Avatar billede skalle Novice
16. december 2007 - 19:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Executable Jar-fil fra java projekt

Kære eksperter,
Jeg har i forbindelse med et undervisningsprojekt lavet et spil, som er tekstbaseret. Det oprindelige spil hed world of zuul, og grundlæggende fungerer mit spil på samme måde.
Man skriver direkte til consolen og det der sker i spillet forklares ligeledes via consollen.

Jeg vil gerne lave en executable jar fil, som man bare kan dobbeltklikke på og så kommer prompten og man kan spille. Jeg har imdlertid forsøgt dette uden held. Når jeg laver en .jar og dobbeltklikker på den, sker der simpelthen ikke noget.

Hvordan løser jeg mit problem?
Mvh Skalle

PS, svar venligst som 'svar' så jeg kan gi points:)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2007 - 19:58 #1
Du laver en jar fil med din kode og et manifest som indeholder et Main-Class direktiv
der peger på din main class.

Du kan teste om det virker ved i et console vindue at skrive:

java -jar xxxxxx.jar

Så er der en yderligere lille krølle at dobbelt-klik på jar starter javaw ikke java
(javaw er uden console vindue).

Enten skal du associere .jar med java.exe eller så skal du kalde din fil .jarcon og
associere den med java.exe !
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2007 - 19:58 #2
og et svar ...
Avatar billede skalle Novice
16. december 2007 - 22:18 #3
Hej Arne V
fedt:)

nu kan jeg da i det mindste spille spillet som jar-fil...

men jeg kan ikke finde ud af det med at få det til at ske ved at dobbeltklikke på jar'en.. ved du hvordan jeg skulle forbinde min jar med java.exe og ikke javaw.exe?

kunne man evt nemt lave en batchfil, som man kan dobbeltklikke på, hvilken åbner cmd og starter spillet?

Mvh Skalle
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2007 - 23:04 #4
Man sætter associeringer i:
  windows explorer
  folder options
  file types
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2007 - 23:04 #5
Men din BAT fil er da også en glimrende løsning !
Avatar billede ejldk Nybegynder
20. december 2007 - 22:24 #6
hmm, du kan lave et BAT fil med indholdet:

@echo off
java NavnPåKlassen
pause

Det starter en cmd-promt med klassen.
Det virker på alle windows computere
Avatar billede ejldk Nybegynder
20. december 2007 - 22:40 #7
du kan naturligvis også få den til at køre en jar fil, via BAT løsningen..
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 05:36 #8
skalle ?
Avatar billede skalle Novice
06. marts 2008 - 20:30 #9
Wow.. sry  troede jeg havde svaret og accepteret trådene herinde :)

Jeg fandt ud af at lave en batch fil således
@echo off
java AlienEscape
@echo on

fandt ud af at man ikke kan få prompten til at starte fullscreen igennem dos kommandoer... da det jo er explorer som fremviser cmd... fandt så ud af at få den til at starte full screen ved at lave en genvej til bat filen.. for af en eller anden grund kan man i genvejens egenskaber, fortælle explorer... eller hvad det nu er... at bat'en skal vises fullscreen :)