Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
03. september 2007 - 20:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke starte måske ny strømforsyning?

Hej eksperter.

Min 4 år gamle computer som er købt færdigsamlet og har fungeret upåklageligt vil nu ikke starte mere :0/ øv.
Det startede med at når jeg tændte computeren gik der 5-20 sekunder før den startede! og nu vil den ikke starte mere!
den er godt støvet indeni men tør ikke rense den medmindre i tror det kan være det? Strømforsyningen er en Chieftech atx 12 V med ball bearing fan og jeg overvejer om jeg måske skal skifte den? Men ved ikke hvordan da der går rigtig mange ledninger ud af den?

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt eller en fremgangsmetode? ( gerne den billigeste først)

Håber der er nogen i forummet der kan hjælpe mig.

PS jeg installerede for 5 mdr. siden sådan et "spare stik" med usb til computeren som slår alt elektronisk tilbehør fra når computeren er slukkket....bare for info hvis det har betydning
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. september 2007 - 22:34 #1
Der kan være flere grunde til manglende start, men allerførst vil jeg foreslå en rimelig 'afstøvning'. Støv hindrer ventilation/køling, og elektronikkomponenter kan ødelægges delvis eller helt af varme. ( måske er det sket i din comp. ! )
Du kan prøve, om der 'liv' i din strømforsyning, ved at tage stikket af bundkortet, og lave forbindelse mellem ben 14 og 13 eller 15, -
se denne side: http://www.madsk.dk/amiga/str%C3%B8mforsyning-reborn/
Kan du ikke starte strømforsyningen på den måde, er der fejl i den, og reparation kan nok ikke betale sig medmindre du selv eller 'en god ven' kan klare det.
Inden du køber ny PSU kan du måske låne en og prøve om den og bundkortet vil arbejde sammen. ellers er der 'noget' galt - men hvad ? mulighederne er mange.
Det kan være en defekt modstand eller kondensator - eller endog selve processoren som er færdig, - måske på grund af 'hedeslag' !
'God jagt'
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
04. september 2007 - 17:12 #2
Hej richardjensen

jeg har nu støvsuget og renset det var ikke det desværre!
Men jeg forbandt 13 og 14 og så kom der en høj pivende lyd som langsomt aftog da jeg slukkede igen!! er det godt eller skidt?
og hvordan ved man når man starter strømfosyningen*?
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
04. september 2007 - 17:24 #3
sludder og vrøvl... den virker jeg kunne bare ikke høre det :0).... hvad kan jeg så gøre? strømforsyningen virker.. hvordan kan jeg tjekke de andre områder?....
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. september 2007 - 19:55 #4
Det lyder ikke helt rigtig med 'pivende lyd'- er det blæseren, der piver ? - du kan se og mærke om blæseren kører, - og hvis den står stille eller kører meget langsomt, hvorfra kommer så den lyd ?  ( det er vel ikke hyl fra tørre lejer i blæseren ? )
Hvis PSU med blæser virker normal, så prøv at koble til bundkortet,- og vil det stadig ikke starte, så tag CPU'en af soklen og få den testet - hos bekendt 'nørd' med
comp. med samme CPU-sokkel eller i computerfirma du har tillid til.
Er CPU'en ok ville jeg tilråde andet bundkort og flytte RAM m.v over. - at forsøge fejlfinding/reparation kan sandsynligvis ikke betale sig.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
05. september 2007 - 21:31 #5
Nej blæseren kørte fint.
lyden kom da jeg tog stikket fra bundkortet og forbandt 13 og 14 og tændte... når stikket blev sat i bundkortet stoppede lyden(stadig tændt)men ingen reaktion fra strømforsyning.

jeg prøver at få cpu´en testet vender tilbage herefter!
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
07. september 2007 - 13:31 #6
hej richardjensen
så har jeg haft den nede i butikken. jeg afleverede den til fejlsøgning og han konstaterede at der skulle nyt skærmkort og ny Strømforsyning til. det hele kostede mig 950 kroner + isætning og rengøring så håber den kan holde et par år endnu :0)
tak for hjælpen og smid et svar så sender jeg point
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2007 - 23:22 #7
Så var der måske alligevel 'noget' med psu.
Godt du er kørende igen.
Du har jo nok haft det meste af 'besvær og omkostninger', - så tag bare selv points - eller 'lad os dele i porten' .