Avatar billede whirlwind Nybegynder
25. januar 2008 - 22:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

XP fryser efter installation af Wireless Entertainment Desktop

Hej

Jeg har netop købt en Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000. Det er (som titlen også angiver) et trådløst tastatur samt mus der kommunikerer med computeren via Bluetooth via en medfølgende Bluetooth USB stick.

Min PC har fungeret upåklageligt indtil nu, men efter jeg har sat denne Bluetooth USB stick i computeren (som XP finder som den skal, installerer automatisk og fortæller, at den er klar til brug), begynder Windows at fryse på forskellige tidspunkter når jeg bruger tastatur og/eller mus. Jeg kan så gå fra computeren i 10-30 minutter og efter dette tidsrum har Windows åbenbart tænkt færdigt og jeg kan arbejde videre i et øjeblik indtil Windows fryser igen, og sådan fortsætter det. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg - når Windows fryser - hiver Bluetooth USB stick'en ud, så "kommer Windows til sig selv igen" og jeg kan arbejde videre (når USB stick'en er sat i igen selvfølgelig).

Jeg HAR opdateret Windows med alle de seneste opdateringer, samt opdateret driver og installeret software til den købte hardware.

Jeg har søgt en del på denne side, men kan ikke umiddelbart finde nogen der har oplevet det samme som mig, og Microsofts hjemmeside synes jeg heller ikke giver noget svar på et problem som dette.

Er der en der har en god idé ???
Avatar billede whirlwind Nybegynder
25. januar 2008 - 23:52 #1
Har netop fundet ud af, at når jeg sætter USB-sticken i, så suser mit CPU-forbrug op på 100% sidder det ikke i, ligger forbruget på omkring 4-5%. Det er vel derfor at XP fryser hele tiden, når jeg arbejder med USB-sticken i.

Men.... hvordan hulen løser jeg problemet, så jeg kan arbejde normalt med mit nye tastatur og mus ?!?

Jeg har prøvet at sætte USB-sticken i min bærbare PC, og der er der ingen problemer.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2008 - 07:37 #2
Det er vel ikke sådan at din USB på komputeren er USB1 og det du sætter til kræver USB2?
Avatar billede whirlwind Nybegynder
26. januar 2008 - 08:07 #3
Det ved jeg faktisk ikke med sikkerhed. Computeren er et 2 år gammelt HP Mediacenter. Skulle det så ikke som standard være kommet med USB2??
Min computer FØR den ved jeg med sikkerhed havde en "langsom" USB. Jeg har nemlig en ekstern harddisk til backup, som er USB2. Og når jeg sluttede denne til den gamle computer, fik jeg en advarsel om, at dataoverførsel ikke ville være så hurtigt, som hvis computeren havde kørt med USB2. Denne advarsel får jeg ikke, når jeg slutter harddisken til min nuværende computer.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2008 - 08:07 #4
Hvis det skal være USB2 kan du købe et USB 2.0 kort til montering i din komputer
http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H007969
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2008 - 08:09 #5
Det var bare en ide.
Avatar billede whirlwind Nybegynder
26. januar 2008 - 08:19 #6
Har netop prøvet at starte computeren i fejlsikret tilstand. Når jeg gør dette kører Bluetooth USB-sticken som den skal, altså med et CPU-forbrug på 4-10%. Så med udgangspunkt i dette, må jeg vel gå ud fra, at det IKKE er USB1-porte jeg kører.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2008 - 08:38 #7
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 10:09 #8
se i din bios om hvilke indstillinher der er under usb
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 10:09 #9
indstillinger
Avatar billede whirlwind Nybegynder
26. januar 2008 - 11:47 #10
silbidor: Jeg har nu - de sidste par timer - kørt chkdsk, og der blev ingen fejl fundet overhovedet.

treatmenice: Den eneste form for indstilling af USB der er i min BIOS er "USB Legacy Mode Support", hvor man har valget mellem "Auto", "Disabled" og "Enabled". P.t. står den på "Auto".
Avatar billede whirlwind Nybegynder
26. januar 2008 - 12:26 #11
Jeg har nu checket joblisten igen og der er en proces der hedder svchost.exe der trækker 98-99% af CPU'en og den Aktive Systemproces har jo - som følge af dette - kun 1-2 % at give af. Hvis jeg lukker processen svchost.exe, så kan jeg arbejde normalt på min computer, men gør dette ikke Windows vanvittigt ustabilt, når man kaster sig ud i dette ??
Avatar billede whirlwind Nybegynder
26. januar 2008 - 12:29 #12
F.eks. forsvinder lyden fuldstændigt.
Avatar billede whirlwind Nybegynder
26. januar 2008 - 13:03 #13
Jeg har nu også fundet ud af, at svchost.exe først bliver aktiv i joblisten, når jeg sætter Bluetooth USB'en til. Den suser så op på de 98-99% og bliver liggende på dette, indtil jeg tager USB'en ud igen, hvorefter "Aktive Systemproces" tager over.

Jeg har også prøvet at holde øje med joblisten på min bærbare - hvor der jo ingen problemer er med USB-sticken - og når jeg sætter USB'en i her, ryger svchost.exe op på en 16% og fald derefter til omkring 1% og bliver på dette. Denne proces må være den korrekte i forhold til min stationære.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. januar 2008 - 06:12 #14
Prøv at slå dine automatiske opdateringer fra.
Avatar billede whirlwind Nybegynder
28. januar 2008 - 08:56 #15
Det ER gjort... og det hjælper heller ikke
Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 11:17 #16
Så er det vist også på tide at få lukke denne.

Efter en del søgen frem og tilbage kom jeg frem til, at det nogle HID-kompatible enheder der blev aktiveret i forbindelse med at USB-sticken blev sat i og disse gik helt amok og "åd" al processorkraft. Når jeg disablede dem, faldt cpu-forbruget til normal og man kunne både benytte tastaturet og umiddelbart fungerede alt fortsat som det skulle i Windows.

Det er jo efterhånden nogle år siden og maskinen er nu skiftet ud, med en nyere en af slagsen :)