Avatar billede solazzo Praktikant
31. oktober 2007 - 16:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Billedebehandling - Skift baggrunds farve

Hej alle,

Jeg vil høre af om nogle har erfaring med billedebehandling ?.

Her tænker jeg på hvordan jeg kan skrift hele baggrunds farven ud f.eks. et portræt billede taget i naturen, men ønsker at istedet at give den hvid baggrund ?.

Jeg ved godt der findes værktøjer til det, bl.a. sparay, Erase, fill osv.

Men problemet med disse er at det bliver svært at ramme kanterne.

Men, er der nogle der kender nogle programmer eller værktøjer i program, der kan skifte baggrunds farve f.eks. automatisk ?.,

Jeg bruger programmet, PhotoFiltre Studio.

Håber nogen kan hjælpe :-)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. oktober 2007 - 17:08 #1
Avatar billede sherlock Nybegynder
31. oktober 2007 - 17:12 #2
http://www.vertustech.com/

De laver en god plugin "Fluid Mask"
Avatar billede solazzo Praktikant
31. oktober 2007 - 23:20 #3
Fotograf: Tak for svaret... Men er der ikke en trial version man kan downloade ?.
Avatar billede solazzo Praktikant
31. oktober 2007 - 23:23 #4
Sherlock: Interessant program, har lige downloadet det... Det er ellers dyrt synes jeg EUR 209 :-/

Når man gemmer billedet, så kan man kun gemme den som IMG format, hvordan kan man gemme den som JPG ?.

Jeg prøvede at åbne den i paint, men så blev baggrundsfarven sort...... Jeg havde lavet den om til hvid Fluid.

Ved du hvordan man kan gemme den i JPG format ?,

Skriv dit svar som,
Avatar billede sherlock Nybegynder
01. november 2007 - 01:04 #5
Jeg bruger det som plugin i Photoshop, så det bliver gemt tilbage i PS og der kan man så gemme som man vil.
Avatar billede sherlock Nybegynder
01. november 2007 - 01:04 #6
,
Avatar billede solazzo Praktikant
01. november 2007 - 16:44 #7
Tak sherlock........ Men jeg har ikke photoshop.

Der må da være et andet program, der kan lave filen om til jpg format, uden at ødelægge ændringer i billedet ?.
Avatar billede sherlock Nybegynder
01. november 2007 - 19:55 #8
PhotoFiltre Studio kan bruge PS-filtre.
Avatar billede solazzo Praktikant
01. november 2007 - 22:52 #9
Sherlock: Problemet, når jeg åbner billedet som er redigeret i Fluid Mask og givet den en hvid baggrund, og åbner jeg billedet hefter i PhotoFiltre Studio så åbner den med en sort baggrund istedet ?. og man kan se at den er blevet redigeret ?.

Er stadig ikke helt med på hvordan jeg kan skifte formaten uden at påvirke det redigerede... ?.

Hvis du vil hjælpe vil jeg sætte pris på det, så kan du få nogle points, som tak for hjælpen :-)
Avatar billede solazzo Praktikant
01. november 2007 - 23:01 #10
Aaahh så tror jeg, jeg har fået det til at virke :-)
Avatar billede sherlock Nybegynder
01. november 2007 - 23:10 #11
Great:)
Avatar billede solazzo Praktikant
02. november 2007 - 07:48 #12
Sherlock: Troede jeg havde fået det til at virke, men ikke helt.

Hvis du kan hjælpe lidt, vil det være rigtig godt.

Har ikke så meget forstand på det :-/
Avatar billede sherlock Nybegynder
02. november 2007 - 09:18 #13
Hvad vil du helt præcist lave?

Hvis du bare vil rense billederne, kan jeg ikke se problemet.
Hvis du vil kunne blende dem med en anden baggrund, senere, er du nødt til at gemme dem i et format, som understøtter transparency. Det gør jpg ikke.
Avatar billede solazzo Praktikant
02. november 2007 - 16:19 #14
Hej Sherlock,

Jeg vil sådan set bare rense billedet og det er heller ikke noget problem.

Der hvor problemet opstår for mig, er at Fluid Mask kun kan gemme i PNG-format.

Jeg ønsker at lave filtypen om til JPG, men kan ikke finde ud af det.

For åbner jeg PNG format i PhotoFiltre får jeg en sort baggrund på billedet (Jeg har renset billedet i Fluid så den fik hvid baggrund).

Så, mit problem er hvordan jeg laver den om til JPG...

Jeg ved du har nævnt noget med Plugin, men er ikke helt med på det.

Håber du kan hjælpe :-)
Avatar billede sherlock Nybegynder
02. november 2007 - 20:18 #15
Jeg går ud fra, at du vil bruge dit udklip til at merge med en anden baggrund senere og så er det vigtigt, at du gemmer i et format hvor transparency er intakt.

Mht. plugin, så skal det installeres i dit program (som jeg ikke kender), nå du så bruger FM, som filter, vil dine ændringer blive sendt tilbage i editoren, når du har renset billedet og du har alle de muligheder du normalt har for at arbejde videre eller gemme. Det har intet med FM at gøre.