Avatar billede jawser Nybegynder
02. marts 2008 - 13:37 Der er 9 kommentarer

Designe tabel til chokoladeopskriter

Jeg har samlet en del chokoladeopskrifter som jeg gerne vil samle i en simpel database. jeg skal udover opskriften også kunne se hvad de enkelte råvarer i opskriften indeholder. En opskrift på marcipanbrød kunne være 1kg marcipan, 200 g sukker, 200g glucose.Stykket overtrækkes med mørk chokolade. Marcipan indeholder f.eks mandler, abrikoskerner, sukker og konservering.
Jeg havde forestillet mig to tabeller, en med opskrifter, og en på ingredienser i råvarerne, men har brug for lidt hjælp til at designe tabellerne.
Hilsen Jawser
Avatar billede mugs Novice
02. marts 2008 - 13:43 #1
Det lyder meget rigtigt med 2 tabeller. Dog ville jeg foretrække 3:

- En med opskrifter der med kombinationsbokse henter data fra disse tabeller:
- Ingredienser med felter der beskriver råvarerne
- Overtræk idet jeg ikke er sikker på, at du hele tiden vil bruge samme overtræk
Avatar billede terry Ekspert
02. marts 2008 - 13:59 #2
Maybe even 5!
Avatar billede mugs Novice
02. marts 2008 - 14:08 #3
Korrekt - Hvis marcipan ALTID indeholder de samme ingredienser og ligeledes andre råvarer, kan de samles i een tabel. Men hvis råvarerne har forskellige ingredienser bør de være i en særskilt tabel.
Nu kan jeg dårlig påstå, at jeg har særlig meget forstand på hverken marcipan eller chokolade, men hvis du har råvarerne i een tabel, og har flere forskellige typer af marcipan, vil du jo få tomme felter (forældreløse poster).

Men hvornår skal vi komme og smage?
Avatar billede jawser Nybegynder
02. marts 2008 - 21:53 #4
Hej Jeg har brug for lidt mere konkret hjælp. Tabellen til opskrifter kan den laves som id,produkt,opskrift. og råvarertabellen id,råvarer,deklaration. Hvad mener du med kombinationbokse?
Avatar billede mugs Novice
02. marts 2008 - 22:09 #5
"kan den laves som id,produkt,opskrift"
Ja det kan den. Men du må jo forudse, at opskrifter er forskellige og derfor behøver forskellige data. Derfor må du oprette en tabel til råvarerne, og så "plukke" ingredienserne fra denne tabel.

En kombinationsboks er en felttype i din tabel, den vælger du ved i feltets egenskab "opslag" at vælge en kombinationsboks.
Avatar billede internalerror Nybegynder
03. marts 2008 - 17:07 #6
Der er godt nok lidt mere en 2 tabeller i mit forslag, men sådan her ville jeg gøre.

http://peecee.dk/upload/view/101465
Avatar billede jawser Nybegynder
03. marts 2008 - 18:18 #7
Hej internalerror. Det var præsis hvad jeg havde brug fir at ende op med. Jeg håber jeg kan gennemskue hvordan du har gjort.
Avatar billede internalerror Nybegynder
03. marts 2008 - 18:34 #8
Du stiller bare de spørgsmål der skal til :-)
Avatar billede terry Ekspert
03. marts 2008 - 19:09 #9
internalerror>This was my original choice but thinking about it you shouldbe able to use the same table for tblIngredienser and tblRaavare, they can actually contain the same data for example suger (sukker).