Avatar billede scavenger Nybegynder
13. januar 2008 - 02:52 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Computerkøb, spørgsmål mht. grafikkort.

Jeg står og skal købe en ny computer næste måned. En del af det sjove er jo at bruge timesvis på at trawle review-sider tynde for at læse hvad der er hot og not.

Som bundkort har jeg valgt at købe dette:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400652

Computeren skal nok 90% bruges til gaming, altså er grafikkortet forholdsvis vigtigt.

Jeg havde i første omgang satset på dette:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383224

Men kom så til at tænke på at det måske ville være bedre at købe 2 lidt langsommere kort, og så køre dem i CrossFire i stedet for. Har ikke selv erfaring med det, men har fået at vide det skulle være ret attraktivt, så derfor tænkte jeg på 2 gange følgende:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407365

Kan nogen med større erfaring kort fortælle mig pros&cons, ville det være lækkert :)
Avatar billede mattfan Nybegynder
13. januar 2008 - 05:40 #1
Du siger du vil kører dem i Crossfire - geforce 8800GT bruges til SLI, og kræver et nforce XXX chipset som kan klarer SLI. Hvis det er det du mener bør du overveje at købe http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=416399 - 780i chipset - nyt.
Men nforce chipsets er ved at være en den bagud, så jeg vil foreslå at du køber et bundkort med X38 chipset istedet. Med det kan du iøvrigt kører med Crossfire som du selv skriver du ville. Crossfire - som en modstander til SLI - er 2stk. ATI Radeon gfx kort. Foretrukkende er nok 3870HD, som desuden er en del billigere:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=406849 - har blot taget det billigste, men prisen ligger omkring 1500-1600 kr. Hvis du til gengæld kigger på et 8800GT(gtx, gts), så er det en del bedre end et 3870HD. Men chipset messigt, så er det bedre med X38 chip og ATI grafikkort. Håber ikke jeg bare ævler? :P
Personligt foretrækker jeg SLI, men det er rent grafik orienteret. Håber du kan bruge det til noget, ellers så spørg endelig ;-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. januar 2008 - 13:15 #2
Intel chipsæt, Crossfire og Radeon CF drivere skalerer også en del bedre end SLI, så den smule 8800GT er bedre som single card bliver hentet i dual card setup af CF´s fordele. Intel chipsæt er også væsentligt bedre til OC end nforce.
Avatar billede scavenger Nybegynder
13. januar 2008 - 15:20 #3
@Mattfan: Hahaha der kan man se hvad der sker når man kun følger med perifært på hardwareområdet i et par år, så er man bare tabt.
Jeg har dog haft vildt mange dårlige erfaringer med Radeon kort, så har bestemt mig for at det skal være GeForce kort der kommer i.
Det ser ikke ud som om der er nogen kort der understøtter SLI og samtidig kan anvende DDR-3 ram, så det bliver vist bare det enkeltstående kort jeg havde set på i første omgang ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383224 ) - men det må vel også kunne klare mosten et par år.
Avatar billede scavenger Nybegynder
13. januar 2008 - 15:22 #4
Hmf, er der ikke en edit knap? Jeg mente selvfølgelig at det ser ud som om at der ikke er nogen BUNDKORT der understøtter SLI og samtidig kan anvende DDR-3 ram.
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. januar 2008 - 18:10 #5
desværre kører SLI kun på NForce chipsæt og de er mildest talt noget snot.
Avatar billede scavenger Nybegynder
13. januar 2008 - 19:58 #6
Oki, bliver bare enkeltstående kort så. Drgonzo hvis du lige gider lave et svar så jeg lige kan give dig lidt points også :)
Avatar billede mattfan Nybegynder
13. januar 2008 - 21:13 #7
Scavenger: @Mattfan: Hahaha der kan man se hvad der sker når man kun følger med perifært på hardwareområdet i et par år, så er man bare tabt.

-Ikke helt sikker på hvad du mener? :P
Avatar billede scavenger Nybegynder
13. januar 2008 - 21:56 #8
Jeg mente såmænd bare at jeg ikke rigtig har holdt mig opdateret mht. hardware de sidste par år. Får 4-5 år sidne var jeg ekstremt interesseret, og vidste alt om hardware, men er faldet af på den med alle de nye ting og ligner en forvirret blondine i fona.
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. januar 2008 - 22:12 #9
he he

Skal du have kræs, så kig på asus x38 deluxe bundkort, ddr3 ram, ikke under 1333mhz og 2 stk radeon hd3870, evt vent en måned på hd3870x2, og så en intel penryn 2.7 cpu
Avatar billede scavenger Nybegynder
14. januar 2008 - 01:41 #10
Tak for svarene :)
Avatar billede mattfan Nybegynder
14. januar 2008 - 09:52 #11
Nå, sådan ^^ Det kender jeg godt.

Hmm, gonzo, hvor meget ville en sådan compiter koste?
Avatar billede mattfan Nybegynder
14. januar 2008 - 09:55 #12
Eftersom der ikke er nogen redigér knap: mener selvfølgelig 'computer'