Avatar billede vinge Nybegynder
18. januar 2008 - 11:04 Der er 3 kommentarer

Forsvundet felt

Ved tilretning af en tabel er der desværre sket en overskrivelse af et fornavnsfelt.

Vi har en backup fra dec. 2007 med alle fornavne i, og disse fornavne vil vi selvfølgelig gerne have importeret over i den nyeste tabel fra i år.

Men der er jo sket ændringer (navne der er slettet og nye medlemmer).

Nogle forslag til sammenkædning, hvor vi er sikker på, at de nye data ikke for forkert fornavn. Vi har prøvet at importere, men mangler nogle kriterier, der sikrer at fornavne fra gl. tabel "lander" ud for de rigtige efternavne og adresser.

hilsen Jens
Avatar billede petersen7913 Forsker
18. januar 2008 - 11:19 #1
Jeg ville først og fremmest læse den gamle og den nye tabel over i hver sin sandkassetabel, så du ikke (igen) risikerer at miste data.

Så ville jeg stille de forskellige muligheder på, nye data, slettede data, data hvor fornavn er mistet, dubletter? og så lave queries for hver af de muligheder.

Og! jeg ville teste det i en sandkasse ;)
Avatar billede vinge Nybegynder
18. januar 2008 - 15:38 #2
Hej Petersen

Det første med sandkassen er sket (kan dog ikke lave den samme fejl 2 gange), og så har vi i den nyeste tabel importeret fornavne-feltet ind i den gamle tabel, hvor vi forinden har oprettet et til fornavnene, men i og med der er sket rettelser, så "rammer" ikke alle fornavne de rigtige efternavne- og adressefelter, og det er her vi mangler løsningen til at udvælge de rigtige kriterier for ikke at skulle bruge den manuelle metode.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2008 - 11:00 #3
Er der flere felter i de to tabeller, som i kombination kan sikre en unik genkendelse fra den ene tabel til den anden, fx efternavn, adresse, tlf.?
Hvis der er det, kan du i en opdateringsforespørgsel få de rette fornavne på plads.
i forespørgslen skal der 'trækkes en streg' for hvert felt i uniknøglen