Avatar billede jan Novice
14. januar 2008 - 21:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tilpasning af markering af udskriftområde

Til at holde styr på timeforbrug har jeg lavet et regneark med følgende indhold

kolonne A : indeholder en datorække som diffineres ud fra behov, dvs at den kan dække 3 måneder eller et år.
kolonnerne B;C;D;E;F; indeholder en række faste formler som altid dækker et helt år dvs fra B1:B370 osv.

Når jeg skal udskrive ville jeg gerne ha det automatiseret således at udskrivningområdet markeres efter det faktiske behov og det vil sige datorækkens længde f.eks. 3 måneder som svarer til et udskrivningområde fra a1:F92.
Avatar billede jkrons Professor
14. januar 2008 - 21:44 #1
Prøv at lægge denne kode i ThisWorkbook modulet:

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
    ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = "$A$1:" & _
        ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Address
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
14. januar 2008 - 21:59 #2
Glem det. Vil ikke virke, hvis du allerede har formler i cellerne.
Avatar billede kabbak Professor
14. januar 2008 - 23:49 #3
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
    ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = "$A$1:$F$" & _
        ActiveSheet.Range("A65536").End(xlUp).Row
End Sub
Avatar billede jan Novice
16. januar 2008 - 22:12 #4
det skal jeg lige ha hjælp til - ThisWorkbook modulet: hvad er det ?
Avatar billede kabbak Professor
16. januar 2008 - 22:53 #5
Når du er i regnearket, tryk så ALT+F11
Nu er du i VBA editoren, kik i vinduet til venstre, der kan du se der står ThisWorkbook.

Dobbeltklik på den, og sæt så koden ind i det store hvide vindue.

Luk på det øverste højre kryds, så er du tilbage på arket.

husk at gemme

Koden er automatisk og vil blive udført hver gang du vil skrive ud, eller se udskrift.

NB. den virker, som den er nu, på alle ark.
Avatar billede jan Novice
16. januar 2008 - 23:28 #6
jeg skal åbenbart havde skåret det ud i småstykker.
Når jeg står inden i VBA hvor er det så jeg skal klikke. Jeg klikker og klikker men intet sker. Er det et ikon jeg skal dobbeltklikke på ?
Avatar billede jkrons Professor
16. januar 2008 - 23:35 #7
Når du står i VBA editoren, er der øverst til venstre en oversigt over dine moduler. De hedder fx Ark1, Ark2 osv. Et hedder ThisWorkbook. Det er det navn, du skal dobbeltklikke på.
Avatar billede jan Novice
07. februar 2008 - 23:26 #8
Ups jeg har ikke fået denne afsluttet. Point må gå til Kabbak.
Avatar billede kabbak Professor
08. februar 2008 - 00:04 #9
Et svar ;-))