Avatar billede Slettet bruger
11. september 2007 - 13:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Et par spørgsmål til InDesign CS2

Hej,

Jeg arbejder lidt med InDesign CS2 og skal til at lave nogle annoncer til tryk. Har brug for lidt hjælp til at indstille InDesign korrekt hvad angår CMYK billeder, opsætning og eksportering af den færdige annonce til en PDF.

Mine spørgsmål:

Colour Settings:
- Hvordan sikrer jeg mig at de billeder der bruges i InDesign er CMYK billeder? Kan InDesign selv opdage og give mig besked hvis et importeret billeder ikke er i CMYK?

Eksportering:
- Når jeg har lavet min annonce skal den vel eksporteres som en PDF. Hvilke indstillinger skal man bruge under eksport til henholdsvis en annonce i avisen og en annonce i et magasin?

Skæremærker:
- Er det forskelligt alt efter hvor annoncen skal bruges hvor skæremærkerne skal sidde eller er det normalt at bruge den samme afstand hver gang? Og hvordan sætter jeg skæremærkerne op i praksis i programmet?
Avatar billede prodic Mester
11. september 2007 - 14:24 #1
Kan anbefale at læse lidt på dette site:
http://www.kankanikke.dk/
Der er de anbefalede standarder og indstillinger til de danske aviser.
Størstedelen af de nødvendige indstillinger er tilgængelige som downloadbare filer etc.

Colour Settings kan du hurtigt tjekke via den indbyggede preflight(File->Preflight)

Eksportering kan du få hjælp til via en fil fra kankanikke.dk (http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/AdNewspaperDK_1v2.pdfs.zip)

Skæremærker er afhængig af modtageren(avis/magasin etc.).
Normalt er avisannoncer uden og magasin med enten 3 eller 5 mm.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2007 - 16:48 #2
Hej prodic,

Tusind tak for svaret. Med hensyn til standarderne, mange foreslår man (Også nævnt i den guide du vedhæftede) at man laver en PS (PostScript) fil og sender den sammen med sin PDF for at være sikker på den/de rigtige skrifttyper bliver brugt af modtageren/avisen. Ved du hvordan man laver sådan en i InDesign CS2?

"Preflight" er en god lille hjælp - tak for det hint.

Med hensyn til eksportering til PDF når det gælder en annonce til en avis, er det så altid bedst at bruge det hentet "AdNewspaperDK_1v2.pdfs" preset? Og kun til avis og ikke magasin?
Avatar billede prodic Mester
11. september 2007 - 17:32 #3
Almindeligvis behøver man ikke med sende en postscript-fil.
De har nemlig for vane at være meget tunge, og jeg har så vidt jeg husker aldrig set eller selv medsendt en postscript fil til et job. En alm. pdf-fil er som regel nok.
Et trick kan være at sætte fontene til Subset når man eksporterer filen.

Du laver en postscript fil ved at printe jobbet, og under print dialog-boksen vælger du i Printer Postscript-muligheden.
Ud fra det får du den ønskede postscript-fil, som du senere kan køre igennem Acrobat Distiller, og vupti har du en færdig pdf-fil.

Selve presettet som de omtaler er primært beregnet til avis-annoncer.
Via http://www.gwg.org/siteen/content/search/searchpage.php?msi=56 (som forrige preset er baseret på) kan du hente specifikke indstillinger til magasiner.
Det kan anbefales, at spørge selve magasinet om de har nogle vejledninger, krav og muligvis en farveprofil som de foretrækker.
På den måde kan du undgå de største ubehagligheder.
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
12. september 2007 - 11:08 #4
De fleste aviser modtager fint eksporteret pdf-filer - jeg har da endnu ikke stødt på nogen der ikke kunne bruge den.

For at sikre at at du bruger de rigtige farveprofiler, kan du få dem udleveret af avisen som du skal sende til.
Avatar billede prodic Mester
12. september 2007 - 11:38 #5
charmander1978->De fleste modtager dem fint og brokker sig ikke meget. Dog kan man opleve - og det sker fra tid til anden - at annoncen ikke ser ud som forventet hvis den er eksporteret.
Hvis avisen tilmed tjekker pdf'en via Pitstop's preflight og pdf'en ikke er lavet korrekt i følge standarden, så får man den tilbage med besked på at rette fejlene - eller betale dem for at gøre det.
Det er derfor altid en god ide, at følge de vedtagne standarder som er nævnt på kankanikke.dk.. Både med hensyn til fremstillingen og kontroltjekket af pdf-filen.
Det sikrer færrest mulige problemer.
Avatar billede charmander1978 Nybegynder
12. september 2007 - 11:49 #6
Jeg har aldrig fået en annonce / andet trykt materiale tilbage fra trykkeriet med besked på at de ikke har kunne bruge den og jeg har heller aldrig oplevet at min annoce ikke så rigtig ud - men det kan da godt være jeg bare har været heldig ;O)
Avatar billede prodic Mester
12. september 2007 - 12:45 #7
Du kan sagtens risikere, at især annoncer bliver sendt retur hvis den ikke flyver direkte igennem Pitstop's preflight og dermed ikke overholder den fastlagte standard.
Det er der talrige eksempler på. Danske aviser er ikke så slemme igen men vores nordiske broderfolks aviser er langt værre.
Fejltryk og annoncer der ryger retur kan undgåes hvis man overholder standarden og anvender de korrekte indstillinger. Det minimerer i hvert fald risikoen for fejl betydeligt.
Reelt trykmateriale er en anden snak. Der æder de fleste trykkerier stort set alt hvad man kaster efter dem. Dog bør man altid få et prøvetryk. Det er lidt mere besværligt med avisannoncer. :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2007 - 13:06 #8
Super! Tusind tak for hjælpen Prodic. Nu tror jeg at jeg har en god idé om hvordan jeg bærer mig ad med at fremstille avisannoncerne og ellers kommer der nok senere nogle spørgsmål i dette forum som jeg håber du falder over. :) Her er ihf. points og et tak for hjælpen!
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester