Avatar billede nadster Nybegynder
11. december 2007 - 10:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk gennemgang af mail

Hej

jeg står overfor et mindre issue, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med eller i hvert fald guide mig på rette vej.

Jeg får nogle mails tilsendt. Disse mails har et fast setup, forstået på den måde at jeg kan få 2 typer. En "godkendelse" og en "afvisning".

Selve mailen er ens for hver type, med den forskel, at der er et id, der skifter i hver mail.

F.eks. vil det kunne se således ud.

Godkendelsesmail 1:
Hej
Den er godkendt af id: 153
bla bla

Godkendelsesmail 2:
Hej
Den er godkendt af id: 2476
bla bla

Humlen af det hele, er at det gerne skulle foregå uden menneskelig indblandning. Altså at jeg har et job til at køre, som kan gå disse mails igennem og agere derefter.

Jeg er lidt blank, så hvis der er nogen der kan give noget input eller guide mig hen til noget der kan bruges i overstående setup, vil det være lækkert.

Mvh
Peter
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 10:38 #1
Skal det være ASP - VBA eller...?
Avatar billede nadster Nybegynder
11. december 2007 - 10:42 #2
Det skal være ASP.
Det er tanken, at jeg sætter et scheduled task op, til at kalde jobbet, som er en ganske almindelig asp side.
Avatar billede nadster Nybegynder
11. december 2007 - 12:24 #3
Slet ingen, som har nogle ideer eller andet, til hvad der skal gøres?
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 12:56 #4
Har noget kode - men i VBA, der er lagret i f.eks. et Word.doc / Excel.xls
Avatar billede nadster Nybegynder
11. december 2007 - 14:01 #5
Jah, det vil nok bare ikke kunne fungere med Word eller Excel i denne her situation.

Men det kunne nu være interessant at vide hvordan du sådan rent praktisk har grebet det an. Ligger der en indbygget mail-parser i VBA, eller hvordan har du fået informationerne ud af selve mailen?
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 14:10 #6
Finder koden og vender tilbage
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 14:22 #7
Til inspiration 1) (prøver at finde endnu et eksempel)

Rem Koden indsættes i ThisWorkbook i en ExcelFil
Rem Reference til Microsoft Outlook 11.0 Object Library sættes i VBA - Tools - References
Rem =====================================================================================
Public Sub testIndbakken()
Dim mailApp, Namespace, indbakke, m, vf
    Set mailApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = mailApp.GetNamespace("MAPI")
    Set indbakke = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)

Rem Gennemløber indbakken
    If indbakke.Items.Count > 0 Then
        For m = 1 To indbakke.Items.Count

Rem Hver mail test for vedhæftet fil - p.t. behandler kun vedhæftet fil
                If indbakke.Items(m).Attachments.Count > 0 Then

Rem henter filnavnet / Gem temp.
                    vf = LCase(indbakke.Items(m).Attachments(1).Filename)
                    indbakke.Items(m).Attachments(1).SaveAsFile "c:\" + vf

Rem Indeholder filnavnet .csv og mailen stadig er ulæst... så...
                    If InStr(vf, ".csv") > 0 Then 'And indbakke.Items(m).UnRead = True Then
                        importerCSV (vf)

Rem marker som læst
                        indbakke.Items(m).UnRead = False
Rem Slet templagring
                        Kill "c:\" + vf
                    End If
        Next m
    End If
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 16:19 #8
Til inspiration 2)

uddrag af mail, der sendes - Emne & meddelelse er markeret <--

    Set mailApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = mailApp.GetNamespace("MAPI")
    Set indbakke = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)

    Set nyMail = mailApp.CreateItem(olMailItem)
    Set nymod = nyMail.Recipients

    nymod.Add modtager
    nyMail.Subject = emne    <--
    nyMail.body = body        <--
Avatar billede nadster Nybegynder
31. marts 2008 - 22:14 #9
Lukker spørgsmålet igen.

Det var ikke en mulighed for mig, og opgav måden.