Avatar billede rasmus Novice
04. november 2007 - 01:52 Der er 3 kommentarer

CPU utrolig ustabil ved kun 250Mhz OC

Hej Eksperter!

Jeg har i aftes eksperimenteret lidt med Overclocking af min CPU.
Jeg opdagede til min forbavselse at CPUen er utrolig følsom over for netop dette.

CPUens (AMD Athlon64 3200+) frekvens ligger på 2040Mhz, og efter en overclocking med kun 260Mhz til 2300Mhz kan maskinen næsten ikke engang starte windows op.
I de fleste tilfælde laver den bare en pludselig genstartning mens den er igang med at loade antivirus samt de andre programmer som startes med windows. De få gange hvor det har lykkedes mig at komme igennem windows opstarten dør maskinen så bare når man starter et program eller lignende.

Det underlige ved hele situationen er at CPUens temperatur ligger stabilt på 20-25c.

Nu vil jeg gerne vide hvorfor i tror problemet opstår, og hvad jeg kan gøre for at løse det.

Jeg spekulerede over om det kunne have noget at gøre med at CPUen ikke får nok strøm nu hvor den skal lave flere udregninger...

Bundkortets navn er Abit AV8-3rd Eye.

Tusind Tak! :)
Avatar billede halifax Nybegynder
04. november 2007 - 02:32 #1
Må jeg prøve med et bud? Nu er det længe siden jeg har været aktiov herinde og endnu længere siden jeg har deltaget i spørgsmål om OC.

Så vidt jeg ved, eller husker, har AMD CPU'en memory controleren indbygget, og du OC'er trods alt med ca. 12.75%, så måske er årsagen at dine RAM ikke kan følge med, altså klare den højere hastighed.

Som modvægt hertil kunne du forsøge med at sætte timings værdierne ned for dine ram. Eller skifte til RAM beregnet til højere frekvens end dine nuværende.

Håber du får kvalificerede bud fra andre.  :-)
Avatar billede rasmus Novice
05. november 2007 - 15:26 #2
Nå, jeg synes ikke der sker så meget. Jeg prøver at finde en hjemmeside som har større fokus på overclocking.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. november 2007 - 17:51 #3
Har du forsøgt med lavere timings-værdier på RAM? - gøres i BIOS. Jeg har ikke læst specifikationer for dit bundkort, så jeg ved ikke hvilke muligheder det tilbyder, men nyere bubdkort har som regel mulighed for at tweake ram.