Avatar billede kent-s-t Nybegynder
23. januar 2008 - 11:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forskellen på Drift, og indtægt/omkostning

Hejsa,

vi har lige fået Axapta 3.0 og jeg sidder og er ved at lave vores kontoplan, og der skal vælges kontotype.

Jeg har bare være vant til at tænke i indtægter og omkostninger (og aktiver og passiver), men her kan jeg også vælge "Drift", men hvad sker der, hvis jeg vælger drift, i stedet for enten indtægt eller omkostning?

Jeg kan se i den standart kontoplan der er, at der er mange der har typen drift, men hvad er forskellen, og hvornår bruges de forskellige? ...jeg blev ikke så meget klogere af at bruge "hvad er dette?"-funktionen...

Mvh
23. januar 2008 - 12:02 #1
Der findes forskellige typer af konti alt efter hvor de er placeret i regnskabet.

At en konto er af typen 'Drift' betyder at den er placeret i resultatopgørelse.
Under denne gruppe har du omsætning, omkostninger som samlet giver periodens resultat.
Avatar billede kent-s-t Nybegynder
23. januar 2008 - 12:14 #2
....så det vil sige, at det er lige meget om jeg vælger Drift eller indtægt/omkostning....jeg skal bare lige tjekke debet/kredit, hvis jeg jeg vælger drift???

Smider du lige et svar erikjuul.

...og mange tak for svaret!
23. januar 2008 - 12:24 #3
OK!