Avatar billede kenp Novice
16. oktober 2007 - 22:54 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

cms system..

Hejsa

Jeg leder efter noget simpelt cms system som jeg kan fikse mine ungers hjemmesider i.

det skal helst være ASP eller .net (da jeg så slipper for at skulle indstallere noget mere på serveren).

Jeg vil slippe for at indstallere databasesystemer på serveren (selv om jeg har fulde rettigheder til den, men ahr ikke forstand på database af den art (mssql mysql og lign)

Så hvis der findes et CMS, hvor databasen er includeret i en indstaller og jeg ikke skal gøre andet er det ok.

jeg aner intet om CMS, men vil bare have noget "simpel"

kan det findes?
Avatar billede public2 Nybegynder
16. oktober 2007 - 23:12 #1
Hej kenp.

Måske Acidcat er noget for dig så... Det er et ret simpelt og lige frem CMS system lavet i ASP...

Du kan downloade og se en demo af det her:
http://www.acidcat.com/acidcat/
Avatar billede zantiago Nybegynder
17. oktober 2007 - 16:20 #2
Umbraco? Konge system :-)
Avatar billede kenp Novice
17. oktober 2007 - 16:41 #3
NU kan jeg se at begge af disse systemer kræver mysql eller mssql som jeg ikke har forstand på (ene kan køre på access, der har jeg måske en chance).

Eller skal man have noget database "snask" kørende for at få et cms system?
Avatar billede public2 Nybegynder
17. oktober 2007 - 17:05 #4
Da Access databaser har sine begrænsninger hvad angår rekords, så vil de fleste CMS systemer køre på en eller anden form for SQL databaser.

Du skal have databaser for at køre et CMS system (er i hvert fald ikke støt på et uden brug), men har du et webhotel der har MSSQL eller MySQL, så er de som regel sat op, så det er rimeligt til at gå til. Der skal oprettes nogle tabeller (og i de fleste tilfælde vil et CMS selv gøre det) og så nogle værdier. Men bruger de f.eks. PHPMyAdmin, som er en front end til MySQL, så kan også det gøres temmelig smertefrit.

Som jeg kan se, så kræver Umbraco nogle krav fra udbyderens side. Det er ikke sikkert, at udbyderen har installeret alle disse komponenter. Men hvis du vil hoste den fra din egen computer, så kan du installere dem selv. Dog skal du have, som minimum Windows Server 2003 (da den benytter IIS 6.x) og det kan ikke findes til Windows XP.

Jeg kender ikke s[ meget til Umbraco, men det virker til at være et godt system, når man først lige har fået det installeret.
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2007 - 17:39 #5
Access er slet ikke beregnet til brug på web så det er nok mere det der er grunden sammen med et begrænset antal besøg den kan klare - det er i hvert fald langt de fleste sider der datamæssigt ikke ville kunne ligge i en Access.

Udover det så vil det sagtens kunne lade sig gøre at lave et CMS uden brug af database - data kan enten gemmes i XML eller som HTML filer direkte på serveren. Brugen af database har bare så store fordele at jeg tvivler på at der findes særlig mange løsninger bygget op uden db... Men nu er det selvfølgelig heller ikke fordi jeg gør mig så meget i andres CMS-løsninger.

Så nej - du SKAL ikke nødvendigvis bruge en database, jeg tror bare det bliver meget svært at finde et uden. Derfor vil en løsning med Access være meget let at sætte op - og mange andre databaseløsninger leverer nu også en fin "installations" manual med :)
Avatar billede kenp Novice
17. oktober 2007 - 18:47 #6
humm ja der er installations manualer med ;) (det er egen server) men det er sku nærmere alt det andet med opsænign og vedligeholdelse... af databaser jeg ikke er haj til. Men såa skla jeg vist til at søge godt og grundigt hvis jeg skal finde en cms uden.. (indrømmer blankt at jeg ikke er haj til database)

ang. umbraco der vil jeg så have et problem, da jeg stadigvæk køre win2k server, og har ikke lige haft "tid" aka penge til at købe win2003 server.. da den nok er lidt overkill til mig.

Eller også skal jeg bare finde en som kan sætte database mv. op på min server og få det til at spille perfekt :) (nogen som bor i nærheden af kr. hyllinge?)
Avatar billede kenp Novice
05. november 2007 - 20:24 #7
jeg dropper det lidt. da jeg så vil dele point med jer.. i er kommet med nogle forslag. de er glimrende.. jeg vil bare ikke kunne sætte det op.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. november 2007 - 20:27 #8
Giv ungerne en googlemail konto og brug deres yderst simple "cms":  http://pages.google.com/
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2007 - 10:58 #9
kommet videre?
Avatar billede kenp Novice
19. december 2007 - 20:29 #10
Nej ikke rigtig.... (ikke haft tid til at sætte mig ind i noget..) så jeg tror bare jeg lukker her.. alle smid et svar så får i alle noget.
Avatar billede public2 Nybegynder
20. december 2007 - 06:42 #11
:-)
Avatar billede keysersoze Guru
20. december 2007 - 08:09 #12
kan lige lægge et svar men også en ny kommentar - tag evt et kig på dotnetblogengine.net, jeg ved godt at det er et blog-system, men det kører med XML som standard og da man selv kan gøre hvad man har lyst mht kategorier osv kunne det måske bruges i dit tilfælde også.
Avatar billede kenp Novice
20. december 2007 - 20:52 #13
Jeg vil da kigge på det det :) jeg udelukker intet.. skal bare være nemt for en som ikke er inden i databaser mv. ;)

Men tak for forslagne alligevel.