Avatar billede appel Novice
10. november 2007 - 12:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken editor til LaTeX i Windows

Hvilken editor kan I anbefale til skrivning af LaTeX dokumenter i Windows?? Det skal være 100% LaTeX kompatibelt, dvs jeg skal helst kunne tage mit gamle latex dokument fra Linux og editere videre i min Windows editor.

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2007 - 13:06 #1
Jeg tror det eneste problem ville vaere hvis du havde anvendt UTF8.

Emacs findes til windows, desuden er der rigtigt mange andre editorer til Windows som har en eller anden form for LaTeX support, f.eks. WinEdt, techniccenter (den staves vist ikke saadan). Mange nybegyndere paa windows anvender den sidste.

Saa vidt jeg ved skulle der ikke vaere nogen problemer med at flytte filer fra Linux til windows, ud over evt. encoding problemer. Jeg plejer at holde mig til latin1 (er ikke fan af UTF8) og der er der normalt ikke de store problemer.
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
10. november 2007 - 17:23 #2
Jeg bruger TeXnicCenter. Den er forholdsvis let at gå til.
Avatar billede pgm Nybegynder
04. december 2007 - 21:01 #3
Først installere du miktex og derefter instalelre du TeXnicCenter, så skulle det hele være indstillet for dig.

Hvis du er vant til at benytte pdflatex så kan miktex 2.6 anbefales, ellers så bruger miktex 2.4 latex som standard
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2007 - 10:28 #4
Du skal IKKE anvende MiKTeX 2.4. Den kan ikke længere opdateres. Anvend MiKTeX 2.6.
Avatar billede hawkings Nybegynder
17. januar 2008 - 11:53 #5
Tillad mig at foreslå latexeditor (http://www.latexeditor.org/). Det er en editor jeg har brugt igennem de sidste 18 måneder, og den er suværen. Har indbygget DVI previewer som er for fed, da den linker frem og tilbage mellem teksten i tex-dokumentet og dvi-filen.

..og gratis