Avatar billede starbotz Praktikant
05. februar 2008 - 14:35 Der er 1 kommentar

Handlings/fejl/informative meddelelser

Jeg har et spørgsmål ifm. mit arbejde.

Vores produkt er ikke en applikation, men JSP-sider, men det er altså heller ikke en hjemmeside som sådan. Det er et onlinesystem, som kan sammenlignes lidt med netbank.

Jeg sidder som GUI-ansvarlig og er netop ved at revidere virksomhedens GUI-standard (stort dokument om hvordan vi skal se ud). Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan jeg forholder mig til følgende:

Jeg fandt noget i en GUI-standard som DialogDesign havde udarbejdet:

"Undgå meddelelser, som er en del af et normalt skærmbillede - erfaringen viser, at mange brugere overser meddelelsen."

I vores GUI forsøger vi så vidt muligt at undgå popup-vinduer og vil gerne i den nærmeste fremtid afskaffe de få popup-vinduer, som vi stadig har. Jeg er dog meget i tvivl om placering af fejlmeddelelser/handlingsmeddelelser direkte i skærmbillederne.

Vi har nogle store formularer og nogle små formularer. De små formularer anvendes primært til søgefunktioner, hvor en evt. fejlmeddelelse godt kunne vises under formularen uden at brugeren skulle kunne overse den. Men ved en lang formular kan man komme ud for, at brugeren skal scrolle lodret for at se bunden af den, og det er ikke hensigtsmæssigt, hvis en evt. fejlmeddelelse står helt dernede.

Rent kosmetisk synes jeg det ligner knald, hvis meddelelsen står over formularen.

Hvad gør I eller hvad ville I overveje i sådan en situation? Jeg skal til at have taget en beslutning.
Avatar billede tukanen Nybegynder
20. februar 2008 - 08:00 #1
Jeg ville integrerer der i selveformen.

Så de felter som er rigtige bliver grønne og de felter som er forkerte bliver røde.
Det har jeg i hvert fald gjort på mit site, og det virker ret godt hvis jeg selv skal sige det.

Jeg synes nu ikke at det er grimt med fejl-meddelelser over forms, da man selvfølgeligt at kode det sådan at formen gemmer det man har gjort rigtigt.

Denne funktion kunne fx laves i php. :)