Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 18:08 Der er 56 kommentarer

Windows setup finder ikke partitioneringer

Mit windows xp er crashed og jeg vil derfor geninstallere. Jeg har delt min harddisk op i 4 partitioneringer, hvor den ene er reserveret til windows. Problemet er at windows setup kun kan se den ene partition og jeg har mega paranoia over, at hvis jeg formatere den, så ryger indholdet på de tre andre partioneringer også.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette, og hvad kan jeg gøre for ikke at miste indholdet på de tre andre partioneringer?
Avatar billede peet-49 Novice
12. februar 2008 - 18:11 #1
Du skal overtage rettighederne på partitionerne, du kan finde dem i diskhåndtering.
Avatar billede tolveren Nybegynder
12. februar 2008 - 18:11 #2
Prøv at køre en geninstallation. Så starter den formentlig op med om du vil totalinstallere eller reparere. Prøv reparationen.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 18:19 #3
@peet-49: hvor finder jeg diskhåndtering?

@tolveren: jeg er ikke så glad for ordet formenligt, hvis det betyder jeg mister 200 gb data.
Avatar billede haverslev Novice
12. februar 2008 - 18:20 #4
hvad mener du med crashed ?
Er det, at den slet ikke kan starte op eller den kører langsomt eller ?

Du kan prøve dette i første omgang.
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 18:25 #5
Du har med stor sandsynlighed mistet din filtabel - jeg ville downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso (brænd som bootimage) boot op på cdèn og via "gparted" www.helgec.dk/gparted.html kan du sætte din 1. partition til FAT32 - boot så op på din XP-skive og nu er du ikke i tvivl for det er sikkert den eneste FGAT32 partition på disken
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 18:26 #6
@haverslev: den "frøs" tidligere i dag og jeg kunne ikke gøre andetend at slukke computeren, da jeg startede op igen, kommer den op med den standard besked om at windows har været lukket forkert og om jeg ville starte op normalt eller i safe mode eller en af de andre. Men lige meget hvad jeg vælger, så blinker den bare en gang og starter forfra igen.
Jeg vil lige prøve dit forslag.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 18:35 #7
chckdsk c: /p /r gav følgende

The volume appers to contain one or more unrecoverable problems

det lyder jo ikke s godt :-/
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 18:37 #8
Prøv nu mit forslag 12/02-2008 18:25:14
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 18:42 #9
hvordan brænder man som bootimage?
Avatar billede tolveren Nybegynder
12. februar 2008 - 18:43 #10
En anden mulighed inden du mister for meget kunne være at du pillede harddisken ud og koblede den på som slave på en anden PC. Så kan du tilgå de raske partioner og få kopieret nogen af dine filer.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 18:46 #11
"hvordan brænder man som bootimage?" www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 19:10 #12
Hej Helgec

Det lykkedes at få brndt cd'en og at startet programmet og formateret c: til Fat32 (og det var dejligt betrykkende at se de tre andre partioniner stadg var der) Men når jeg starter setup, er jeg tilbage ved starten. Jeg kan stadig kun se c: Partition1 [unknown] og jeg er altså lidt bange for at formetere c: når jeg ikke kan se de andre drev.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:13 #13
Det lyder helt forkert, et øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:18 #14
Prøv dette med "gparted" Højreklik på den 1. partition (hda1? / sda1?) Delete -> applay -> applay - prøv så at boote op på din xp-skive og se om den ikke ser et stykke fri plads der svare til dit c-drev, hvis ja opret partition fra XP
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 19:25 #15
Jeg prøver.

mht til med størrelsen, så ved jeg ikke om det er min XP version der er noget galt med, men jeg har aldrig kunne se den korrete størrelse, og det gør det selvfølgelig ikke nemmre at lure, om den har fat i alle 4 partitioner. pt er min c: partion på ca. 40 gb ud af 500 gb men windows setup siger den er på 131072 mb.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:29 #16
Ja men den skal ihvertfald registrere området som "ikke partitioneret og formateret"
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 19:35 #17
Det ændrede ikke noget. Den kommer stadig op med:

c: Partition1 [unknown] 131072 MB (131071 MB free)

og ikke andet
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:45 #18
Der er noget galt med den disk, har du mulighed for at placere de data på en anden disk??
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:46 #19
Hvor stor er disken totalt??
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:47 #20
Glem min sidste kommentar Øjeblik
Avatar billede haverslev Novice
12. februar 2008 - 19:52 #21
Nå er tilbage efter en tur i byen.
Ja disken har en eller flere defekter, det indikeres også : 12/02-2008 18:35:54
Så du skal redde hvad reddes kan :-)
Enten via helgec program http://www.helgec.dk/lost%20data.html
eller f.eks http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?Language=7
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 19:53 #22
Muligvis er årsagen den at filtabellen er smuttet (min 1. tanke) boot op på INSERT -> højreklik på skrivebord -> Terminal session /aterm super user -> skriv -> ntfs-3g /dev/sda2 /mnt/sda2 -> enter (jeg går ud fra din disk er SATA ellers skal du ændre "sda" til "hda" bindestreg får du ved + skråstreg får du ved -
Fåd du ingen fejlmeldinger, skriv -> cd /mnt/sda2  -> klik enter
skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 19:55 #23
Prøvede lige "for sjov" at lave en 9gb partiotion på de 40 ledige med helgec programmet, det ændrede ikke noget på windows setup billedet.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 20:10 #24
Det giver en fejlmeddelse:
Failed to mount '/dev/sda2': Operation not supported. mount is denied because the NTFS journal is unclean. choices are: A) etc etc
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:14 #25
Ok så er filtabellen røget - kig lidt på www.helgec.dk/livecd klik på linket "Sådan gendannes en mistet partitions tabel " og meld tilbage når du mener du forstår det - la`vær med at eksperimentere
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:18 #26
Forresten, hvad var choices ??
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 20:30 #27
ok jeg for startet tstdisk, men det fungerer ikke helt som beskrevet? Jeg skal først ind og vælge "create log" så kan jeg vælge min harddisk, herefter skal jeg vælge partition table type (jeg valgte intel/pc). så kan jeg vælge "analyse" "advanced osv" jeg valgte analyse. Nu får jeg mine partitioner op, og efter tre af dem står der:
"warning: Incorrect number of heads/cylinder 240 (NTFS) != 255 HD"
kan det være årsag til nogle problemer?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:34 #28
Ja og nu skal du tage den med ro Øjeblik
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 20:34 #29
Choices:

A) shtdown windows properly
b) clik the "safely remove hardware" icon in windows taskbar...
C) use eject from windows....
d) if you ran chkdsk previously then boot windows...
e) run "ntfsfix" on linux which will reset ntfs journal
f) mount the volume read only by using the "ro" mount option
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:38 #30
Om du vil bruge telefonen eller ej er op til dig, men dette kan ikke løses med at vi skriver til hindanden, hvis vi skal være færdige i dag
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 20:43 #31
Jeg er meget taknemlig for den  tid du har brugt på mig, men jeg orker snart ikke mere i aften. Hvad kan jeg gøre, hvis jeg vælger at dropper data på de andre partioneringer? (jeg har backup på det meste). Det jeg leder efter nu er den simpleste løsning. Kan den formatere så den dur? skal jeg have ny harddisk etc.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:44 #32
OK! det virker næppe men prøv
ntfsfix /dev/sda2  -> enter
ntfs-3g /dev/sda2 /mnt/sda2 -o force -> enter
cd /mnt/sda2  -> klik enter
skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:46 #33
Prøv nu lige det sidste jeg skrev - Du kan jo altid gi disken en gang KILLDISK www.helgec.dk/killdisk.html og så er den klar, hvis den ikke er fysik defekt
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:49 #34
Men det er bestemt at springe over hvor gærdet er lavest
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 20:50 #35
nu skete der noget. jeg kan mapperne fpå 1 af de 3 drev.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:54 #36
OK!gør så dette
ntfsfix /dev/sda  -> enter
ntfs-3g /dev/sda3 /mnt/sda2 -o force -> enter
cd /mnt/sda3  -> klik enter

skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
ntfsfix /dev/sda4  -> enter
ntfs-3g /dev/sda4 /mnt/sda2 -o force -> enter
cd /mnt/sda4  -> klik enter
skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:55 #37
RETTELSE!!!

ntfsfix /dev/sda3  -> enter
ntfs-3g /dev/sda3 /mnt/sda2 -o force -> enter
cd /mnt/sda3  -> klik enter

skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
ntfsfix /dev/sda4  -> enter
ntfs-3g /dev/sda4 /mnt/sda2 -o force -> enter
cd /mnt/sda4  -> klik enter
skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 20:56 #38
RETTELSE

ntfsfix /dev/sda3  -> enter
ntfs-3g /dev/sda3 /mnt/sda3 -o force -> enter
cd /mnt/sda3  -> klik enter

skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
ntfsfix /dev/sda4  -> enter
ntfs-3g /dev/sda4 /mnt/sda4 -o force -> enter
cd /mnt/sda4  -> klik enter
skriv ls -> enter  og nu er spørgsmålet, kan du se dine filer
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 21:01 #39
nej i begge tilfælde
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 21:01 #40
prøver lige rettelsen også :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 21:04 #41
OK! it sound`s funny - Vi kan forsætte i morgen hvis du syntes, men du kan også prøve med XP-skiven nu, måske er der nu en adskillelse
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 21:05 #42
i begge tilfælde ja :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 21:08 #43
Ja til at du kan se data eller ja til at du IKKE kan se data??
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 21:10 #44
Jeg er næsten ked af at sige det, men setup viser præcis det samme billede som før
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 21:10 #45
ja til at jeg kan data på alle tre partioner
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 21:14 #46
Er du nu en lykkelig mand, eller?? - Prøv nu med XP-skiven, hvis det ikke virker kan vi forsætte i morgen med at hente de data ud, hvis du vil, jeg lægger et svar som du kan afvise hvis du ikke mener du er blevet hjulpet, jeg vil gerne ha hvis du lige skriver i aften om det lykkedes med XP (for min nattesøvns skyld)
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 21:17 #47
har prøvet xp skiven, og da gav blot det samme billede som tidligere.

Det jeg bekymrer mig mest er om der er noget galt med drevet. jeg har jo lavet partionerne netop for at kunne slette windows uden at miste data, men hvis jeg nu får det fixet eller laver en killdisk og starter forfra risikere jeg så ikke bar at ende i samme situation igen?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 21:19 #48
Du må IKKE bruge killdisk nu
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 21:22 #49
"risikere jeg så ikke bar at ende i samme situation igen?" Ikke nødvendigvis, vi har jo ikke gendannet din filtabel, vi har kun lavet en "minireparation" og herefter lavet en forceret tilgang til dine data - find nu plads til de data du vil redde og meld tilbage i morgen så hiver vi dine data ud og killer disken
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2008 - 21:23 #50
Jeg slukker nu
Avatar billede sgtflint Nybegynder
12. februar 2008 - 22:03 #51
Smed lige en gammel HD i og installerede windows på den. Her fra har jeg ingen adgang til den anden HD, som bare står som RAW.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
12. februar 2008 - 22:16 #52
131072 MB er værd at lægge mærke til. Hvis din installations cd ikke som minimum har SP1, så kan den ikke se mere end det
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2008 - 07:12 #53
"Her fra har jeg ingen adgang til den anden HD, som bare står som RAW." Jeg har jo også nævnt adskillige gange at din filtabel er corrupt og du har selv konstateret det 12/02-2008 20:30:38, når tabellen er corrupt optræser filsystemet som RAW - meld nu tilbage når du har fundet plads til dine data. Hvis du har en rimelig hurtig netforbindelse kunne du med fordel downloade og brænde KNOPPIX 5.1 http://ftp.uni-kl.de/pub/linux/knoppix/ (det skal være 5.1 og husk at vælge UK som sprog)så arbejder du mere i et Windowslignende miljø (copy / paste med musen) KNOPPIX skal brændes som et bootimage
Avatar billede sgtflint Nybegynder
13. februar 2008 - 12:45 #54
Hej Helgec

Jeg har tænkt en del over situationen, og jeg er kommet til den konklusion, at gevindsten ved at forsøge og redde noget data er for lille i forhold til den tid som skal ligges i det (både fra mig og dem her inde der hjælper) set i forhold til den mængde af backup som jeg trods alt har.
Det eneste jeg derfor skal sikre mig, er at hvis jeg rydder harddisken og indstallerer windows igen, at noget tilsvarende ikke sker igen. Dvs at jeg ikke lige pludseligt står i en situation hvor jeg mister rigtigt meget data. Med andre ord: er der tale om et hardware problem, eller hvad er der engenligt sket?
Jeg er i øvrigt meget taknemlig over dent tid du har brugt på "projektet" :)
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2008 - 13:22 #55
" hvad er der engenligt sket?"  At miste filtabellen sker dagligt for mange mennesker, det er ikke mange dage hvor der ikke er et lignende spøgsmål oppe her på Eksperten. Valget er dit, men jeg vil ikke ligge skjul på, at nu hvor vi har lokaliseret fejlen og fundet midlet til at gendanne dine data, er det med betydelig overraskelse jeg erfarer at du kaster håndklædet i ringen. Ud fra din bemærkning "hvad kan jeg gøre for ikke at miste indholdet på de tre andre partioneringer?" investerede jeg 3 timers arbejde i projektet, det føles gevaldigt klamt lige nu, men som nævnt valget er dit
Avatar billede sgtflint Nybegynder
13. februar 2008 - 14:12 #56
jeg kaster absolut ikke håndklædet i ringen. min vurdering var bare at arbejdet det fremadrettet skulle ligges for at få adgang til data, var meget stort i forhold til gevindsten. Jeg troede som udgangspunkt at det kunne lykkes at få indstalleret windows igen og have adgang til data, men det ser ikke ud til at være muligt? Altså jeg skal have dræbt hele harddisken for at komme videre, lige meget hvordan jeg vender og drejer det?Så det var faktisk for at du ikke skulle investere en masse tid i et projekt, hvor jeg kan se at gevindsten ikke bliver så stor som jeg som udgangspunkt havde håbet.