Avatar billede tim_p Nybegynder
07. september 2007 - 07:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke aktivere XP

Jeg har købt ny computer, og skal til at aktivere det, men den siger at key'en allerede er anvendt.
Det eneste sted jeg ellers har brugt key'en, er på den gamle computer, men den bruger jeg jo ikke mere?
Jeg har masser af gange formateret den gamle, hvor den sagtens kunne aktiveres med det samme, men hvorfor vil den ikke med den nye?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2007 - 07:30 #1
OEM eller alm. xp?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2007 - 07:31 #2
OEM kan kun registreres på en pc og ikke flyttes til ny.
Avatar billede tim_p Nybegynder
07. september 2007 - 08:25 #3
Går da ud fra, det er alm XP - for har da også kunnet installere det, når jeg har sat en anden hdd i min gamle og osv...
Avatar billede nva Praktikant
07. september 2007 - 08:27 #4
Hvis XP var preinstalleret på den gamle pc, kan du godt regne med at det var en OEM.
Avatar billede nva Praktikant
07. september 2007 - 08:29 #5
Avatar billede nva Praktikant
07. september 2007 - 08:31 #6
Dit bedste håb er at du kan overbevise Microsoft support om at du har haft så mange hardwarefejl, at du har været nødt til at skifte så meget ud, så det praktisk talt er en ny pc - måske giver de dig så en ny key, ellers er du nødt til at købe en ny.
Var der ingen XP installeret på den nye pc, da du fik den?
Avatar billede hcma Novice
07. september 2007 - 10:11 #7
enig med nva
prøv at ringe til microsoft og forklar at du har været nødt til at udskifte alt/næsten alt for at få en fungerende pc igen.
Oplysning fra Microsoft ang. aktivering/registrering:
"Hvis du installerer Windows XP på den samme computer ved hjælp af den samme produktnøgle, er der ingen grænser for antallet af aktiveringer".
"MPA kan tolerere en vis udskiftning af hardwarekomponenter, da der tillades en vis forskel mellem den aktuelle hash-værdi og den hash-værdi, der oprindelig blev aktiveret. Brugerne kan udskifte hardwarekomponenter uden at skulle aktivere produktet igen. Hvis brugerne foretager markante udskiftninger af hardwarekomponenterne, måske over lang tid, skal de evt. aktivere produktet igen. I så fald skal brugerne evt. kontakte en Microsoft-kundeservicemedarbejder telefonisk for at udføre aktiveringen." - og der kommer bøvlet ind i billedet.

Iøvrigt er en OEM licens tilknyttet en bestemt maskine (Derfor ægthedsbevis til at klæbe på maskinen), så den begrænser nok mere i hardwareudskiftning - vil tro at den brokker sig hvis man skifter bundkort f.eks.
Hvis du ikke kan komme til at aktivere på "normal" vis, kan du prøve at ringe til Microsoft på dette tlf.nr.: 80701315

Her er en artikel fra Microsoft ang. aktivering: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307890

Hvor mange komponenter kan der udskiftes før der kræves re-aktivering:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;302878#5f
Avatar billede tim_p Nybegynder
07. september 2007 - 17:36 #8
Nå, jeg fik bare fat i en servicemedarbejder på det tlf nummer du gav, og han stillede ikke så mange spørgsmål, så jeg fik bare bekræftelses id'et :)

Smider du et svar? ;D
Avatar billede hcma Novice
07. september 2007 - 18:36 #9
svar :o)
Avatar billede hcma Novice
08. september 2007 - 10:09 #10
nva >>  vi deler pointene  http://www.eksperten.dk/spm/795362
Avatar billede nva Praktikant
10. september 2007 - 07:47 #11
hcma -> Bare iorden :)
Avatar billede hcma Novice
10. september 2007 - 10:04 #12
de manglede da bare  :o)