Avatar billede nadster Nybegynder
29. februar 2008 - 14:33 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte op - går i "hak"

Hej alle

Jeg har fået et problem med min computer, som er begyndt gå i hak, når jeg starter den op.

Det startede for et par dage siden, hvor jeg tændte den og efterfølgende lagde mærke til at den aldrig kom videre i processen. Den stod bare i stampe, og jeg kan høre at det ligesom er som om den konstant bliver genstartet med 1 sekunds mellemrum.

Nu har jeg prøvet at lade den stå i fred i en dags tid og så starte den op igen. Den kom nu cirka 25% hen i opstarten af windows, før den begynder på ovennævnte procedure igen. Starter jeg op igen, så går der nu kun 1 sekund igen, før den "genstarter" igen.

Jeg har ingen problemer oplevet med den før, så har ikke engang nogen ide om at der har været et problem på vej.

Er der nogen der ud fra ovennævnte beskrivelse kan hjælpe mig på vej, mod at få løst det problem. Jeg har ikke selv haft held til at finde noget brugbart på nettet.
Min egen mistanke går hen imod enten et fladt batteri eller evt. defekt ram. Men burde man ikke få en forvarsel for sådan noget?

Mvh
Peter

Lidt teknisk info:
Alder: ca. 4 år
Bundkort: Asus P4P800/Deluxe
Processor: Pentium4 2,6 HT
HDD1: Western Digital 36GB (system)
HDD2: Seagate 120 GB (lager)
Kabinet: Cheiftec
Ram: Kingston PC3200 1GB (2x512)
Derudover kommer normale ting som lydkort, dvd, cd, brænder, osv.
Avatar billede pcdl Nybegynder
29. februar 2008 - 14:39 #1
vil næsten skyde på din processor er brandt af
Avatar billede nadster Nybegynder
29. februar 2008 - 14:43 #2
Også når den godt kan starte op i nogen tid, når den har fået noget ro? Altså det med, at den når væsentligt længere i processen, men dog aldrig færdig.

Så burde den vel slet ikke kunne starte op overhovedet?
Avatar billede matcho Nybegynder
29. februar 2008 - 18:52 #3
Prøv nu først hvis du ikke har gjordt det: alle stik,ram,indstikskortog selvfølgelig cpu blæser.
hvis stadig væk er det samme:
reset bios evt:(tag strøm fra fjern batteri på bundkort i 5 sekunder,måske enda sætte et nyt i)
Stadig ikke noget? strømforsyning er måske blevet for svag.
Så er der cpu og bundkort tilbage, få cpu testet i en anden pc, eller en anden cpu i dit bundkort.
Avatar billede nadster Nybegynder
29. februar 2008 - 20:19 #4
Jeg har tjekket at alle kort og stik sidder fast og som de skal (i hvert fald som jeg mener de skal).

Jeg har prøvet at fjerne cpu blæseren og puste den så ren jeg kunne. Kunne godt se at den var en del støvet... Da jeg havde sat den tilbage igen, og ville prøve at starte op igen, så gik det slet ikke.

Status er nu, at jeg nu ikke får nogen respons længere når jeg sætter strøm til og prøver at tænde. Jeg har prøvet at fjerne strømstikkene til dvd, cd og diskettedrev (ja, jeg har stadig et!), men stadgivæk ingen respons. Jeg kan se, at der er en lille grøn lampe der lyser, når jeg trykker på "on" på strømforsyningen, men der kommer ikke gang i selve strømforsyningen, processer, harddisk eller andet.

Spørgsmålet er om strømforsyningen er røget, siden der pludselig ikke gider ske noget. Evt. ved at jeg har haft kabinettet liggende ned og rodet rundt med kabler osv.
Hvis der er tale om at CPU'en er røget, burde man så ikke stadigvæk kunne høre (og se), at der kom gang i selve strømforsyningen?
Avatar billede matcho Nybegynder
29. februar 2008 - 21:03 #5
Personligt tror jeg mest det er strømforsyningen,kan du ikke låne en den behøver ikke og blive sat i, hav den ved siden af og sæt stik på og tænd.
ved godt det er udelukkelse metoden,men det er jo den mest enkle og prøve.
Avatar billede nadster Nybegynder
29. februar 2008 - 21:19 #6
Jo, det lyder som en god start på det. Lige nu er min mistanke også mod strømforsyningen.

Må lige prøve at høre om der er nogen, der ligger inde med en ekstra strømforsyning, som jeg kan låne og prøve af.

Jeg vender tilbage, når jeg har nyt i sagen...
Avatar billede Jensen DK Novice
01. marts 2008 - 06:58 #7
Har du prøvet at boote på din XP skive? derefter trykket R for reparer første gang muligheden er der ind og skriv CHKDSK /r/p
Avatar billede nadster Nybegynder
12. marts 2008 - 20:33 #8
Jeg har nu langt om længe fået fat i en anden strømforsyning. Havde først lånt en, men den passede jo så selvfølgelig ikke til min pc. Det gør den jeg nu har fået fat i.

Status er nu, at jeg kan konstatere at der er kommet strøm igen. Når jeg tænder for den, så begynder cpu-blæseren at køre, cd-drev at spinne, lys i grafikkort og harddisk at rumstere. Så der sker i hvert fald noget nu.
Men, jeg får ikke noget frem på skærmen nu. Der kommer heller ikke nogen bib-lyde når jeg tænder.
Så det der sker, når der kommer strøm til, er at harddisken snurrer kort, cpu-blæser kører, cd-drev kan jeg åbne og lukke, der er lys i blæseren på grafikkortet (om den kører kan jeg ikke se eller høre). Mere sker der ikke.

Så nu hvor strømmen er tilbage, så kan strømforsyningen udelukkes p.t.. Tilbage er der så, som jeg ser det:
- RAM som er gået død
- Grafikkort som er dødt (på trods af strøm)
- CPU'en død
- Motherboard død

Nogen ide eller forslag, ud over at prøve at udskifte det hele. Ved sgu ikke hvor jeg kan få fat i alle de forskellige ting fra...
Avatar billede matcho Nybegynder
12. marts 2008 - 23:06 #9
Prøv lige og reset bios igen,og hvis det ikke virker så prøv og sætte nyt batteri i bundkort det har hjulpet flere, jeg ved bare ikke hvorfor.
Avatar billede nadster Nybegynder
18. marts 2008 - 21:42 #10
Så er der en ny update på plads.

Jeg har nu prøvet at skifte batteriet i bundkortet, og (selvfølgelig kunne man fristes til at sige) det hjalp det ikke noget. Stadig ingen kontakt.

Jeg har også haft fat i nogle andre RAM blokke, som jeg har prøvet at starte op med. Ingen reaktion. Heller ikke nogen reaktion, hvis jeg startede op uden RAM i. Har prøvet bare at starte selve bundkortet og processer, uden ram, grafikkort og andre ting koblet på. Der sker bare ikke noget.
Kommer stadigvæk ikke ind i BIOS eller andet, der gør at jeg kan fejlsøge noget. Ingen bib overhovedet når jeg forsøger at starte op.

Så hvis ikke jeg tager meget fejl, så må vi vel efterhånden have snævret os ind til at der er tale om at bundkort og/eller CPU'en som er røget.
Det er ikke noget jeg har mulighed for at låne hos venner, så kan ikke komme til at teste de 2 ting af.

Hvis jeg forholdsvis billigt skal ud og købe ny hardware, så den kommer op og køre igen, så burde jeg vel kunne genbruge mine RAM, harddiske, CD-drev, grafikkort og kun nøjes med at købe et nyt bundkort og CPU. Men skal det være samme socket som nu (478), eller har jeg frit valg?
Går ud fra at det under alle omstændigheder skal være ATX, da mit kabinet er det.

- Peter
Avatar billede matcho Nybegynder
18. marts 2008 - 23:28 #11
Nu er du i den slemme knibe:for de bundkort der fåes til sokkel 478 er få og temmelig dårlig kvalitet og derfor en dårlig indvstering.
Jeg ville nok skifte til sokkel 775 men så kommer problemet, ny bundkort,ram,processer og grafikkort.
Avatar billede matcho Nybegynder
18. marts 2008 - 23:31 #12
Glemte lige måske ny psu,da du minium skal bruge en 400W med 24pins stik men der kan købes konverter fra 20 til 24pins.
Avatar billede nadster Nybegynder
19. marts 2008 - 08:26 #13
Hvis jeg laver en hurtig søgning på edbpriser på sokkel 775 (går ud fra, at det er den der hedder LGA775), så synes jeg da det ligner, at den understøtter mine RAM-blokke.

Grafikkortet er et ATI med (mener jeg) 4XAGP. Hvis det er AGP, burde jeg så ikke også kunne bruge det i et sokkel 775, eller?

Og siden den gamle PSU jo åbenbart også brændte af, så vil det nok ikke være tosset at invistere i en ny, frem for at køre videre med en gammel lånt en. Så på det punkt er jeg enig.

Så hvis jeg kan nøjes med at købe et nyt bundkort, processor og strømforsyning, så for jeg jo stadigvæk en nyere pc, uden at det kommer til at koste en bondegård.
Avatar billede matcho Nybegynder
19. marts 2008 - 10:01 #14
Nej for de ram du har er DDR 1 SDram 184pins og 775 bruger DDR2 ram 240pins.
Der findes nogle få bundkort der både har agp og pci-E til grafikkort hvis de da kan købes mere.
(Jeg ved godt det er mange penge der skal til for og skifte,men så får du også flere opdateringsmuligheder hvor du ved 478 soklen er ved og være udtømt
(Og forøvrigt er DDR2 ram billigere end DDR1.
Avatar billede nadster Nybegynder
19. marts 2008 - 10:43 #15
Men hvis jeg kigger på f.eks. det her bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425726

Så ser det for mig ud til, at den både understøtter AGP og DDR PC3200 SDRAM 184pins. Den har så vidt jeg kan se, også SATA forbindelse, som mine 2 harddiske p.t. er koblet til på.

I og med at det er et ATX bundkort, så burde det jo også passe til kabinettet

Og denne CPU burde også passe til:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205939
Ved så ikke om det vil være at foretrække at købe en Pentium 4 i stedet for Celeron.
F.eks. den her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=123144

Det er ikke den nyeste computer og jeg skal nok på et eller andet tidspunkt have en ny, men der er ikke lige plads i budgettet til at der skal spenderes flere tusinde kroner på det nu. Så en billig opgradering der kan holde 1-2 år er en fin ok løsning for mig på nuværende tidspunkt.
Avatar billede matcho Nybegynder
19. marts 2008 - 18:31 #16
Man kan sige at det er ikke særlig fremtidssikret,Men hvis du tager pentium4 får du en rimelig god PC for billige penge.
Avatar billede nadster Nybegynder
31. marts 2008 - 20:12 #17
Nå, langt om længe er der endelig sket noget. Men det er til gengæld også godt.

Jeg skriver nu fra min egen pc.

Jeg har købt en ny strømforsyning, det kunne jeg jo ikke rigtigt komme uden om. Og i stedet for at blive i pentium4, så har jeg opgraderet lidt og købt et nyt bundkort (AsRock DualCore - socket LGA775) og en ny processor (Intel Double Core 2,4).
Fordelen er, at jeg kan bruge mit gamle AGP kort og mine ram. Så det har ikke været nødvendig at købe nyt af det hele.

Og det virker sørme :)
Min teori er ret koncentreret omkring, at det var bundkortet der var røget sig en tur.

Matcho, du  må meget gerne svare, så du kan få nogle point. Det har været dejligt at kunne få noget hjælp herinde.

- Peter
Avatar billede matcho Nybegynder
31. marts 2008 - 21:15 #18
Godt du fik en løsning.