Avatar billede bragger Juniormester
20. september 2007 - 19:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Windows stopper under boot

HD sagde klik og alt frøs.Fik formentlig en virus via emule og manglede pludselig NTLDR.
Efter lidt søgen fik jeg den kopieret ind og rettet i bios, hvor min opstartsdisk pludselig var ændret til en forkert. (Har 4 HD i maskinen). Jubel og alt kørte normalt.
Efter 4 dage var maskinen sløv kort efter start hvor jeg var ved at hente mails. Jeg genstartede og under opstart klikkede HD og alt gik i stå i 10 sekunder, kørte lidt videre, klikkede igen, frøs igen i 10 sekunder etc.
Genstart forsøgt men nu ville den slet ikke ind i Windows.
Efter lidt forsøg fik jeg bare blå skærm så snart den var igennem bios og skulle starte Windows.
Det lykkedes at få liv igen og komme ind i fejlsikret tilstand og nu har jeg prøvet et væld af ting. Resultat er magert: jeg kan nu få den til at starte Windows i 5 sekunder og så halter den.
Hvad gør jeg?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. september 2007 - 20:16 #1
Skifter harddisk.
Den klikken tyder på den er stået af!
Avatar billede bragger Juniormester
20. september 2007 - 20:39 #2
Når computeren kører i fejlsikret tilstand er der intet galt.
Avatar billede haverslev Novice
20. september 2007 - 21:24 #3
Prøvet ?:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Hvis du kører med sata disk, så prøv evt. at geninstall. sata driveren
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2007 - 21:54 #4
Jeg ville nu brænde en Live-cd og få reddet de data
Avatar billede bragger Juniormester
21. september 2007 - 18:35 #5
Hej Haverslev

Har kørt rutinen på min SATA Raid harddisk.
"Den fandt og reparede en eller flere fejl på enheden."
Her efter startede jeg - just in case - i fejlsikker tilstand og geninstallerede SATA driveren.
Men samme resultat: Windows starter med at loade, lader de 3 blå prikker køre præcis 1½ gang igennem "baren" og stopper så.

Det virker ikke som en HD fejl men en ting med Windows.

Jeg havde fejlen med manglende hal.dll. Jeg søgte i fejsikret tilstand og fandt den 3 steder. (C:\windows + C:\windows\system32 + C:\windows/SoftwareDistribution\Download\75b00e774894d85d4866c8ce5e26928e) Jeg erstattede alle 3 med samme fil fra en anden XP-installation.
Det betyder at hvor jeg før kunne loade helt ind til skrivebordet skulle komme frem og her så fik blå skærm, loader jeg kun en smule inden Halt. Kan det have nogen betydning - altså hal.dll filen der blev erstattet?

PS helgec det var på din hjemmesiden, at jeg fandt rådene til at få liv i kræet første gang TAK :-))  Hvad er en Live-cd?
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2007 - 18:53 #6
Avatar billede bragger Juniormester
21. september 2007 - 19:59 #7
OK helgec, det er vist en aften eller tos arbejde  ;-)
Først kunne det nu være rart at få liv i systemet

Måske der kun er tilbage at:
Boote vha CD
Trykke "Installer" og så opdatere mig ud af resten.

Som jeg forstår forskellige svar rundt omkring, skal jeg ikke geninstallere alle mine programmer, men "blot" bruge tid på Windows updates efterfølgende.
Er det ikke rigtigt?
(Jeg prøver nu for 4 aften at få liv i kræet og trænger til en løsning)
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2007 - 20:08 #8
Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede bragger Juniormester
21. september 2007 - 20:52 #9
Hej Haverslev

OK, jeg trækker proppen og laver en installation oven i.
Håber det ikke bliver for megen opdatering  ;-)
Tak for forsøgene, selv om det ikke lykkedes.

PS. hvorfor var det kun den første i rækken, som jeg kunne give eller afvise point-svar fra?
Avatar billede haverslev Novice
21. september 2007 - 21:00 #10
Fordi du kun kan afvise eller give points, HVIS kommentarene er lagt som "svar"
Smider et svar som du blot kan afvise, hvis mine kommentarer ikke hjalp dig.
Se her:
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede bragger Juniormester
22. september 2007 - 00:50 #11
Tak for input selvom det var præcis den udvej jeg ville undgå.
Den kunne jeg godt i forvejen  ;-))