Avatar billede kew1n Nybegynder
20. december 2007 - 19:23 Der er 5 kommentarer

absolut-positioneret table i IE

Hey Eksperter,

Jeg er løbet ind i et mindre problem når jeg forsøger at absolut-positionere min table.

Problemet lyder som følge;
En tabel skal være absolut-positioneret og have den bredde jer nu har givet den. DOG er det et KRAV at denne tabel er centreret.. det her her problemet opstår.

I Mozilla Firefox fungerer det fejlfrit, men når jeg forsøger i IE7 bliver tabellen på mærkværdigvis venstrestillet.

I kan se problemet her: www.0303.dk

Jeg har sørget for at "markere" problemet med en 2px rød kant.

- nogen der kan svare mig på HVORFOR dette sker.. og hvordan løser jeg problemet?

Tak på forhånd.

Mvh. Kevin
Avatar billede keysersoze Guru
20. december 2007 - 20:33 #1
Der er flere ting i dokumentet der er på grænsen til at modsige hinanden - det er align center der får FF til at centrere din tabel, men IE tolker (synes jeg) mere korrekt på din CSS der fortæller at tabellen skal positioneres absolut, altså i øverste venstre hjørne.

Generelt set, det ser ud til at du meget gerne vil have valid både HTML og CSS - så for at få det bedste resultat så hold dig så langt væk fra HTML-attributter som muligt (fx width, align) og læg det hele i CSS.

Samtidig blander du også tabeller og layers rigtig godt sammen - personligt holder jeg mest af layers og bruger kun tabeller til det den er lavet til, nemlig visning af tabulerede data, men jeg har omvendt ikke noget problem med at andre bruger tabeller til design. Du pakker både tabeller ind i layers og layers ind i tabeller og det kan give lidt uhensigtsmæssigheder.

En hurtig løsning på dit problem kunne være følgende;

<div style="position:absolute; top: 0px; border:2px solid red; width: 100%;">
<table width="768" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center">
....
</table>
</div>
Avatar billede kew1n Nybegynder
20. december 2007 - 22:26 #2
Ah perfekt - det virker.

Det var egentlig heller ikke, til at starte med, min mening at blande både tabeller og layers.. det er blevet lidt noget rod.. overvejer også at omstrukturere min side.

Tak for svaret.. vil du have point? :)
Avatar billede kew1n Nybegynder
20. december 2007 - 23:19 #3
Nu vi er ved "problemerne".

Er der nogen der har et godt svar på hvorfor min menu på min side (0303.dk) ikke vises korrekt i Opera.. den virker fint i Firefox og i IE?
Avatar billede kew1n Nybegynder
20. december 2007 - 23:25 #4
Har fandt svaret. Opera vil åbenbart have at jeg skal definere en bredde i den div menuen var lagt i.

(menuen stod på højkant inden ændringen.)
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2008 - 17:42 #5
skal vi så gave lukket dette spm :)