Avatar billede blikke Nybegynder
29. januar 2008 - 19:33 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Ekstern harddisk til mac

Hei ..
Jeg er på udkig efter en ekstern harddisk til min macbook!

Den mac jeg bruger er den nyeste macbook model, med disse specifikationer:
1GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x512MB
80GB Serial ATA drive (5400rpm)
Keyboard (Danish) & Mac OS (Danish)
2.0GHz Intel Core Duo

Mit spørgsmål går på om nogen kan anbefale en speciel model ekstern harddisk, da det er min første mac, og jeg har meget lidt erfaring med harddiske til den. Harddisken skal ligge i prisklassen 500-1500, og størrelse 160-500.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. januar 2008 - 13:38 #1
Det fedeste, hurtigste, mindst støjende løsning:
http://www.pricerunner.dk/pl/36-610040/Harddiske/Maxtor-OneTouch-III-500GB-USB-2.0-FireWire-400-800-7200rpm-Sammenlign-Priser

Din maskine har FireWire 800-stik og det kører BARE stærkt 800k/sek - altså 80MB på 64sek
---
Eller den billige fornuftige løsning for studerene (med risiko for at lyde fornærmende, dog ikke hensigten):
http://www.pricerunner.dk/pl/36-1009659/Harddiske/Maxtor-OneTouch-4-750GB-USB2.0-7200rpm-Sammenlign-Priser
-denne har kun USB2 (400k/sek)
Avatar billede egonspock Seniormester
30. januar 2008 - 14:53 #2
Lige en korrektur, der er ikke FW800 i de almindelige Macbooks. Dertil skal man op i en Macbook Pro.
Derudover så kan man købe hvilkensomhelst harddisk, men hvis man vil kunne boote fra den skal den have Firewire-interface. USB2 er i øvrigt 480k/sek, men føles af en eller anden grund aldrig så hurtig som en firewire.
Hvis man vil kunne boote fra disken skal den formatteres med Diskværktøj som Mac OS - udvidet (journaled) og man skal under indstillinger i Partitioner slå GUID til inden man formatterer. Men ellers er det et par fine diske, som æblenet har fundet :-) Jeg har selv både Seagate og WD Mybooks herhjemme og synes at Seagate'ne larmer en smule, på trods af at de er kendt for at lave lydløse diske...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. januar 2008 - 15:06 #3
Sorry Spock!
-du har naturligvis ret med FW400 på den nævnte MacBook.

blikke:
-dog er du bedre fremtidssikret med FW800 og den er nemmere at sælge brugt, da den også har USB2 og FW400
-altså alle 3 tilslutningsmuligheder.

Hvor du KUN får USB2 med den billigste anbefalede . . .
Avatar billede blikke Nybegynder
30. januar 2008 - 17:01 #4
Okay, rart at vide med Firewire .. har ikke erfaring med det endnu!
Er studerende, godt gættet æblenet ;) Har læst lidt om de modeller du anbefaler, ser godt ud synes jeg! Har fået anbefalet en WD mybooks model, kan I evt. anbefale en af disse to:
http://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske?search=western+digital+my+book+premium+edition+250&other_hits=%3B26794%3B439%3B&q=western+digital+my+book+premium+edition+250&ref=redirect

Der er kun firewire 400 med.
Avatar billede egonspock Seniormester
30. januar 2008 - 17:09 #5
Jeg vil næsten gætte på at de er ens, og at det kun er spec'en der er blevet skrevet forkert i det ene tilfælde. Jeg har en magen til og er meget godt tilfreds, så køb du roligt sådan en.