Avatar billede sober Novice
15. december 2007 - 15:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

betinget formattering-farvelæg en anden celle

I ark 1 har jeg "tegnet" en plan over et lager.
Hver lokation har en celle(de ligger ikke ved siden af hinanden) Jeg har skrevet navnet på lokationen i cellen f.eks B1-013. Jeg vil gerne kunne farvelægge celler ud fra betingelser i ark 2.

I ark 2 har jeg data fra et økonomisystem. Jeg har lokationsnavnet B1-013 med i dataudtrækket + en masse andre data, f.eks alder på varen. Jeg har tænkt mig at lave en fast kolonne i ark 2, som jeg kan bruge til en hvis-funktion med svaret "1", "2" eller "3". Og så formattere cellerne i ark 1 ud fra det.

Men hvordan kan min formel se ud ?
Har tænkt mig at navngive cellerne i ark 1 med lokationsnummeret. Hvordan får jeg lavet et opslag uden at havne i cirkulær reference.
Avatar billede excelent Ekspert
15. december 2007 - 16:28 #1
kan du ikke lave 1,2 eller 3 funktionen i ark1 ?
betinget format virker ikke over flere ark
Avatar billede sober Novice
15. december 2007 - 17:48 #2
Jo, det kunne jeg jo godt. Eller kopiere dem derover, sammen med lokationsnummeret.
Så har jeg 2 kolonner A og C. En med lokationsnummmeret og en med mit ettal for betingelse opfyldt.
Nu skal jeg have farvelagt min lagerplan
Jeg har prøvet at lave en formellinje i formatteringsbilledet for cellen i min plan der hedder OG(A15:A21="B0-001";C15:C21=1). Virker ikke.
Nogen ide ?
Avatar billede excelent Ekspert
15. december 2007 - 18:12 #3
ja en kopi er også fint, du kan evt. skjule den kolonne

Men din formel tyder på jeg måske har misforstået hvordan senariet virkelig er, så kan du ikke uddybe lidt.
Avatar billede excelent Ekspert
15. december 2007 - 18:22 #4
se evt. mit eks.ark

http://pmexcelent.dk/Test.xls
Avatar billede sober Novice
15. december 2007 - 18:48 #5
Har kigget i dit regneark.
Lad mig forklare: Prøv at forestille dig en stor lagerhal med mange reoler.På hver hylde ligger en vare. Hylden har et nummer.
Det er indretningen jeg vil tegne, sådan at en celle svarer til en hylde og i cellen står hyldens nummer. I økonomisystemet har jeg alt om den vare, der ligger på hylden. F.eks. hvor mange gange om dagen, der bliver taget fra hylden etc etc.
Jeg vil gerne kunne vise visuelt noget om lageret. Om den vare, der sælger godt ligger det rigtige sted.
Betinget formattering kan kun vise 3 farver, derfor har jeg valgt 1,2 og 3. De er kun hjælpetal, som jeg vil skjule. Det jeg går efter er, at få farvet hylderne efter de ting jeg vil undersøge. F.eks vil jeg filtrere på om en vare slet ikke er solgt i december måned. Den betingelse kan så udløse et ettal, og jeg farver hylderne.
Jeg har fået formatteringen til at virke vha lopslag i mine 2 kolonner, som står allernederst under tegningen af lagerets indretning.
Avatar billede excelent Ekspert
15. december 2007 - 19:35 #6
Betinget formatering kan anvendes hvis du kan nøjes med 3 forskellige farver.
jeg bruger formlen =Celle=1 så Rød, =Celle=2 så Gul osv.
Ellers skal der vba-kode til

Ellers send evt. filen eller et eks. som viser hvad du vil
Avatar billede supertekst Ekspert
17. december 2007 - 00:37 #7
Har en model, som du evt. kan afprøve og få tilpasset.

Er baseret på en Userform (VBA), hvor de de forskellige egenskaber for varerne fra Ark2 kan vælges, en relation >, = , < samt en værdi.
Efter et gennemløb farves lokationerne på ark1.

Modellen er ikke helt færdig - hvis interesseret - send en mail til:
pb@supertekst-it.dk
Avatar billede sober Novice
18. december 2007 - 16:33 #8
Excelent - jeg har fået noget brugbart ud af at have dataene i samme fane som min plan med de betingede formatteringer. Så nu vil jeg tegne planen færdig og se, hvad jeg render ind i af problemer. Måske ville det være smart med en knap til en makro, som kan danne de 2 kolonner data, som jeg har brug for. Så måske vender jeg tilbage.
Du har fortjent dine point for assistancen en lørdag aften.
Så du må gerne gi' et svar.

VH Sober

Til Supertekst:
Det kan være jeg henvender mig - skal lige finde ud af mit behov.

VH Sober
Avatar billede excelent Ekspert
18. december 2007 - 17:00 #9
ok velbekom