Avatar billede tracker Nybegynder
18. juni 2001 - 10:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilken?

Hvilket styresystem/server er mest sikker?
Og hvorfor?
Hvis flere forskellige, så den med flest muligheder!

f.eks

> Novell
  unix
  linux <
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. juni 2001 - 10:19 #1
jeg går personligt meget ind for unix verdenen, men hvis man er ovre i sikkerhed så er microsoft ved at have udviklet deres NT teknologi i en mere stabil retning end vi så i 4.0.

Hvad vil du gerne vide? Hvis det er min mening du går efter så ville jeg vælge en Linux server fordi det er let at bruge (med forbehold) og det er forholdsvis stabilt (intet er 100%).
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. juni 2001 - 10:24 #2
som komplet system ville jeg nok lade en unix baseret maskine styre nogle windowsbaserede terminaler. Så har du et rimeligt stabilt system som er let at bruge for dine stakkels brugere.

Fordelen er at du i så fald vil anvende meget mere individuel behandling af dine profiler og deres adgange på en let måde. Fx kriminalforsorgen kører med dette system.
Avatar billede tracker Nybegynder
18. juni 2001 - 10:29 #3
Ok...

Men hvorfor f.eks ik novell?

Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. juni 2001 - 10:32 #4
Nok mest manglende erfaring, min egen server kører linux og dem jeg roder meget med kører unix. Novell brugte vi for ca. 10 år siden inden vi skiftede og jeg ved faktisk ikke hvad der er sket i de 10 år... Der har jeg desværre ikke noget sammenligningsgrundlag, men personligt kan jeg anbefale at stille en unixbaseret server op. Hvos mange brugere er det - eller er det en internetserver? Hvad skal den bruges til?
Avatar billede tracker Nybegynder
18. juni 2001 - 10:37 #5
Det er faktisk bare generelt, for at få viden!

R i gang med en netværks præget uddannelse, og er ik kommet igang med linux, unix endnu, men har har arbejdet med NT og med novell!

Syntes ik at novell er specielt godt, og de færeste kører med win9x mere!

Men syntes at f.eks Nt er meget genialt, pga de muligheder der findes!!! kan unix det samme?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. juni 2001 - 10:42 #6
Jeg går ind for at brugerens terminal skal have en ANT baseret brugerflade. Det er fordi det er det letteste at bruge for en bruger - desuden er det også blevet rimeligt stabilt efter win2000.

Men som serveren kan jeg godt lide at stille en unix maskine op - det er fordi du så får nogle andre muligheder for brugerstyring og applikationsstyring. Man har også meget bedre muligheder for selv at lave nogle programmer og brugerflader.
Avatar billede tracker Nybegynder
18. juni 2001 - 10:45 #7
Men er en unix server kompatibel med winnt workstations?
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. juni 2001 - 10:45 #8
ja, det kan den godt være
Avatar billede tracker Nybegynder
18. juni 2001 - 10:46 #9
Du har fortjent pointne, håber du svarer på mine spørgsmål alligevel! :)
Avatar billede tracker Nybegynder
18. juni 2001 - 10:47 #10
Hvorfor så ik bare lave en nt server! Den er jo mere kompatibel, og nemmere, når det handler om administrative rettigheder!!!
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. juni 2001 - 10:55 #11
Jo den har da en lettere brugerflade. Det er smart hvis man er en lille virksomhed og ikke vil ansette en til at vedligeholde. Så skal en af medarbejderene lige kunne gøre den daglige vedligeholdelse. Måske er det lettere, men er det bedre. Hvis du foreksempel sidder med en regnskabs/lagerprogram som Navision eller Concorde som skal tilsluttes mange brugere med forskllige adgange kan det være genialt at kunne lave en mere enkeltbruger-orienteret systemløsning.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
19. juni 2001 - 20:50 #12
Jeg tror, efter at have læst hvad jeg har skrevet, at jeg har vildledt. Hvis du har oplysninger, filer eller andet i databaser osv. Så ville jeg vælge en unix baseret maskine. Hvis vi snakker om en skole fx, så ville en NT maskine nok være at foretrække på grund af de sikkerhedsmessige årsager.

Jeg har lige siddet og læst alt hvad jeg har skrevet i gennem og tror at det er giver et forkert indtryk. Man skal vide hvad brugen er før man kan give et endegyldigt råd. Jeg tænker altid i databaser og der er unix(sql) tit langt bedre velegnet end Microsoft. Der er noget server/client tori her som jeg gerne vil forklare lidt om hvis du er interesseret, men det er lidt avanceret og det ville irritere mig at sidde her og skrive det hvis du enten vidste det i forvejen eller ikke gad at høre det.

Håber da at jeg hjælper på trods af mine forvirrede udsagn. Pointen er at man ikke kan give en endegyldigt svar på en løsning før man kender behovet.
Avatar billede tracker Nybegynder
20. juni 2001 - 17:29 #13
takker... har forstået idéen!!! Det er alt hvad jeg har brug for at vide!