Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 10:33 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Pc'en kan ikke finde mine hdd under windows-installation

Under geninstallation af windows XP får jeg beskeden, at der ikke er installeret nogle harddiske, efter jeg har sagt ja til, at det skal være en ny installation.

Harddiskene bliver ellers genkendt under opstart.

Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre?
Avatar billede matcho Nybegynder
07. marts 2008 - 10:47 #1
Er det sata diske?så kan det være du skal have installeret driver under opstart.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede sgt_a Novice
07. marts 2008 - 10:53 #2
Hej du

Taler vi om en lap eller en workstation?
Kabler strøm/data isat?
Kan du finde den i BIOS?
Måske er den ikke formateret? (Det kan gøres inde fra installationen af XP)
Jeg bruger nogengange det lille program Fdisk til at rode med partioner og formats af HD. Kan downloades på nettet. Findes på gamle Bootdisketter BOOT98
Jumper på HD er der heller ikke ændret på?
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 10:59 #3
Det er ide diske.

Der er i forvejen windows installeret på systemet som virker og kan se begge harddiske. Nu da jeg så prøver, at geninstallerer windows, så påstår systemet, at der ikke er nogen. Underligt da de også bliver genkendt under opstarten, så bios'en kan åbentbart godt se dem. Eller forholder det sig anerledes end jeg tror det gør?
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 11:07 #4
Det er workstation.
Støm/kabler isat.
Kan godt finde den i bios.
Den er formateret (installationen af XP vil netop ikke komme til dette punkt)
Kender godt Fdisk, men der er ikke umiddelbart noget galt med harddiskene.
Jeg har vist ændret på jumper på HD, men dette har jo kun betydning for om HD skal være master eller slave, og så skal ide-kablet sættes i forhold til det.
Avatar billede matcho Nybegynder
07. marts 2008 - 11:10 #5
Hvis du ikke har ændret noget lyder det mærkeligt?
Men jeg bliver nødt til og spørge, da jeg jo ikke ved om du selv har installeret før?
1.er CD sat til første boot i bios.
2.installere den nogle filer inden du skal vælge.
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 11:22 #6
Ok spørgsmål
Jeg har installeret før.
CD er sat til 1. boot
Der bliver installeret filer inden jeg skal vælge
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 11:25 #7
I kan måske også kigge på mit tidligere problem, som jeg fik løst tidligere i dag:
http://www.eksperten.dk/spm/822419
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 11:28 #8
Jeg kommer frem til punktet på fig. 2 (http://www.helgec.dk/xp-install.html)
derefter får jeg beskeden om, at der ikke er nogle HD installeret på systemet.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. marts 2008 - 11:35 #9
Hvis du kører med mere end 1 HD, så prøv, under installation, at tage den ene fra,
og så se, i bios, om den står til auto.
Avatar billede sgt_a Novice
07. marts 2008 - 11:45 #10
Er din HD sat til Master i jumpersettings? Jævnfør det du skrev:

Jeg har vist ændret på jumper på HD, men dette har jo kun betydning for om HD skal være master eller slave, og så skal ide-kablet sættes i forhold til det.

Kan bootsektoren være gal? format/mbr
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 11:51 #11
Jeg havde 2 HD på, og har taget den ene af. Så nu er der kun den tilbage med den gamle windows på.

For at være sikker. Hvor skal jeg checke i bios om den står på auto?
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 12:20 #12
Nu har jeg sat en tom formatteret disk i systemet, og samme problem opstår.

Spørgsmålet igen: Hvordan skal jeg checke i bios om HD er sat til auto?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2008 - 12:29 #13
Er du helt sikker på at alle kabler er monteret (også i bundkortet) og vender rigtigt
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 12:44 #14
Ja ellers vil jeg vel heller ikke kunne se HD under opstart som Master.

Dernæst bør jeg vel heller ikke kunne opstarte windows på selv samme HD, hvis kablet ikke er sat korrekt i, vel?
Avatar billede sgt_a Novice
07. marts 2008 - 12:52 #15
Og din jumper sidder i Master? Ja jeg ved godt...
A:\format/mbr (Ligger på din bootdisk med fdisk som format.exe)

Jeg ville via fdisk oprette en primær partion og oprette filsystem FATS igen via fdisk. Så ville jeg gestarte og boote op med XP i cd og lave en god kop kaffe tænde en smøg eller noget. Så plejer det at virke. Så skal du jo formaterer til NTFS inde i installationsprogrammet til XP som du sikkert ved
Avatar billede off-line Nybegynder
07. marts 2008 - 14:00 #16
Du kan se efter auto i bios under Standard Cmos features.
Avatar billede sgt_a Novice
09. marts 2008 - 19:52 #17
Hvordan gik det med din Windows?
Avatar billede stigmik Nybegynder
10. marts 2008 - 14:28 #18
Under Standard Cmos features står alle 4 hdd til Auto, når jeg kigger under hver af dem.
Men under selve punktet: IDE Primary Slave samt IDE Secondary Master står de 2 dvd-drev, som jeg tidligere havde problemer med ikke at kunne finde (http://www.eksperten.dk/spm/822419).
Nu virker dvd-drevene igen, men de er åbenbart registreret forkert, når de befinder sig under HDD punktet i bios.

Nogle ideer til dette problem?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. marts 2008 - 15:46 #19
Du kan nu finde dine harddiske, men de er registreret forkert. Hvordan skal det
forstås?
Avatar billede stigmik Nybegynder
12. marts 2008 - 13:38 #20
Mine hdd kan godt ses under opstart, men kan ikke ses i bios'en under Standard Cmos features. Til gengæld kan jeg se mine dvd-drev under Standard Cmos features, og de burde da ikke kunne ses der vel?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. marts 2008 - 13:55 #21
Jo de vil også blive vist der. Husk 1 HD og en CD/DVD på hvert kabel. Harddisken
er altid master og skal bagpå, være jumpet som master. Ligeledes skal CD/DVD drev
være jumpet som slave. Hvad står dit CD drev som i Cmos?
Avatar billede stigmik Nybegynder
12. marts 2008 - 15:17 #22
For at jeg kan få det skåret ud i pap -
Skal der være 1 HDD/dvd-drev pr kabel som henholdsvis master/slave og markeret som det?
Eller skal der være 1 HDD/dvd-drev med hvert sit kabel?
Avatar billede stigmik Nybegynder
12. marts 2008 - 15:25 #23
Under Standard Cmos features står alle 4 hdd til Auto, når jeg kigger under hver af dem.
IDE Primary Slave samt
IDE Secondary Master står de 2 dvd-drev.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. marts 2008 - 20:01 #24
OK. På 1. kabel, kan der være 2 enheder, harddiske eller CD/DVD drev.
Den ene skal altid være master og den anden slave. Der kan godt være 2 harddiske
på samme kabel, men så skal det stadig være master/slave.
For menheds skyld. Sikrer dig, at begge dine harddiske er jumped som master, og
sæt dem så på hvert sit kabel. Så er der plads til endnu en enhed på hvert kabel.
uanset hvad det er, i dit tilfælde CD/DVD drev, skal det være en slave.
Står det sådan, skal dine 2 harddiske stå i Cmos som primary og secundary master,
og CD/dvd drev er slaver.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. marts 2008 - 01:24 #25
Hvordan gik det så?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2008 - 08:08 #26
Lidt respons ??
Avatar billede stigmik Nybegynder
25. april 2009 - 18:10 #27
Ja jeg ved ikke præcist hvad problemmet har været, fordi da jeg startede pc'en en dag, så var der ikke længere noget problem.