Avatar billede nykh Nybegynder
19. september 2007 - 04:35 Der er 9 kommentarer

hvordan læser bios fra en raid controller?

Hvis man nu installerer en pci raid controller, og man skal boote på arrayet, hvordan ved bios så, hvordan den skal snakke med controlleren?

Der skal en hel driver til, før Windows vil snakke med...
Avatar billede hottadpole Nybegynder
19. september 2007 - 11:17 #1
En raid controller har sin egen bios der overtager styringen af drevene når der skal bootes. Selve opsætningen af array, boot o. s. v. tilgås typisk ved at trykke ctrl+f , F10 samt et hav af andre konfigurationer. Kig på skærmen.
Avatar billede nykh Nybegynder
20. september 2007 - 04:43 #2
Hvordan så med programkoden i mbr og ntldr, snakker den ikke med harddisken igennem bios, interrupt 13h eller noget i den stil?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. september 2007 - 08:15 #3
Bios på controlleren klarer kun boot. Når driveren er indlæst i Windoze kører resten som det plejer.
Avatar billede nykh Nybegynder
20. september 2007 - 12:38 #4
hvordan definerer du så boot? mens mbr og opstartsfasen af ntldr kører, så benyttes der jo ingen driver
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. september 2007 - 13:12 #5
Så er grænsen for ordkøveri vist nået. Jeg trækker mig ud af dette da der trods alt er grænser for hvad jeg vil beskæftige mig med.
Avatar billede nykh Nybegynder
20. september 2007 - 13:40 #6
Ordkløveri? Jeg prøver bare at forstå, hvor det fungerer. Når ntldr indlæser filer fra disken under opstart, så benyttes interrupt 13h. Jeg prøver så at forstå, hvordan raid controlleren går ind over her
Avatar billede nykh Nybegynder
20. september 2007 - 16:01 #7
Det er okay, hvis du ikke kan præcisere den tekniske sammenhæng, andet end blot sige, controlleren overtager boot. Men der er ingen grund til at komme med sådan et halvnegativt svar
Avatar billede nykh Nybegynder
21. september 2007 - 03:17 #8
For at dreje den væk fra boot-delen. Hvis vi nu installerer en gammel DOS 6.22. Den kan også snakke med controlleren uden brug af driver
Avatar billede gammelhat Nybegynder
06. oktober 2007 - 15:36 #9
sammenhængen er den, at programkode, i den bios som sidder på raid controlleren, hægter sig på int 13h, således bios/mbr/ntldr/dos etc kan læse fra disken gennem denne interrrupt