Avatar billede klas Juniormester
10. oktober 2007 - 23:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Min gæstebog bliver spammet af spamrobot - hjælp ønskes!

Jeg har en lille tagwall / gæstebog som indtil for nyligt har virket helt fint - Men nu er der begyndt at dukke kæmpe mængder af spam op på den!

Se fx. nu http://www.klas.dk/gl/gaest07.asp

Jeg laver ofte siden om til et nyt navn for at den ikke skal kunne finde den igen, men der går ikke lang tid før der er nyt spam - og hvis ikke jeg ændre navnet igen kommer der pludseligt flere hundrede indlæg pr dag...

Findes der en nem løsning på dette problem ? Det skal ikke være noget med billede kodet etc. så kan min gamle mor jo ikke finde ud af at gå ind og skrive en hilsen  ;-)

Håber på en løsning

Mvh - Klas
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 23:39 #1
Billedkoder er den mest gængse løsning. Nu ved jeg ikke, hvordan spamrobotter virker, de fungerer sikkert meget forskelligt fra robot til robot.

Muligvis er dine feltnavne for normale, siden den ved hvor den skal skrive email og hvor den skal skrive navn. Det kan også være, et menneske er spammeren, og bare søger rundt på google efter gæstebøger.

Men hvis du nu enten banner hans ip eller simelthen bare hans brugernavn. Indtil videre er det jo altid Slots.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2007 - 23:39 #2
tjae... du kan vel bare logføre ip-adressen på dem der skriver i din database - og så ip-banne den spammer... ved at lave et ip-tjek når man skriver i gæstebogen...

Alternativt så kan man jo også submitte formen som man udfylder når man skriver ind ved noget java-script i stedet - det kan man spam-robotter ikke håndtere... det har jeg selv ret god erfaring med...

\Dan
Avatar billede olebole Juniormester
10. oktober 2007 - 23:48 #3
<ole>

IP-logning virker sikkert ikke, da man må formode, der forbindes via proxy.

Man kunne sende data via XMLHttpRequest ... det tror jeg, en spambot har svært ved at hitte ud af  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede sherlock Nybegynder
11. oktober 2007 - 06:54 #4
For mig virker det her i min entry-form. Hvis man ikke kommer fra "vis"-siden, når man vil skrive en kommentar, bliver man redirected tilbage til den. Det stoppede problemet med det samme og jeg har ikke set en spam siden.

<%
    if not (request.servervariables("HTTP_REFERER") = "http://www.mitdomænek/home/commentboard/comment_brd.asp") then
            response.redirect("comment_brd.asp")
        end if
%>
Avatar billede sherlock Nybegynder
11. oktober 2007 - 06:55 #5
Så du skal droppe muligheden for at skrive indlæg direkte på siden og lave en særskilt side.
Avatar billede klas Juniormester
12. oktober 2007 - 02:06 #6
det var også en mulighed, hvordan siger man at feltet ikke må indeholde links ?  Der er jo links i alle sammen og det er der som regel ikke i de andre post - så det kunne man jo også prøve...
Avatar billede styrk Nybegynder
12. oktober 2007 - 02:15 #7
Kan du ikke lave en dropdown eller en radio knap hvor man sige ja til at man er et menneske? :p

Blev spurgt på et andet site for nylig:

Are you human?
This stupid question is to prevent spam-bots.

Yes / No (bare i radio buttons).
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2007 - 02:18 #8
Yes / No / SortOf  :)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2007 - 02:34 #9
Lav et disabled input med et random tal på 4 cifre.
Derefter lav et tomt input hvori man skal genskrive de 4 cifre for at man kan skrive i gæstebogen.

noget i retning af:

      randomize
      rndtal = int(rnd*9999)

      if rndtal < 1000 then
        rndtal = rndtal + 1000
      end if

      response.write("<input type='text' name='rndtallet' value='" & rndtal & "' disabled='disabled' /><br />")
      response.write("<input type='text' name='rndtal' value='Skriv ovenstående tal her! (For at bekræfte du ikke er en robot)' onfocus='if(this.value == this.defaultValue) this.value=&#039;&#039;;' /><br />")

Resten kan du så tænke dig til :)
Avatar billede w13 Novice
18. oktober 2007 - 13:21 #10
Den løsning vil dog være temmelig let at læse for en robot. Pointen med billeder er jo, at de er svære at læse for en maskine. Og ovenikøbet bliver man nødt til at sløre/sætte tilfældige streger ind, så maskiner der _kan_ læse billeder, kan blive forvirrede.
Avatar billede w13 Novice
24. november 2007 - 12:17 #11
Lukketid?
Avatar billede klas Juniormester
29. december 2008 - 15:05 #12
Jeg kunne ikke finde ud af det - så gæstebogen er slettet  :-(