Avatar billede Mainbrain Juniormester
28. september 2007 - 21:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

XP og VISTA i RAID 0 på samme disk ?

Kan det lade sig gøre at installere XP og VISTA i RAID 0 på samme disk's i hver sin partition ?

Fx:

Partition 1 på disk A og B indeholder XP
Partition 2 på disk A og B indeholder VISTA

??

Hvis ja, hvordan ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
28. september 2007 - 21:24 #1
Ja på samme måde som hvis det kun var en harddisk.
Opret dit RAID array, og installer XP, og derefter Vista.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
28. september 2007 - 21:54 #2
Nu skal det lige siges at jeg aldrig har "leget" med raid før! (men een gang skal jo være den første, ikk)  :)

Kan jeg oprette partioner på diskene, fx. 15 GB på hver, til XP og derefter 2 nye partioner på hver sin disk til VISTA, FØR installation af XP og VISTA?

Eller evt installere XP først (i RAID 0) og derefter dele harddiskene op i flere partioner og installere VISTA bagefter.

Jeg spørger fordi at jeg har fået at vide at ved RAID 0 installationer vil ALLE partioner blive slette på begge diske!!!!

Hvis dette er sandt, så vil XP jo blive slettet når jeg installerer VISTA!!

?  :)
Avatar billede morhan Novice
28. september 2007 - 21:59 #3
udadtil ses dit array som een stor harddisk. Så det er sandt hvad hmortensen siger, der er ingen forskel, andet end du måske skal bruge en driver til raid controlleren.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
28. september 2007 - 22:09 #4
OK!

Dvs. man kan sagtens installere XP og VISTA i hver sin partion?
Altså XP partionen bliver IKKE slettet ved installationen af VISTA?

Sorry hvis jeg gentager mig selv, men, jeg vil bare gerne være helt sikker, (og få en ordentlig "dual boot"), inden at jeg påbegynder arbejdet! :)

På forhånd tak!
Avatar billede Mainbrain Juniormester
28. september 2007 - 22:48 #5
hmortensen, hvis du smider et svar, så gives der point!  ;)

Takker!
Avatar billede hmortensen Nybegynder
28. september 2007 - 23:32 #6
"Jeg spørger fordi at jeg har fået at vide at ved RAID 0 installationer vil ALLE partioner blive slette på begge diske!!!!"

Alt data slettes hvis du laver et nyt array (opretter RAID'et), men det skulle forhåbentlig kun være nødvendigt én gang :)
Avatar billede Mainbrain Juniormester
30. september 2007 - 14:05 #7
Tak for svaret! :)