Avatar billede dude-500 Nybegynder
07. januar 2008 - 13:53 Der er 7 kommentarer

Hjælp til valg af program

Heej
Jeg er igang med en side, i puplisher. (Ved godt det er lidt flovt) og ville gerne gave det til at se mere professionelt ud. Jeg tør ikke kaste mig ud i sådan noget med at lære koder, så har besluttet mig for at bruge et program. Er der nogen her som kender et godt program til, som får ens side til at se en smule, proft ud??
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. januar 2008 - 14:12 #1
Hvad med MS Frontpage eller InDesign (det er dyret) fra Adobe?
På microsoft hjemmeside kan du finde en meget brugervenlig og detaljeret vejledning, hvordan du bruger Frontpage (også på dansk).
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
07. januar 2008 - 20:58 #2
Du må ikke gå igang med Frontpage, det er næsten lige så dårligt som Publisher.
InDesign er et side-ombrydningsprogram til grafisk brug, og slet ikke beregnet til internet produktion.

Det bedste for dig var at starte med at lære Dreamweaver, som er et rigtigt program til at lave hjemmesider i, men det virker ikke som om du har lyst til den lidt lange indlæringstid.

Du kunne prøve NetObjects Fusion, som er ret let at lave sider i, og laver nogle rimelig pæne koder. Programmet er ikke så kendt i Danmark, men bruges en del i USA.
Avatar billede cblayout Nybegynder
08. januar 2008 - 23:47 #3
Jeg vil klart anbefale dreamweaver, hvor du sagtens kan arbejde direkte med design uden at kode og checke lokalt i din browser. Hvis du har "code og design" åben, kan du følge med i koden og lære lidt af det samtidig.
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2008 - 01:37 #4
<ole>

Det er designeren og koderen, der får en side til at se professionel ud - ikke programmet  ;o)

Dreamweaver skriver udmærket markup kode, men skidt og tussegammel JavaScript/DOM - som i øvrigt er komplet inkompatibel med XHTML. Det er dog nok det mindst elendige på markedet

/mvh
</bole>
Avatar billede cblayout Nybegynder
09. januar 2008 - 11:52 #5
Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener.
Jeg har arbejdet professionelt med Dreamveawer siden 1. version og har aldrig været ude for noget den ikke kunne håndtere - og jeg har da brugt - og bruger - javascripts til mangt og meget eksempelvis Google Maps Api.
Men smag og behag du ved. Jeg har da også sat et par stykker i gang med web via Dreamweaver. De bruger den stadig. Jeg synes, at den er rimelig let tilgængelig, specielt hvis man ikke er "hardcoder", hvad jeg stadig synes, at livet er for kort til.
Mvh
Claus
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2008 - 01:02 #6
- og jeg finder livet for kort til dårlig kvalitet. Men smag og behag, du ved  ;o)

Et par eksempler:
DW sætter i sine funktioner konsekvent expando properties på document-objektet, hvilket bevirker, browseren hele tiden skal lave overflødige genberegninger på document-objektet.
Hele hjertet i JS er window-objektet og det globale scope. Derfor - og fordi det performer så elendigt - har ingen andre end Macromedia (og nu Adobe) brugt document-objektet til expando properties siden midten af 90'erne ... til gengæld gør de det som sagt konsekvent!
Expando properties på document-objektet er absolut inkompatibelt med XHTML.

I JS findes der i enhver funktions lokale scope en variabel 'arguments', som indeholder et array med de argumenter, funktionen blev kaldt med. Fra JS 1.4 - fra engang i midten/slutningen af 90'erne - har denne variabel ligget 'løst' i scop'et. Før lå den som property på funktionen, men det har altså været deprecated efter version 1.3. Ikke desto mindre bruger DW konsekvent syntaksen:

function myFunc() {
    var a = myFunc.arguments;
    // ... osv
}

Derudover bruger DW konsekvent document-objektets arrays af billeder, forms og frames, hvilket er absolut inkompatibelt med XHTML.

Generelt skriver DW dårlig og deprecated JavaScript kode - noget af det daterer sig helt tilbage til HTML 3.02 årene. Det er ikke til at se på dens kode, at W3C's DOM har været gældende standard i snart 10 år. Men til gengæld tager den stadig højde for Netscape 4.X!

En kok, der lever af at lune lørdagskylling og andre færdigretter - og som ikke forstår, når det bliver påpeget, at den slags ikke lever op til hans fags standarder - kan i min verden kun kalde sig professionel i den forstand, at han bliver betalt for at gøre det. Men det er nok ligesom med smag og behag, du ved ... folk er så forskellige  :)
Avatar billede dude-500 Nybegynder
10. februar 2008 - 17:54 #7
OKi tak.. Undskyld jeg har været lidt langsom til at svare men min pc har crashed!