Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
05. september 2007 - 22:28 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

2d/3d chat

hej hvordan laver man en 2d/3d chat? lige som netstation hvilke sprig osv. mvh tobias
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
05. september 2007 - 22:29 #1
Sprog***
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
05. september 2007 - 22:32 #2
Indledning
- Hvilket sprog skal jeg vælge?
- Hvilket perspektiv skal vi vælge?
- Hvilke forventer har jeg til chatten?
- Hvordan skal jeg tjene penge?

Hvilket sprog skal jeg vælge?
Vil du nå langt med din chat, vil jeg anbefale at bruge:
*Flash/Java->ASP.NET->MySQL

Vil du lave en chat som et fritidsprojekt, og ikke vil tjene penge på den i fremtiden eller blive stort, så vælger du den simple løsning:
*XHTML->Javascript->PHP/ASP->MySQL

Hvis din chat skal kunne klare mange brugere online på samme tid, og opnå størst sandsynlighed for det rigtige chatterne gør i selve klienten, mht. at rykke, skrive i samme interval, så vælger du den løsning med *Flash/Java->ASP.NET->MySQL.

Ville du besøge den evige langtrukkende chat, som kører abnormt langsomt, og blinker og siger *klik klik* ved hver reload, så skal du vælge den negative løsning:
*XHTML->Javascript->PHP/ASP->MySQL, selvfølgelig medmindre du bruger "JavaScript.AJAX".

Javascript ajax, er ikke et nyt emne indefor Javascript. Javascript Ajax stammer helt tilbage fra deres første docs, men i den seneste fremtid er folk begyndt at snuse mere til ajax, da det også kan en del fedt.
Ajax gør det nemt for php og javascript at samarbejde, det vil sige du kan eksempelvis reloade en hjemmeside adresse uden du vil bemærke siden bliver reloadet.

Men hvis du tænker længere frem, vil denne løsning ikke være ret sikker, da javascript og php vil være det nemmeste at bryde op mht. sikkerheden.

Derfor kommer det gyldne ord fra mig af:
Skal du nå langt med din chat, og vil tjene penge på den i fremtiden, og vider udvikle chatten, så vælger du løsningen med:
*Flash/Java->ASP.NET->MySQL

Flash er dog ikke kun nok, da du skal lave det godt med sockets. Den simple syntax i flash, er så let at gå til at du ikke aner det.

Derfor skal du bygge en socket-server, som står og lytter på en bestemt port.
Derefter skal du igennem flash, konnekte til din egen socket-server, på den port som står og lytter - også er du igennem.

Din server kan eventuelt modtage dataen og sende direkte tilbage til flash-klienten, hvor du så kan håndtere trafikken gennem flash. Du kan derimod også tage den anden vej.
KLIENT->SERVER->KLIENT
Eller SERVER->KLIENT->SERVER

Simpelt eksempel:
Klienten = AA
Server = BB

AA sender en string til BB hvor der står "Hello world". Derefter sender BB tilbage til AA, hvor AA håndterer "Hello world" og fortæller hvad AA eventuelt skal gøre.

Du kan også vælge om AA skal sende data til BB og om BB skal håndtere trafikken og sende det præcise resultat til AA.

Dette er op til dig.

Hvilket perspektiv skal jeg vælge?
2Dchat, 3Dchat, isometrisk?

2dchat, er en chat ligesom Netstationen. Som i bemærker skriver Netstationen selv at de er en 3dchat, men det er de ikke.

Der er forskel på 2,-3D og isometrisk grafik,
2D: Netstation.dk
3D: TowerChat.com ( flere vinkler, flere grafik delinger med skygger, ect..)
Isometrisk: Habbo.dk, hvor det ofte er lavet i pixel-grafik. Som kan tegnes ved øvelse i Paint (PAINT.NET)

De fleste vil jo lave en såkaldt "3DChat", men hvad de ikke aner, er det faktisk umuligt at lave en 3Dchat, da man i virkeligheden ikke kan lave et stykke grafik, som viser noget "omme bag billedet", eller noget som man faktisk slet ikke kan se på et billede, med ofte i film.

Netstationen er en 2Dchat og ikke en 3Dchat!

Hvilke forventninger har jeg til chatten?
Det du skal tænke over inden du begynder, er hvor du vil hen med chatten.
- Hvad kan DIN chat som de allerede eksisterende chatte ikke kan og har?
- Hvordan kan jeg komme til at tjene penge på det?
- Hvad gør jeg for at holde på brugerne, og ikke lader dem smutte efter første besøg?

Disse tanker skal du tænke igennem inden du går i gang, for en chat med forventing til succes kræver langt mere end bare at begynde at udvikle en uden forventninger til fremtiden.

Hvordan skal jeg tjene penge?
Hvis du vil tjene penge på din udviklet chat, så findes der jo den nemme og faktisk utrolig gode måde, at tjene penge på - nemlig sms-betaling.

SMS-betaling, reklamer ( evt. google-ads ( www.google.dk ), og diverse reklame-partnere )

SMS-betaling->
>> V.I.P funktion
>>> Køb af eventuelt speciel udstyr til ens bruger
>>>> Eventuelt at brugerne skal betale for sin mobil hver månede for at holde sin bruger i live.
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 06:53 #3
Okay fedt tak for det men, hvordan installere jeg java har du msn eller noget lign så du kan guide mig :D Mvh tobias Ps. hvor kan man lave det med mobilbetaling
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 06:54 #4
PS. sætter lige prisen op til 200 point :D
Avatar billede fcknet Nybegynder
06. september 2007 - 09:07 #5
Til webudvikleren.

Meget af det du skriver er direkte forkert og varm luft. Eksempler:

"Vil du nå langt med din chat, vil jeg anbefale at bruge:
*Flash/Java->ASP.NET->MySQL"
Nej. Hvilken platform du vælger afhænger ikke af "hvor langt du vil nå", men hvilke kompetencer du besidder, hvilken type software du udvikler, samt en række andre faktorer. Du kan ikke entydigt og firkantet - som du alligevel gør - sige at den "ultimative" løsning er "*Flash/Java->ASP.NET->MySQL".

"Men hvis du tænker længere frem, vil denne løsning ikke være ret sikker, da javascript og php vil være det nemmeste at bryde op mht. sikkerheden."
Hvad begynder du det med? Det vil jeg meget gerne have uddybet.

"De fleste vil jo lave en såkaldt "3DChat", men hvad de ikke aner, er det faktisk umuligt at lave en 3Dchat, da man i virkeligheden ikke kan lave et stykke grafik, som viser noget "omme bag billedet", eller noget som man faktisk slet ikke kan se på et billede, med ofte i film."
Så du vil mene at eksempelvis World of Warcraft er en 2d chat?

Derudover skyder du fuldstændig over målet, når du begynder at fortælle en person om sockets osv, når vedkommende tydeligvis ikke har programmerings-kendskab.

Derudover vil jeg påpege at det ikke nødvendigvis er en god ide, at tage betaing via SMS, medmindre man har en særdeles fordelagtig aftale med teleselskaberne eller en given SMS Gateway udbyder. Ellers vil disse nemlig tage så stor en del af det betalte beløb at det ikke kan betale sig for hverken brugerne eller dig at deltage i servicen.
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 15:05 #6
Hej fcknet.
Flash løsning med sockets vil ALTID være hurtigere end Javascript løsningen.
Fra du sender en socket fra flash til serveren, og venter på serveren svarer tilbage, går der INGEN tid, at sende disse 'metoder' frem og tilbage.

Derfor: Flash og sockets vil ALTID være hurtigere end en javascript-ajax funktion. I sær hvis man håndterer 1000 brugere på én gang. Så skal javascript-ajax ikke stå og reloade en skjult side til forespørge mysql-data, og dermed få 1000 request pr. sekundt (hvis den i såfald skal være hurtigere, som jeg vælger: at vælge flash-server løsningen, går der mindre end 0,2-0,5 sekunder at få metoden sendt, så vil flash-server være abnormt hurtigt, fremfor at lave en javascript-ajax reload på 0,5 sekunder med 1000 brugere online (1000*2*60*60*24 reqeust til mysql PR. dag = 172800000 request = database-overbelasting)

World og warcraft er ikke i samme vinkel som en "3d-chat" hvis han snakker om netstationen. World og warcraft kan man styre vinkelerne på de forskellige genstande, og  rotate rundt omkring vel og mærke.. Det er 3D ( i mine øjne ). En figur som render forvirret rundt på få felter, som ses i én vinkel er 2D-chat.

Jeg fortæller ham blot om en socket løsning, for at komme bedst i gang fra start. Jeg har kun prøvet på at hjælpe, og siger ikke mit svar er 100% korrekt.

Jo, det er en god idé med at få en sms-gateway til sin chat, da jeg har luret markedsføring på netstationen, og de tjener gevaldigt på sms-betalingerne og reklamer. Det er faktisk deres eneste 'rigtige' markedsføring - nemmelig; sms-betaling!

Javascript og php, er nemt at bryde, og ALLE hjemmesider har altid ét sted hvor man kan hoppe igennem. SQL-injections, XSS-attacks, http/mysql-spoofing og diverse attacks.

Flash og php, kan man lave en kryptering af data, som ikke kan brydes. F.eks "1,move,jesper,304,304,34" = "id,kommando,username,x-akse,y-akse,z-akse", som bliver krypteret til
"0BEFB557F5D86C4B0A4BF5065BAB97E7-1B2743262A8B88A5" eller
"0befb557f5d86c4b0a4bf5065bab97e7-1b2743262a8b88a5"

Har bygget adskillige 2d-chatte, hvor jeg startede med den kolde javascript løsning, hvorefter jeg gik til flash - og kan se et enormt fremskridt.. Det kun hvad jeg siger ud fra min egen erfaring, og husk nu: Man skal ikke tro på ALT hvad man skriver - prøver kun at hjælpe.
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 15:08 #7
.. og hej Tobias. Points gør ingenting, det er mere hjælpen og ikke points der tæller.

* Hvor køber jeg en sms-gateway?
- Der findes en del i Danmark som hoster disse, men de fleste tager omtrent 20-40% af indtjenesten af smsen. Hvis du f.eks laver et "køb" til 1 krone, får du kun de 0,16 kroner.
- http://www.google.dk/search?hl=da&q=sms-gateway&btnG=S%C3%B8g&meta=

Jeg vil ikke forklare det videre over MSN, da andre også skal have glæde af denne guide (herinde) - beklager! Derimod kan du benytte denne tråd/dette forum til at spørge så tosset du vil - så længe du overholder reglerne :-)
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 15:49 #8
Okay men hvilke sprog skriv dem lige forfra :D
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 15:54 #9
Jeg vil foreslå at du kigger på flash - actionscript.
Bygger selve 'det basic' i flash, og laver det over en php eller asp.net løsning. (Jeg vælger php, fordi jeg selv koder det - og fordi ASP.net er Always server problems (en spøg)... :D)

Sockets? -
Flash -> data -> | <- server - send en metode/string/whatever fra flash videre til serveren, og lad alle på serveren vide hvad der bliver modtaget. Send derefter metoden videre til flash-clienten og håndter det.

Webprogrammeringen:
Flash og PHP. Husk at få fat på en ordenlig krypter, så alt dit ind- og udgående data bliver krypteret i URLS, så folk ikke bare kan "DeleteUserFromRoom.php?roomid=003&user=xxxx" men derimod send underlige kryptering, så som

"DeleteUserFromRoom.php?9AA=0BEFB557F5D86C4B0A4BF5065BAB97E7-1B2743262A8B88A5
&oKIQ=0BEFB557F5D86C4B0A4BF5065BAB97E7-1B2743262A8B88A5
"

Mit bedste bud ville være Flash-server (server), flash-php-mysql (client)
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 15:56 #10
Okay hvor kan jeg downloade flah og lære det heslt på dansk :D
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:05 #12
okay tak men har du også lige et link til en service hvor folk kan sende penge via mobil f.eks. 100 til 1234 også bliver der sat 100 kr ind på min konto
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:07 #13
og hvor meget koster flash i DK
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 16:08 #14
http://smsx.stadel.dk/?mod=bruger_opret - engang havde de en "prøve-periode" på 14-dage, men kan se at de har strammet betingelserne. Nu skal du åbenbart være et gyldigt firma og ingen prøve-perioder. (PS: De tager MEGET af indtjenesten - men den brugte jeg på det tidspunkt - eneste jeg har erfaring med..)

Ellers kig på google - der er utallige!! Bare spørg dem først, smid dem en e-mail og fortæl dem hvad du vil bygge, og hvad det er du søger - så skal de nok være venlige at svare dig!

http://www.google.dk/search?hl=da&q=SMS-gateway&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

www.GoogleErDinVen.dk
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 16:10 #15
Hvad du gad og bruge lidt tid på at læse hvad jeg egenligt skriver til dig, så står der på
"http://www.adobe.com/products/flash/" $699
Så går du ind på www.valutakurser.dk og vupti.. 3808.29 kroner. Ved bare ikke lige om USD er $, men det er mit bud, hehe :-)
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:10 #16
hvad koster flash <?
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:11 #17
ok men dyrt
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:14 #18
men kender du noget til java ?
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 16:16 #19
Desværre. Men ville mene flash er nemmere at springe ud i, end java. Men det er jo smag og behag.

Det er ikke dyrt, hvis du satser på dit projekt. Alt kommer ikke af sig selv, det kræver et budget, tid, og tålmodighed.

Husk det ikke tager 2 uger at bygge en chat, men flere måneder/år, hvis du ikke har en eneste forstand på programmering nu.

Følg de links jeg har skrevet til dig, så skal du nok komme i gang. Men det lyder ikke somom du tager dit projekt særligt seriøst, eftersom du spørger mig 3 gange om hvad flash koster. Somsagt: LÆS, LÆS, LÆS, LÆS OG LÆS - så skal det nok komme en dag! :)
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:19 #20
okay men heldigvis er der en trial jeg kan prøve men hvor lang tid tror du det ville tage og lave en mini chat ?
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 16:22 #21
Jeg har en gammel 3d-chat som er søgemaskineoptimeret, xhtml-struktur, og kører over javascript-ajax og php->mysql, med aldrig-set-før 2d-grafik, med sms-gateway og server + domain (www.moontower) som jeg sælger for 100.000 kroner (kopi) :-)

Ellers tag og kig på http://s2a.dk/source_show.asp?id=1619
Der er vidst nogle teenagere der har lavet noget snavset kode, du kan prøve at kigge på :-) (ikke noget jeg ville anbefale.. )
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 16:23 #22
Hvis du står på det punkt du gør nu, og du vil have en "mini-chat". Så vil jeg skyde på 1-2 år, hvis du læser godt og grundigt hver dag. Også skal du også lære mysql og php oveni, + html og gerne javascript :-) Måske 4-5 år
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:25 #23
jeg kan godt html lidt php lidt asp og lidt sql
Avatar billede olebole Juniormester
06. september 2007 - 16:30 #24
<ole>

- når jeg ser på WWW, hvilke sære konstruktioner og kodesovs der kaldes XHTML og AJAX, ville jeg være mere end forsigtig med at købe sådan en app  :)

tobiasahlmo >> så er der stadig meget langt igen, før du magter at skrive den slags applikationer

/mvh
</bole>
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:41 #25
okay men har i en anden vej end flash ??
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
06. september 2007 - 16:46 #26
Læs nu indlæggene, tobias!
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
06. september 2007 - 16:48 #27
gør jeg skam men er der ikke en anden måde og lave en lille chat uden flash og det der hvor det ikke siger klik klik ??
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
24. januar 2008 - 07:39 #28
Lukket