Avatar billede 7th Praktikant
13. november 2007 - 17:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Intet skærmbillede på Dell Inspiron 510m

Jeg har et stort problem med min søsters Dell Inspiron 510m (bærbar). Der er pludselig intet skærmbillede på den mere. Skærmen er bare helt sort.

Når den tændes, så vises Dell logoet fint, men så er det også slut med at kunne se noget. Eller det vil sige, hvis man holder et skarpt lys mod skærmen, så kan man svagt antyde baggrunden.

Lyder virker upåklageligt, så min fornemmelse siger, at det ikke er bundkortet, som er røget. Følgende er prøvet:

Opstart i fejlsikret tilstand.
Af- og geninstallering af skærm driver.
Fn + CRT/LCD (skift af skærm output).
Fn + pil op/pil ned (lysstyrke).

Der er ikke blevet prøvet, at sætte en ekstern skærm til endnu, da jeg først modtager pc'en i weekenden.

Jeg har søgt en del på internettet, og nogle steder oplyses det, at hvis man svagt kan antyde baggrunden ved hjælp af et skarpt lys, så er det meget sandsynligt en "inventer", som skal udskiftes.

Inden da vi jeg dog lige høre jer ad, og hvad I tror problemet kan skyldes.

P.S. der er desværre ikke længere garanti på pc'en, hvorfor et opkald til Dell support synes ligegyldig, da de sikkert vil foreslå en dyr reparation.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. november 2007 - 06:26 #1
Problemet er at backlight i skærmen er stået af. Der er en form for lampe bag skærmoverfladen som lyser ud i hovedet på dig, lidt ala. lysbilleder.
Det fixes kun på een måde: Udskiftning af hele LCD panelet.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. november 2007 - 06:29 #2
Den inverter de snakker om på nettet: Det kan da godt være det er den, men den kan du ikke købe som reservedel hos Dell.
Avatar billede 7th Praktikant
14. november 2007 - 17:43 #3
Hej strych9, tak for dit svar. Du har foreslået to ting, hvilken en mener du er den mest sandsynlige?

Omkring den "inverter". Jeg læste flere steder, at den bliver udbudt på diverse auktioner, hvilket også skulle være den billigste måde at skaffe sig en ny på. Ved du tilfældigvis mere om hvad en "inverter" præcis er? I ordbogen står der et eller andet om veksels...
Avatar billede strych9 Praktikant
14. november 2007 - 20:46 #4
Den forsyner skærmen med strøm. Så hvis interter er gået lyser lampen populært sagt ikke.

Inverter er typisk et "inverter board", altså en printplade. Men sommetider er det også en integreret del af LCD panelet. Det kan du ikke finde ud af uden at skille dyret ad.
Eksempler på hvordan interter boards kan se ud her: http://www.techno-mart.co.uk/backlight/backlight_inverter_problems.htm
Avatar billede strych9 Praktikant
14. november 2007 - 20:59 #5
http://www.fastrackcomputing.net/forum/showthread.php?t=684

Se eventuelt også det 5. billede her. Den gule dimmer nederst på skærmen i midten - det er power inverteren på en Toshiba.
Avatar billede 7th Praktikant
17. november 2007 - 09:58 #6
Super links.

Jeg har nu fået pc'en, og har prøvet at sætte en ekstern skærm til. Her kommer skærmbilledet fint frem, så mere og mere tyder på, at det er den omtalte "inverter", som skal udskiftes. Desuden er der intet lys i de tre diodelamper, som sidder på tastaturet ved skærmen, http://img528.imageshack.us/img528/1983/510mae6.jpg.

Du lyder som en med en del forstand på det tekniske. Hvis jeg nu skal anskaffe mig en "inverter", hvordan kan jeg så finde ud af hvilken model jeg skal bruge? Der findes vel flere modeller til forskellige skærme, samt pc'ere.

Det er som sagt en Dell Inspiron 510m med en 15" skærm. Der står en del forskellige numre på bundsiden. Jeg formoder et af dem fortæller hvilken model jeg har brug for. Eller skal den skilles ad for at finde ud af det?
Avatar billede 7th Praktikant
24. november 2007 - 11:23 #7
Well, tak for hjælpen, havde dog håbet du også kunne svare på det sidste.
Avatar billede 7th Praktikant
27. marts 2008 - 17:58 #8
Løsningen blev at købe en ny "inverter". Jeg fandt en til billige penge, omkring de 200 kr. inkl. fragt, på eBay.

Ca. en uge efter modtog jeg den i fin stand, og splittede dyret ad fuldkommen! Først skal tasteturet pilles op for at man kan afmontere skærmen. Dernæst skal selve skærmen skilles ad for at man kan komme ind til printpladen. Det var lidt af en mundfuld, da jeg absolut ingen erfaring havde med sådanne "operationer", men det gik forholdsvis smertefrit. En god ide er dog at have manualen ved sin side :o)

Trylle, trylle, og så var der billede på igen...
Avatar billede strych9 Praktikant
27. marts 2008 - 19:05 #9
cool, tillykke. =)