Avatar billede janradoor Nybegynder
16. januar 2008 - 17:41 Der er 5 kommentarer

Matmatisk formel samt formel i Excel

Vognmand har en lastbil til rådighed, som kan indeholde 48 m2 og eller 1800 kg.

Han skal maximere sit DB efter følgende oplysninger :

Kunde A : pakker bukser i kasser som fylder 0,4 m2 og vejer 30 kg og har en DB på USD 60.

Kunde B : Pakker trøjer i kasser som fylder 0,8 m2 og vejer 20 kg og har et DB på USD 80.

Hvor mange pakker skal han hente fra kunde A og fra Kunde B for at få et max. DB

Jeg har regnet ud at det er 30 kasser fra kunde A og 45 kasser fra kunde B, med en samlet DB på USD 5.400, men kan ikke finde ud af at skrive en formel.

Hvordan skriver man en matmatisk formel på ovenstående og en formel i excel.

Håber mange på hurtig hjælp.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Jan Radoor
Avatar billede janradoor Nybegynder
16. januar 2008 - 17:43 #1
Send venligst svar på j.radoor@mail.dk, jeg har rette min e-mail, men først efter at jeg har oprettet dette spørgsmål
Avatar billede janradoor Nybegynder
16. januar 2008 - 17:50 #2
E-MAIL ER RETTET I EKSERTEN.

GÆLDER MIG MEGET TIL, AT HØRE FRA EN AF JER HURTIGST MULIGT.

M.V.H

JAN RADOOR
Avatar billede jonesw Nybegynder
18. januar 2008 - 00:12 #3
hmmm linær programmering....

Jeg får det samme resultat som dig... og jeg sender en excel fil hvori dine tal er, og hvor at tallene bare skal skiftes ud, hvis du får en ny opgave med kun to begrænsninger.

Hvis du får flere begrænsninger så for at gøre det automatisk, så bliver du nødt til at finde alle skæringspunkterne og finde ud af hvor DB er størst... dette er et noget større arbejde...

Men som sagt så skulle du gerne modtage en excel fil lige om 2 sek... Hvis der er andre som ønsker en kopi af filen kan de bare skrive...
Avatar billede jonesw Nybegynder
21. januar 2008 - 20:27 #4
Hallo var det hvad du skulle bruge???
Avatar billede janradoor Nybegynder
25. januar 2008 - 09:37 #5
Hej jonas. jeg har ikke været på siden, jeg så dit svar første gang, men her har du dine point.

Mange tak for hjælpen.
Jan