gb. Så må det jo også være der. hvis jeg vil gå derind siger XP adgang nægtet. Jeg ved ikke om jeg kan komme derind fra en dosbox fremskaffet ved boot på CD og vælge REPAIR. Jeg kan ikke finde "hatten" på tastaturet. C:\>CD documents~1.

Hvad mener jeg:
Jeg mener der er følgende muligheder:
1. Få startet ikke destruktiv HP_recovery fra D-drevet på en eller anden måde. Den viste sig jo tidligere ikke at slette MrsX kataloget. Den kan eventuelt startes ved at arbejde videre med CMDCONS linierne i boot.ini. Jeg har kikket en del på FIXMBR og DISKPART uden at prøve det af.
2. Køre en REPAIR/ERASE med den rigtige CD.
3. Redde data ved at bruge PC Inspector eller lignende. Men så får jeg ikke fabriks programmer installeret og jeg får aldrig den ellers intakte HP_Recovery partition til at virke igen. Det er da tåbeligt.
4. Hvad mener du?

Seneste info i sagen:
PC inspector kommer med en lidt anden partitions info:
NONAME on fixed disk #1
NONAME on Windows drive C:
    on windows drive D:
De 2 første viser samme katalogstruktur, når jeg går ind i dem. Så programmet kan altså godt se misk masket - men kan også finde rundt i det. Desuden der en SystemInfo;Environment TAB, som viser bruger entries i Registreringsdatabasen.
APPDATA
HOMEPATH
De er navngivet MrsX.Computername. Hvis jeg kunne finde det gamle computernavn kunne jeg godt finde på at ændre disse entries i registreringsdatabasen.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 14:38 #1
Det lyder ret indviklet, hvordan syntes du denne løsning lyder
Download og brænd INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage) -> start op INSERT -> med Gparted -> formater c: -> klon din recovery partition over på c: -> sæt c: til boot-partition
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 14:58 #2
Hej Helgec. Det er pænt af dig, men jeg skriver det igen:
Jeg formaterer ikke, når jeg kan se alle data direkte eller indirekte.

Det er vitterlig en lang historie, men prøv at præcisere hvad der er indviklet, så uddyber jeg det gerne.

Prøv at tænke dette igennem! Tonny siger klart at alt tyder på at alle HP gendannelsespunkter er intakte.

Hvad ville du så have gjort hvis du sad ved siden af mig imens vi formaterer, og en anden ekspert bruger kommer med et forslag til hvordan vi kan komme videre med det haltende c-drev??
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 15:01 #3
Opgaven er delt i to:
1. Redde 10Gb bruger data i \Documents and settings\MrsX
2. Få F11 til at virke igen
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 15:07 #4
Ja men det er skam op til dig om du vil ha hjælp, men prøv nu -> Download og brænd INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som bootimage) -> start op INSERT
Meld så tilbage så skal jeg nok redde dine data
Du skal ha netkabel i din syge computer når du booter på INSERT
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 17:16 #5
Ja OK, det har du ret I. Problemet er at jeg ikke er grøn i det her og arbejder meget struktureret (på nær når jeg laver ovenstående fejl -altså :-)  )

Jeg har også kikket på dine indlæg og din hjemmeside - respekt.

Så, jeg vil gerne vide hvad din plan er, bare i steps. Hvordan trækker du data ud og tror du vi kan komme igennem både mine punkt 1 og 2? Det er vel ok at man ikke bare blindt følger anvisningerne uden at tænke selv - det får vi da ingen dialog ud af.
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 17:17 #6
Min router er placeret lidt tosset, så jeg skal have flyttet mit "værksted".
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 17:26 #7
Jeg er heller ikke helt grøn udi det her - Vedr. Insert som er en Live-cd (Linux) som kan tilgå alle forekommende filsystemer herunder NTFS - Insert kan på få sekunder sættes op til at agere SSH server hvilket i praksis vil sige at data fra en mountet partition kan sendes i et lukket system til en anden computer på LAN eller for den sags skyld til en computer i Kina hvis username og password er kendt - der er kun et problem wireless virker dårligt derfor kabel, hvis du altså ikke har styr på at configurere din router således at din raske computer får lov at køre virtual server - plan 1 er altså at få dine data overført og sikret på din raske copmputer og så tager vi den derfra
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 17:30 #8
Forresten hvis du ønsker at udføre planen skal du downloade og installere http://www.helgec.dk/winscp.zip på din raske computer
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 17:54 #9
Tak for info! Særdeles glimrende! Jeg er lidt af og på her idag på grund af aftaler, men jeg skal nok stille det hele op således laptop 1 og 2 er flyttet og kablet til routeren.
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 19:23 #10
WinSCP er startop på rask laptop. Det venter på configuration.

Syg laptop er bootet på linux boot cd.

Jeg er klar, men stadig ustabil.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 19:25 #11
Er du sikker på at du ikke vil bruge telefon (gratis) ??
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 19:28 #12
Boot op på INSERT -> klik det primitive browservindue væk -> højreklik på blå skærm -> Terminal session -> Aterm-superuser -> i konsollen skriver du "ifconfig" uden "" hvad siger outputtet - 192.?.?.?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 19:33 #13
Stadig i konsollen
fdisk -l  -> enter

Bemærk du kører med UK-tastatur, det jeg sætter i parantes er tastekombinationen (- (bindestreg) = + eller shift + ?)

Hvad siger outputtet?`betegnelsen for din syge disk
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 19:34 #14
Jeg er tilbage kl 20:00
Avatar billede klk Nybegynder
18. august 2007 - 19:56 #15
Øhh, jeg er gået i workmode. Jeg tror ikke der er plads nok på den raske computer. Jeg må afinstallere nogle programmer først.

Kan du skrive en guide til hvordan jeg finder ud af hvormeget C:\documents and settings\MrsX\ fylder. Jeg kender en lille slat Unix commandoer (ls, list...)
Consollen skriver:
:~8 ipconfig
bash: ipconfig: command not found.

Og jo, det kan godt være jeg skal ringe til dig, når jeg er klar. Må jeg sende en SMS imorgen og spørge om du har tid?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 20:13 #16
Det er vigtigt at du skriver korrekt - jeg skrev "ifconfig" og ikke IPCONFIG
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2007 - 20:15 #17
La`vær med at spekulere for meget i Unix / Linux kommandoer, planen er at du om lidt kører det hele fra XP
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 00:24 #18
Output: 192.168.123.167

Disk /dev/hva: 100.0 GB, 100030242816 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 12161 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device | boot | start | End | Blocks |  Id | System
/dev/hda1  *      1  11240  90285268+  7  HPFS/NTFS
/dev/hda2    11242  12030    6337642+  c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda3    12031  12161    1052257+ d7  Unknown

Jeg er tilbage ca. 10:00
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 07:19 #19
G`morn

Det er vigtigt at du i det følgende omhyggeligt skriver det samme jeg - Start op på INSERT -> klik browservinduet væk -> højreklik -> Terminal session -> super user ->

her skriver du

ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/hda1  -> klik enter

(slash = bindestreg ved UK tastatur og husk mellemrum) hvis der kommer fejlmeldinger, kontroller din stavemåde)

Nu skriver du

mount /dev/hda2 mnt/hda2  -> klik enter

(slash = bindestreg ved UK tastatur og husk mellemrum) hvis der kommer fejlmeldinger, kontroller din stavemåde)

Hvis der ingen fejlmeldinger kommer er dine partitioner mountet og klar

Højreklik på skrivebord -> System -> start SSHD -> sæt password (1234) -> retype password -> enter

Sæt dig over til din raske maskine -> start winscp -> Host = 192.168.123.167 -> User name = root -> Password = 1234 -> save -> klik OK til de forespørgsler der kommer -> Log ind  -> dobbeltklik på /root -> dobbeltklik på /mnt -> dobbeltklik på /hda1 (/hda2) nu kan du hente dine data  Meld tilbage når det er gjort
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 10:41 #20
mount kommandoen giver fejl:
mount: mount point mnt/hda2 does not exist. skal der være slash i "mnt/hda2"?
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 10:42 #21
Det var min fejl
RETTELSE !!!! mount /dev/hda2 /mnt/hda2  -> klik enter
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 10:49 #22
nå jeg tog hjælp ved at skrive "mount". Jeg har mounted d-drevet.
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 10:58 #23
WinSCP:
/UNIONFS/mnt:
"Up"
\auto
\bootfloppy
\test
\usbinstall
floppy

Hvorfor sætter vi /hda1 til ntfs, men mounter /hda2 ?
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 11:02 #24
Du skal have alle info selvfølgelig. Jeg valgte kun login og loggede ind i WinSCP da jeg fik en advarsel mod at gemme (save) password
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 11:05 #25
????????
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 11:07 #26
"her skriver du

ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/hda1  -> klik enter  "
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 11:08 #27
"mount /dev/hda2 mnt/hda2  -> klik enter"

Lige her og nu kan jeg ikke få øje på nogle fejl
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 11:16 #28
God formiddag dig forresten da, man bliver jo lidt ivrig, når vi er så tæt på data.

Ja ok! Nu skal jeg være præcis.

Jeg har kørt en fejlfri:
1. ntfs
2. mount
kommando.

Men mit problem er at mnt ikke indeholder /hda1 og /hda2 men istedet det indhold jeg listede 10:58
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 11:22 #29
Kunne du nu ikke lige tage og ringe til mig , har du fastnet ringer jeg tilbage (iptelefoni)
Avatar billede klk Nybegynder
19. august 2007 - 12:29 #30
Til den nysgerrige. Nu kan jeg ikke huske om jeg overtræder reglerne. Men INSERT er et genialt værktøj. Der er et par simple linux ting man skal sætte sig ind i. Men når man har setup'et kørende, så har du fuld kontrol over indholdet i partitionerne på den syge maskine.
Avatar billede klk Nybegynder
20. august 2007 - 00:19 #31
JEG HAR FÅET REDDET DATA!!!! Tak HelgeC, du er en HAJ

Jeg arbejder videre imorgen!!
Avatar billede klk Nybegynder
21. august 2007 - 21:28 #32
PC blev reinstalleret ved at sætte hda2 partitionen active (aktivere boot flag) med linux gparted. F11 kom også til at virke igen. Inden da lavede jeg en del forsøg med boot.ini på hda1, for den vej rundt at aktivere recovery funktionen på hda2, men jeg kunne ikke få det til at virke.

Og så kender I allesammen melodien:
Installere Sp2
Alle opdateringer inkl. Java updates. boot, boot.....
Antivirus, Antispyware (prøver ny AVG free ware versioner)
Ikke fabriksleverede programmer.
IE7

Flyttede herefter data tilbage igen. Istedet for at oprette et hjemmenetværk i Xp mellem de to maskiner brugte jeg INSERT boot-cd og startede SSHD'en samt WinSCP på "backup maskinen".

Og så fik jeg oprettet genoprettelses cd-ere uden at det gik galt!!! HPFI'en var ellers lige røget få timer forinden i et tordenvejr.

Moralen lader jeg ligge - den er for skrap :-) Det bliver bare sådan noget sød musik for huverende glatpolerede duksedrenge alla "rigtige mænd tager backup" ect.

Mange tak til HelgeC endnu engang. Jeg har en jubelglad teenage pige med julelys i øjnene!

Sagen kan lukkes
Avatar billede klk Nybegynder
21. august 2007 - 22:01 #33
80p til Helge C - men hvordan giver man dem. Jeg synes ikke det er nemt at finde hjælp til dette her på ekspertens egen side.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. august 2007 - 22:18 #34
Flot arbejde af helgec *s*

Vent blot på at helgec lægger et svar. Når han har gjort det kan du så acceptere hans svar og derved lukke spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 22:19 #35
:)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. august 2007 - 23:14 #36
Jeg bukker mig ærbødigt i støvet, godt gået Helgec. :-)
Avatar billede klk Nybegynder
22. august 2007 - 13:23 #37
Lukket