Avatar billede useless101 Nybegynder
25. oktober 2007 - 15:20 Der er 8 kommentarer

Hjælp til valg af bærbar pc til arbejdsbrug

Jeg er freelance-oversætter og arbejder hjemmefra, hvor jeg har oprettet mit eget kontor.

Imidlertid har jeg dårlig ryg, og har derfor behov for at ligge ned flere gange om dagen. Det optimale vil faktisk være at ligge på maven på en madras med computeren foran mig.

Jeg overvejer derfor at skifte min stationære pc ud med en bærbar, som jeg både kan arbejde ved på mit kontor, og som jeg kan tage med, når jeg skal ind og hvile ryggen. Så kan jeg nemlig arbejde videre dér :-)

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad jeg skal investere i, når jeg skal bruge den bærbare til at arbejde på. Jeg har nogle oversættelsesprogrammer, der godt kan kræve noget computerkraft (Trados og diverse ordbøger), og jeg vil helst ikke risikere at kunne "mærke", at det går langsommere end på den stationære.

Derfor forestiller jeg mig noget i stil med:

17-19" skærm
Min. 2 GB ram
Intel core duo (min 2 Ghz)

Evt. en Acer Travelmate...

Jeg skal ikke bruge pc'en til at spille på, da jeg beholder den stationære til den slags "useriøsiteter".

1) Er der nogen, der har nogle forslag til en potent bærbar, der ikke koster mere end 10-15.000 kr.?

2) Er det overhovedet realistisk udelukkende at benytte en bærbar til arbejdsbrug? Jeg tænker bl.a. på, om den kan blive overophedet af at være i brug 8-10 timer i træk hver dag (indrømmet, jeg har nok altid haft lidt fordomme over for bærbare ;-)

3) Man kan jo efterhånden kun få nye pc'ere med Windows Vista. Jeg har hørt, at der stadig er en del begyndervanskeligheder med Vista. Er det bare en skrøne? Jeg har nemlig ikke lyst (eller tid) til at skulle bakse med en masse problemer i den retning.

Håber nogen kan give mig noget inspiration.
Avatar billede useless101 Nybegynder
25. oktober 2007 - 15:58 #2
Hej Gree

Tak for din hurtige tilbagemelding.

Må jeg spørge, hvorfor du ikke ville købe Acer?
Avatar billede gree Nybegynder
25. oktober 2007 - 15:58 #3
Den billigste du bliver gladest for i længden, er nok denne:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=396444

En HP Compaq Business Notebook 6820s, den har ca. hvad du ønsker.
Avatar billede gree Nybegynder
25. oktober 2007 - 16:01 #4
Jeg har lavet lidt rep på bærbare. Og når vi får 10 Acer ind, så kan vi få to til at virke. Når vi får 10 IBM ind, så virker 8 af dem. Acer er ikke den mest holdbare computer. Asus er der imod OK. HP holder også godt.

Men bare en anden ting. Prøv at gå ind i Fona eller en anden butik og prøv tastaturet. Der er meget stor forskel. Selv har jeg IBM, det vil jeg nok blive ved med.
Avatar billede useless101 Nybegynder
25. oktober 2007 - 16:19 #5
Du har helt ret i, at tastaturet er en meget væsentlig ting (specielt for en oversætter). Jeg har da også planer om at besøge en butik, inden jeg køber computeren. Jeg forestiller mig dog, at jeg vil bruge mit nuværende tastatur, når jeg bruger computeren på mit kontor. Jeg har nemlig sådan en lækker rollermouse koblet til :-)

HP's 6820 ser ganske fornuftig ud.
Avatar billede komputerdk Mester
26. oktober 2007 - 11:35 #6
jeg ville nok også gå efter en af de proffe, da de oftes har reetableringsværktøjer mm. (Lenovo , HP mfl har sådanne værktøjer)

Du bør nok overeje hvordan du ligger med en bærbar.. for uden at vide det vil jeg tro at en alm 17" gør at du skal bøje meget i nakken.. en mindre skærm (jeg er super glad for min Wide 14,1" med 1440x900 da man har plads til brede regneark, eller to dokumenter ved siden af hinanden.. men det er småt) - du kan jo altid have en dockingstation (eller logitechs allround løsning) hvor du sætter keyboard, skærm og mus til. Eneste problem med de "mindre" bærbare (har også en gammel 11,1" <2kg 1,6kg ) er at der ikke er nummerisk tastatur

hvis du har langt til dit netværk, så kan en bærbar med PreN og et trådløst (draft/pre)N router være en løsning eller f.eks. MiMO G.

Jeg ville helt klart gå efter en Core 2 Duo (2 tallet gir cirka 10-25% ekstra performance, men prisen er ikke den store)

2) det er der mange der gør der hvor jeg sidder (de har en dockingstation så de bruger den bærbare som stationær ved skrivebordet) - sad med min Lenovo T61 2,2Ghz i 12 timer igår - den bliver godt varm , men den går ikke ned.. man kan alternativt sætte CPU hastigheden ned

3) vista virker med standard hardware - men nogen ting virker ikke særligt godt (eller slet ikke) - heldigvis har nogle af vista versionerne også licens til XP Pro SP2 (Business har, men ved ikke lige med de andre). Samtidig er vista ret RAM sulten .. kører vista Business på min bærbar i ca. 1,5 måned - er igang med at tage backup så XP kan komme på.. (du skal ikke fravælge en god maskine fordi den kører vista.. SP1 skulle også rette MANGE fejl og performance problemer, og skulle komme ultimo 2007)
Avatar billede useless101 Nybegynder
26. oktober 2007 - 11:55 #7
Hej Komputerdk

Mange tak for dine input.

Eksempelvis havde jeg ikke lige overvejet det med nakken og den store skærm :-)

Jeg overvejer også at installere et trådløst netværk, men til at begynde med vil jeg nøjes med at bruge min 20 meter netværksledning. Det er lidt et spørgsmål om, at jeg har ret travlt i øjeblikket, og at jeg derfor ikke kan tillade mig at bruge alt for lang tid på installering af den slags. Jeg er desværre typen, hvor alt hvad der kan gå galt, går galt, når det drejer sig om elektronik ;o)
Avatar billede gree Nybegynder
06. marts 2008 - 00:39 #8
??