Avatar billede trold1964 Novice
18. marts 2008 - 09:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Webmail problem, når det skal gøres på min egen mailserver

Mit problem er, når jeg skal sende mail via webmail over min mailserver bliver jeg blokeret, (min server er en SME server) men når jeg gør det via Outlook kan jeg godt sende mail.
Outlook er sat op til det, men spørgsmålet er så, hvordan setter jeg så min mailserver op til det????

Jeg har fast IP hos TDC(YouSee)

Opsætning ser sådan ud

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk

I Outlook er SMTP sat sådan op
smtp.mail.dk

Derfor virker den på Outlook

Så der må også være en løsning, til min webmail på egen mailserver.

trold1964
Avatar billede it-dk Nybegynder
18. marts 2008 - 19:34 #1
Jeg ville kontakte YouSee (TDC). Problemet skyldes nok at boxen fra YouSee eller udstyret hos tdc hvor din trafik bliver sendt til blokkes. Mange udbydere blokker for udengående mail hvis ikke man har f.eks. en erhvers adsl linie. Det vil sige udgående mail server. Du kan sende da du bruger tdc udgående mail server smtp.mail.dk
Avatar billede trold1964 Novice
18. marts 2008 - 20:57 #2
hej it-dk
der hvor jeg bliver blokeret, er når jeg sender en webmail til min arbejdsmail. kommer der følge tekst
----------------------------------------------------------------
Hi. This is the qmail-send program at mitdomain.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<arbejdsmail.dk@holb.dk>:
213.000.00.146 does not like recipient.
Remote host said: 550 http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=00.000.0.114
Giving up on 213.000.00.146.

--- Below this line is a copy of the message.

Return-Path: <rolle@mitdomain.dk>
Received: (qmail 16140 invoked by uid 453); 17 Mar 2008 13:22:55 -0000
X-Virus-Checked: Checked by ClamAV on mitdomain.dk
Received: from localhost (HELO localhost) (127.0.0.1)
    by mitdomain.dk (qpsmtpd/0.40) with ESMTP; Mon, 17 Mar 2008 14:22:55 +0100
Received: from pc-00245.mitdomain.dk (pc-00245.mitdomain.dk
    [192.168.126.245]) by smeserver.mitdomain.dk (Horde MIME library) with
    HTTP; Mon, 17 Mar 2008 14:22:54 +0100
Message-ID: <20080317142254.scwt66vy84wo08ws@smeserver.mitdomain.dk>
Date: Mon, 17 Mar 2008 14:22:54 +0100
Disposition-Notification-To: rolle@mitdomain.dk
From: rolle@mitdomain.dk
To: Jan Boye Roldhave <arbejdsmail.dk@holb.dk>
Subject: asd
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
    charset=ISO-8859-1;
    DelSp="Yes";
    format="flowed"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 7bit
User-Agent: Internet Messaging Program (IMP) H3 (4.1.5)

jeps
----------------------------------------------------------
men det sker ikke når jeg bruger Microsoft Outlook fordi
server til indgånde post (POP3) er sat til mail.mitdomain.dk
server til udgånde post  (SMTP) er sat til smtp.mail.dk

derfor tror jeg også i webmail eller på sme server manager

min webmail ligger på min server er et mailserver som hedder Horde
problemet er jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal sette det op.

den faste IP er rent faktisk ikke en fast IP men en dym fast IP

trold1864
Avatar billede trold1964 Novice
18. marts 2008 - 21:03 #3
hej it-dk
der hvor jeg bliver blokeret, er når jeg sender en webmail til min arbejdsmail. kommer der følge tekst
----------------------------------------------------------------
Hi. This is the qmail-send program at mitdomain.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<arbejdsmail.dk@holb.dk>:
213.000.00.146 does not like recipient.
Remote host said: 550 http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=00.000.0.114
Giving up on 213.000.00.146.

--- Below this line is a copy of the message.

Return-Path: <rolle@mitdomain.dk>
Received: (qmail 16140 invoked by uid 453); 17 Mar 2008 13:22:55 -0000
X-Virus-Checked: Checked by ClamAV on mitdomain.dk
Received: from localhost (HELO localhost) (127.0.0.1)
    by mitdomain.dk (qpsmtpd/0.40) with ESMTP; Mon, 17 Mar 2008 14:22:55 +0100
Received: from pc-00245.mitdomain.dk (pc-00245.mitdomain.dk
    [192.168.126.245]) by smeserver.mitdomain.dk (Horde MIME library) with
    HTTP; Mon, 17 Mar 2008 14:22:54 +0100
Message-ID: <20080317142254.scwt66vy84wo08ws@smeserver.mitdomain.dk>
Date: Mon, 17 Mar 2008 14:22:54 +0100
Disposition-Notification-To: rolle@mitdomain.dk
From: rolle@mitdomain.dk
To: <arbejdsmail.dk@holb.dk>
Subject: asd
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
    charset=ISO-8859-1;
    DelSp="Yes";
    format="flowed"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 7bit
User-Agent: Internet Messaging Program (IMP) H3 (4.1.5)

jeps
----------------------------------------------------------
men det sker ikke når jeg bruger Microsoft Outlook fordi
server til indgånde post (POP3) er sat til mail.mitdomain.dk
server til udgånde post  (SMTP) er sat til smtp.mail.dk

derfor tror jeg også i webmail eller på sme server manager

min webmail ligger på min server er et mailserver som hedder Horde
problemet er jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal sette det op.

den faste IP er rent faktisk ikke en fast IP men en dym fast IP

trold1964
Avatar billede it-dk Nybegynder
18. marts 2008 - 21:52 #4
Ud fra det du har vist virker det som om at din arbejdsplads tjekker mails via spamhaus database. Problemet skyldes nok at der tjekkes modtager server ip (dvs din - bl.a. er en af de tjek der bliver foretaget ved spam mails). Denne ip der vises og tjekkes er ikke "en normal" og derfor kan din server overvejes som spam server.
Avatar billede trold1964 Novice
18. marts 2008 - 21:55 #5
UPS jeg kommer lige i tanke program Fetchmail til sme server, men vender tilbage når jeg har download og instaleret det, for så hvidt jeg husker sætter man den op der i sme server manger
Avatar billede trold1964 Novice
18. marts 2008 - 22:34 #6
ja jeg er sikker på det er Fechmail der sætter min webmail op, men skal stave mig igennem det engelske

Configure External Mailbox Retrieval

This panel allows configuration of external mailbox retrieval by your SME Server. What does this mean?
Some of your users may have external mailbox(es). Usually, the email clients on individual workstations have to be configured to fetch mail from these external mailboxes as well as from the normal mailboxes provided by the SME server. Using this control panel, the SME server can be configured to fetch mail from external mailboxes and then automatically forward these mails to internal mail boxes. This makes configuration of the email clients on individual workstations very easy.
Using this method of mail retrieval (and provided that the individual workstations are using IMAP) means that emails are backed up as part of the normal backup process.
Other functions available through this panel are:
- A mailbox can be distributed to many mailboxes
- You can create 'Ghost account' : Mails sent to this account are distributed to other(s) mailbox(es) only.
- logging of events for a mailboxes.

Scheduling information
E-mail retrieval is done at regular intervals. The scheduling rules are the same as the rules set in the 'E-Mails' panel.
If you want to change the schedule, simply change them in the E-Mail panel.
NOTE! : If you don't use ETRN or Multi-Drop, you cannot change the schedule !
To work around this limitation, do the following :
- Select ETRN and select your new schedule then 'Save'.
- Then select 'Standard (SMTP)' and 'Save' again.

Fetchmail is Enabled Disable Fetchmail
Workstations on the internal LAN can access external POP and IMAP servers Disable External POP and IMAP server access
Workstations on the internal LAN can access external News servers Disable external news server access
Workstations on the internal LAN can access external SMTP servers Disable External SMTP server access
Workstations on the internal LAN have direct access to external SMTP servers Force SMTP connections through the SME Proxy

Below is a table summarizing the current users defined on this system with a summary of the fetchmail configuration for each user.
Here you can create, modify, and remove fetchmail rules for any user.

har haft det brugt før, men da jeg har geninstaleret min SME server forsvandt alt.

sme server http://wiki.contribs.org/Main_Page
om fetchmail http://wiki.contribs.org/Special:Search?search=fetchmail&fulltext=Search
Avatar billede it-dk Nybegynder
19. marts 2008 - 18:59 #7
Jeg tror desværre ikke helt jeg er med på hvad du ønsker. Beklager
Avatar billede trold1964 Novice
19. marts 2008 - 22:05 #8
det jeg ønsker er, at kunne bruge min mailserver webmail som man kender fra TDCs webmail, man kan gå på den for at se om nogen har sendt mail til en, man kan så også sende derfra hvor man går på webmail, så det samme ønsker jeg også min mailserver kan, altså jeg skal kunne sende og modtage fra den lige maget hvor jeg går på den.

min mailserver står hjemme hos mig selv,(min helt egen server) lige nu kan jeg kon se om der er kommet mail til mig når det sker på et andet netværk.
når jeg er hjemme kan jeg både sende og modtage post (mail) fordi jeg bruger Outlook (Ingen problemer der)
(har mulighed for at give familie og venner deres egen mailadresse men så skal de så have Outlook på deres pc)

håber du fårstår nu hvad det var jeg ville.

VH
Trold1964
Avatar billede trold1964 Novice
20. marts 2008 - 02:55 #9
hej it-dk
Prøver på, at forklare det.

I Outlook ser sådan ud for TDC(YouSee)e-mail i Internet-e-mail-instillinger (POP3)

server til indgånde post (POP3) er sat til pop3.mail.dk
server til udgånde post  (SMTP) er sat til smtp.mail.dk

for min egen mailserver e-mail ser den sådan ud i Outlook

server til indgånde post (POP3) er sat til mail.mitdomain.dk
server til udgånde post  (SMTP) er sat til smtp.mail.dk

som du kan se så er den udgånde post den samme for både min internet udbyder e-mail og min mailserver e-mail adresse derfor  bliver ikke blokeret som spam den udgånde post  (SMTP) er jo godkendt

når jeg sender via webmail
server til indgånde post (POP3) er sat til mail.mitdomain.dk
server til udgånde post  (SMTP) er sat til mail.mitdomain.dk
derfor bliver den blokeret som spam da den ikke er godkendt

så er det jeg gerne vil have vide hvordan jeg sætter min webmail op som i Outlook

kender du noget til serveren SME server ?
Avatar billede venturer Nybegynder
20. marts 2008 - 11:07 #10
Jeg skal ikke kunne sige lige hvor funktionen ligger i SME. Men i alle andre mailservere jeg har haft kan man angive en "smarthost" i serverens konfiguration. (nogle gange kaldet en "SMTP gateway"). Der bør være noget ligende i SME. Når du angiver en smarthost på serveren svarer det til når du definere "Server til udgående post" i Outlook. Du skal altså have din SME til forwarde al udgående post til smtp.mail.dk.
Avatar billede trold1964 Novice
20. marts 2008 - 11:51 #11
sme server har nok også en "smarthost" men de kalder det vist noget andet, eller de bruger en anden teknik.

hvis du har lyst til at hjælpe mig kunne du gå ind på link http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation:Administration_Manual:Chapter13#E-mail måske du beder vil kunne finde ud af om der er noget i serverns konfiguration der ved at læse dig til det, du vil hurtigt køre nedad for at se om der er noget i det som jeg skulle bruge.
jeg forstår ikke lige den tekst, hvis det nu er noget?

trold1964
Avatar billede it-dk Nybegynder
20. marts 2008 - 14:36 #12
I det link du har oplyst - Under E-mail Delivery
er der address of internet providers mail server.
Kan du ikke skrive tele danmarks mail server info her så det er deres mail server der sender mails ud.
Avatar billede venturer Nybegynder
20. marts 2008 - 17:03 #13
Det er præcis som it-dk skriver.
http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation:Administration_Manual:Chapter13#E-mail_Delivery
I feltet "Address of Internet provider's mail server" skal du indtaste smtp.mail.dk
"SMTP Authentication" skal fortsat være "Disabled" og de to felter til brugernavn og kodeord skal du lade være blanke.
Avatar billede trold1964 Novice
20. marts 2008 - 17:44 #14
Jeg arbejder lidt på det it.dk skrev, men får kan først gå vidrer med det i aften, men jeg har været inde på link  http://pingability.com/ hvor jeg check mindomain.dk her kommer der noget fra det.

Mail Server Info
Info Type    Message
Information You have 2 mail servers listed for your 'mindomain.dk' domain.

Mail Server: mail.mindomain.dk
Server Name mail.mindomain.dk
IP 80.000.0.114
Location Denmark
Mail Server For *@mindomain.dk
MX Priority 10
Connect Response Time 1402ms
Server 'Hello' Line 220 smeserver.mindomain.dk ESMTP
Open Relay? No Problems Found
RDNS Entry x1-6-00-30-05-62-6f-35.k141.webspeed.dk.

Mail Server Info
Info Type    Message
Information The mail server accepted email for 'abuse@mindomain.dk' email address as it should have (250 <abuse@mindomain.dk>, recipient ok).
Information The mail server correctly rejected email to 'email_validation_service@domaincheckingservice.pingability.com' (550 Relaying denied (#5.7.1))

Mail Server: backup-mx.post.tele.dk
Server Name backup-mx.post.tele.dk
IP 80.160.77.109
Location Denmark
Mail Server For *@mindomain.dk
MX Priority 20
Connect Response Time 277ms
Server 'Hello' Line 220 backup-mx.post.tele.dk ESMTP - TDC Solutions
Open Relay? No Problems Found
RDNS Entry backup-mx.post.tele.dk.

Mail Server Info
Info Type    Message
Information The mail server accepted email for 'abuse@mindomain.dk' email address as it should have (250 Ok).
Information The mail server correctly rejected email to 'email_validation_service@domaincheckingservice.pingability.com' (554 <email_validation_service@domaincheckingservice.pingability.com>: Relay access denied)

det link venturer kom med ser ikke helt ud som den er på sme server manager i dag se den sådan ud det er nok fordi jeg har den nye version 7.3
E-mail settings

Unknown Users
Selecting Reject (recommended setting) will configure the server to only accept mail for valid email addresses (for example users, groups, pseudonyms). Mail for other addresses will be rejected.

E-mail to unknown users  RejectSend to abuseSend to admin_raidreportSend to administratorSend to anonymousSend to mailer-daemonSend to postmaster

--------------------------------------------------------------------------------

Delegate mail servers
Your server includes a complete, full-featured e-mail server. However, if for some reason you wish to delegate e-mail processing to another system, specify the IP address of the delegate system here. For normal operation, leave this field blank.

Address of internal mail server

--------------------------------------------------------------------------------

SMTP server
The server can deliver outgoing messages directly to their destination (recommended in most cases) or can deliver them via your Internet provider's SMTP server (recommended if you have an unreliable Internet connection or are using a residential Internet service). If using your Internet provider's SMTP server, specify its hostname or IP address below. Otherwise leave this field blank.

Address of Internet provider's mail server
SMTP Authentication for Internet provider  DisabledEnabled
Mail server user id
Mail server password

trold1964
Avatar billede trold1964 Novice
21. marts 2008 - 01:36 #15
Fandt Løsning
it.dk skrev det her "I det link du har oplyst - Under E-mail Delivery
er der address of internet providers mail server.
Kan du ikke skrive tele danmarks mail server info her så det er deres mail server der sender mails ud."

Løsning findes her
det jeg skal under Under E-mail Delivery men det er under SMTP server

Address of Internet provider's mail server..: smtp.mail.dk
SMTP Authentication for Internet provider...:Enabled
Mail server user id.........................:brugernavn (min internet tolv ciffer nr)
Mail server password........................:password  (min adgangskode til min udbyder)

trold1964

PS it-dk jeg vil gerne give dig point fordi du ledte mig til svaret på webmail så skriv svar og du får point
Avatar billede venturer Nybegynder
21. marts 2008 - 10:38 #16
Det er åbenbart så forskellen på versionerne. "E-mail Delivery" tidligere og "SMTP Server" i din version.

Jeg mener dog stadig ikke du behøver indtaste noget i Authentication. Hvis du ikke har gjort det i Outlook (til den udgående server) behøver du heller ikke på din SME server.
Avatar billede it-dk Nybegynder
21. marts 2008 - 15:41 #17
Det var godt at jeg og venturer kunne hjælpe.
Avatar billede trold1964 Novice
21. marts 2008 - 21:53 #18
ja helt enig, men it-dk var afgørende.
venture jeg indtaste ikke noget i Authentication, men hade to valg enten Disabled eller Enabled da jeg ikke lige forstår den Engeske tekst, valgte jeg Enabled, "SMTP Authentication for Internet provider"

trold1964