Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2008 - 19:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilket AGP grafikkort? Skal være støjsvagt og spille spil..

Hej

Jeg er ude efter et nyt grafikkort. Ind imellem spiller jeg lidt spil og skal til at spille NeverWinter Nights 2 , som kræver ret meget. Min ATI 1600 eller GFX 7600.

Men jeg går meget op i at min computer er støjsvag og den er næsten uhørlig pt.

Jeg tænker lidt på at købe dette: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630
Asus 7600 silent eller også dette:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236896
HIS X1650 PRO ICE

eller måske et Sapphire X1650 eller X1950.
Til sidst har jeg dette:
http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?cPath=35_55_56_127&products_id=3506
XpertVision X850XT AGP DDR3

Kan i ikke hjælpe mig med at skrive hvad performance rækkefølgen er? Jeg kan ikke finde ud af de Radeon X850 osv. Mener 1650 og 1950 er nyere, men er de så bedre??
Og hvordan i forhold til Geforce?

Yderligere..et slag på tasken, hvor meget mere bruger det i strøm end et Geforce 5500? Er 400W NorthQ PSU nok? Og koster det meget om året ekstra i strøm?

Som sagt, så VIL jeg bare have en støjsvag pc, så overvejer at sætte grafikkortet ind i de perioder jeg spiller på måske og så resten af året have som nu :-)
Avatar billede djmaster Nybegynder
20. januar 2008 - 19:31 #1
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html Her skulle du kunne se en overordnet liste over hvordan kortene er rangeret.

Du kan evt. læse en af de guides der er skrevet der inde til bedste AGP kort for pengene: http://www.tomshardware.com/2008/01/03/the_best_gaming_graphics/
Avatar billede exii Nybegynder
20. januar 2008 - 20:26 #2
Jeg har et 256 MB GDDR GeForce 7600 GS AGP x8 og det er stille synes jeg.
Det bedste AGP x8 kort er X1950.
Hvad er din strømforsyning på?
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2008 - 21:21 #3
Tak for lidt info. Nu ved jeg ihvertfald hvordan de ligger mht performance.

Jeg har den 400W northQ strømforsyning. Er det nok til en X1950?

Jeg kan også sige at jeg lige pt har en FX 5500 med blæser i og jeg synes den larmer en del! Også derfor at jeg meget muligt nøjes med den første Asus, selvom den er den dårligste. Kender i den HIS med ICE? Skulle jo være ret stille osv. Ellers må jeg ofre 300 kr og sætte en støjsvag køler på grafikkort også.
Avatar billede exii Nybegynder
20. januar 2008 - 21:28 #4
det var mit gamle kort :D
Avatar billede exii Nybegynder
20. januar 2008 - 21:29 #5
400W er nok til X1950
Jeg ville også vælge det, men jeg har kun 250W :(
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2008 - 21:33 #6
Dit gamle kort var 5500 eller det HIS?
Jeg skrev også bare fordi det jo er svært at sige hvad "stille" er osv.. Er bare bange for at alle med blæsere måske er for larmende for mig :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. januar 2008 - 21:37 #7
det bedste agp kort er gforce 7950GT, så kommer x1950pro

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=725&model2=710&chart=318

x1950pro sluger meget strøm ligesom 7950GT, vælger du et af disse kort bør du overveje en større psu, alt efter resten af dit sys.

Både HIS og ASUS er gode mærker. Ice-Q kølerne fra HIS er rigtig gode
Avatar billede exii Nybegynder
20. januar 2008 - 21:39 #8
men 7950GT er pisse dyrt.
jeg havde et 5500 :)
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2008 - 21:58 #9
Ja jeg tror jeg måske nøjes med det Asus eller HIS.
Så vil jeg om et par år, opgradere bundkort og PSU og gå over på PCI.

Jeg ved bare ikke helt om det kan forsvares at købe HIS til omkring en tusse, hvor Asus kan fås til under 600 kr? Det er jo ikke meget bedre? Eller er HIS en anelse overclocket, så den er lidt højere end i tabellen måske?
Jeg har et par venner, hvor vi har sat en X1650Pro i og den kan kun næsten lige køre spillet... kører ok, men slet ikke med fuld detaljer osv og ikke højere end 1280x1024. (selvom de anbefaler en X1600 på bagsiden..altså ikke minimum, men anbefaler) Jeg kan nok lige leve med den performance, men hvis i mener Asus er lidt ringere, må jeg jo give det ekstra for lidt mere speed..
I må forresten gerne give lidt svar :-)  Håber der kommer lidt mere råd og ellers giver jeg point en af de næste dage... Tak for nu indtil videre..
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. januar 2008 - 22:00 #10
Det ændrer ikke ved at det er det bedste AGP kort. Skal jo lige give den rigtige info ;)

7600 og x1650 er begge ved at være forældede kort. Hvad er dit max budget?
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. januar 2008 - 22:09 #11
Jeg havde regnet med omkring 1000 kr. Men det er nok mere et spørgsmål om at jeg frygter støj mere end selve økonomien i det.
Det er jo bare naturligt og soleklart at jo større og kraftigere de bliver, jo mere vil de larme, med mindre man køber speciel støjsvag blæser som man kan til CPU osv.
Og så tænker jeg også lidt på at det er måske kun 1 måned om året jeg spiller..så er der ingen grund til at have så større grafikkort end nødvendigt, hvis den sluger noget mere strøm og jeg måske også skal have større PSU. De er også temmelig dyre i gode støjsvage typer over 400W :-)
Avatar billede buch73 Nybegynder
21. januar 2008 - 12:18 #13
Okay det vil jeg overveje kraftigt, hvis det er det bedre.
Hvor kan jeg få X1650Pro med passiv køling, hvis det er? Den har jeg ikke fundet..
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. januar 2008 - 12:52 #15
ok er ikke sikker på de er passive, svært at se på billederne
Avatar billede buch73 Nybegynder
01. marts 2008 - 12:48 #16
Nå, vi må hellere få afsluttet lidt her :-)
Jeg købte et Asus N7600GS, uden blæser og et HIS X1650 og vile så returnere et af dem igen. Desværre virkede HIS ikke med DVI udgangen, så det fik jeg pengene tilbage for. Men kunne se det kørte lidt hurtigere og var også pæn stille.
Hvis i vil have lidt point, så smid et svar nogle af jer..det var rart med lidt råd..
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. marts 2008 - 07:41 #17
...