Avatar billede leoness Nybegynder
23. januar 2008 - 21:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SATA HDD sletter data automatisk

Jeg købte en 380GB Serial ATA harddisk, da jeg havde brug for et stort drev til alle mine filer (video projekter m.m.). Da jeg kun har en bærbar, var det min intention at bruge den som et eksternt drev.

Har købt en Icy Box som kan tilsluttes USB. Har dog ikke USB2 i min bærbare, men tænkte at jeg nok kunne leve med nedsat hastiged, så længe jeg bare havde godt med opbevaringsplads.

Jeg formaterede drevet via Windows XP, og oprettede en ny partition på disken.
Derefter overførte jeg alle mine filer til drevet.

Men da jeg så senere tilslutter drevet, for at overføre nogle projekter, opdager jeg til min rædsel at flere af mine mapper er tomme, samt en hel del exe filer mangler data og kan ikke køres.

Hver gang jeg tilslutter drevet, popper der en vidue op med automatisk afspilning. Skal den kører igennem hver gang?

Og der kommer også en advarsels trekant i statusbaren som siger noget i stil med at data ikke kunne skrives til disken.

Jeg har et program som kan gendanne tabt data... men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det her sker. Nu er jeg næsten bange for at tilslutte mit drev.

Har prøvet at tilslutte til en anden PC, og det samme sker her.
Hvad gør jeg galt?

Jeg kører med Windows XP Home.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. januar 2008 - 22:12 #1
Jeg ville undersøge om den boks, kun kan køre 2.0 (2.0 ONLY).
Køre en fuld scandisk..og se om der er fejl på.
Formatere drevet, igen og partitionere den til NTFS, ikke via diskhåndtering, men blot via Denne Computer.
Og evt. dele den op i måske 3 partitioner.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. januar 2008 - 22:13 #2
og ps: lige checke om stikket sidder ordentlig i..i boksen.
Og prøve disken, uden boksen, for at udelukke den mulighed..O)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2008 - 08:05 #3
Har du lavet en fuld formatering (ikke hurtig)
Avatar billede leoness Nybegynder
24. januar 2008 - 20:05 #4
Det er denne her jeg har købt:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=163815

Det er muligt den kun understøtter USB 2.0 men da jeg har prøvet den på en stationær PC som har 2.0, med samme resultant, tvivler jeg på at det kan være det. Eller hvad?

Da jeg formaterede første gang (via diskhåndtering), blev den patitioneret som NTFS. Men den ville ikke modtage filer og jeg havde da også problemer med at få computeren til at genkende den (den stationære). Så formaterede jeg igen,via Denne Computer, både fuld og hurtig. Men det lod ikke til at det blev meget bedre.

Stikket sidder ordenligt i. Jeg kan desværre ikke prøve disken uden boks, da den stationære er en kompakt Dell, som kun har plads til 1 HDD.

Nu har jeg fået reddet mine filer ved at overføre dem til min mand's stationære. Overvejer kraftigt at formatere drevet igen. Men hvilken metode er bedst?
At dele den op i flere partitioner lyder som en god idé.

Og jeg forstår stadig ikke hvorfor den begyndte at slette data. Det virkede som om at den troede at jeg var ved at overføre filer fra den, og så frakobler midt i processen. Windows ikonet med udråbstegn, samt en besked om at der ikke kunne skrives til disken, forundrer mig meget, da det sker lige efter den har kørt den automatiske afspilning.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2008 - 18:03 #5
Prøv at gi den disk en gang KILLDISK det gør ofte underværker www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. februar 2008 - 17:11 #6
er der løsning her..??
Avatar billede leoness Nybegynder
09. februar 2008 - 18:03 #7
Jeg beklager. Har haft for mange computer problemer oven i, til at finde rundt i det hele.

Men jeg prøver samtlige forslag i aften. Ser især frem til at prøve noget killdisk.

Jeg vender tilbage. Tusind tak indtil videre.
Avatar billede leoness Nybegynder
14. marts 2008 - 19:00 #8
Helgec, dit forslag virkede. Tusind tak.
Smid venligst et svar så jeg kan give dig point :)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2008 - 19:26 #9
God påske