Avatar billede nil.dk Nybegynder
04. april 2008 - 11:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ord der kommer efter andre ord

Hejsa.

Jeg har brug for hjælp til noget regexp, der gennemsøger en tekst og skiller ord ud der kommer efter et bestemt andet ord.

F.eks. i denne fiktive tekst:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec suscipit tortor in sem. Sed mattis.

Hvis vi siger at jeg skal bruge det ord der kommer efter "dolor" så ville resultatet være "sit"
Avatar billede pidgeot Nybegynder
04. april 2008 - 11:39 #1
Dette pattern bør kunne bruges:

\bdolor\b(.*?)\b
Avatar billede nil.dk Nybegynder
04. april 2008 - 11:45 #2
Hmm, jeg synes at når jeg tester den i http://www.regular-expressions.info/javascriptexample.html - så er det "dolor" den matcher og ikke ordet efter...
Avatar billede nielle Nybegynder
04. april 2008 - 13:53 #3
Sådan?

(?<=\bdolor\b.*?)\b(.+)\b
Avatar billede nielle Nybegynder
04. april 2008 - 13:55 #4
(?<=\bdolor\b.*?)\b(.*+)\b
Avatar billede nielle Nybegynder
05. april 2008 - 12:14 #5
En mindre tilpasning af pidgeot's forslag sådan at det virker:

\bdolor\b\s+\b(.+?)\b

Hvis du prøver den i det der link får du dette:

dolor sit
sit

- og det er fordi at den viser der der matches som $0 og $1 hhv. (1. og 2. linje). Du skal have fat på $1 værdien.

En anden måde at gøre det samme på er vis denne:

(?<=\bdolor\b)\s*\b(.+?)\b

Den vil linket i midlertid ikke kendes ved, og jeg gætter på at det har noget at gøre med at jeg bruger koder som ikke findes i javascript, men f.eks. findes i mere avancerede sprog som feks. C#.

Det er nemlig ikke ligegyldigt hvilket programmerigssprog du skal bruge det i!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
05. april 2008 - 16:23 #6
Det er helt perfekt nu, tak for hjælpen.
Avatar billede nielle Nybegynder
05. april 2008 - 17:33 #7
Svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
05. april 2008 - 17:36 #8
Hvis du er intesseret i at lære mere om regulære udtryk, så har jeg i øvrigt skrevet denne her artikel om emnet:

http://www.eksperten.dk/artikler/1156
Avatar billede nil.dk Nybegynder
05. april 2008 - 18:33 #9
Tak for det. Jeg vil læse den.
Avatar billede nielle Nybegynder
06. april 2008 - 07:27 #10
Tak for point :^)